R
Jag tänkte skaffa en till maskin och undrar hur man generellt löser det med att ha en maskin ståendes på den andra som verkar vara rätt vanligt. Förankrar man den maskin som står på den andra i väggen eller liknande? Jag tänker på vibrationerna som kan uppstå i en maskin och som kanske skakar av den som står på den.
 
Det finns någon form av ram som man sätter mellan dom. Vi har bara helt sonika ställt dom på varandra och det fungerar bra och har gjort det i drygt ett år nu. Men jag tror att det är viktigt att allt står rakt och med kontakt på alla fötterna.
 
Man bör definitivt skruva fast dem och inte bara låta dom stå ovanpå varandra. Har varit med om att tumlaren flyttat flera centimeter på sig och varit på väg att trilla ner. Det finns särskilda grejor för att fästa i varandra om de är av samma fabrikat, annars får man hitta på något med vinkeljärn eller liknande.
 
R
Så jag får dra fast ett vinkeljärn i dem båda menar ni. Känns lite tråkigt att ra in en skruv i sidan på dem när de är relativt nya maskiner kan jag tänka.
 
Köper man samma märke på båda maskinerna så finns det garanterat monteringssats till dessa.

Annars finns det nån ram man kan spänna runt tvättmaskinen så att torktumlaren inte kan skaka ner.
 
Föräldrarna har haft TM och TT på varandra i 27år utan några bekymmer, inga speciella monteringsbeslag.
 
13th Marine skrev:
Föräldrarna har haft TM och TT på varandra i 27år utan några bekymmer, inga speciella monteringsbeslag.
TT var tyngre förr i tiden. Nu väger dom ju ingenting, man slår ju ner dom med armbågen. (Nästan)
 
R
Märket på dem är inte detsamma så jag behöver nått universal.
 
En lösning skulle kunna vara att ta fyra bitar av någon skiva, tex plexiglas och borra hål i som fötterna passar i. Skivorna fästs med silikon som sitter bra men samtidigt går att ta bort.
 
R
kom just på att jag har såkallad maxibon som är en extremt stark silikon, de får bli att limma fast några vinklar som håller rumlaren på plats så den inte kan hoppa iväg.
tack!
 
Roland112 skrev:
kom just på att jag har såkallad maxibon som är en extremt stark silikon, de får bli att limma fast några vinklar som håller rumlaren på plats så den inte kan hoppa iväg.
tack!
Vi använde spikband mellan TM och TT när vi hade de på varandra. På baksidan av maskinerna finns x antal skruvar, vi skruvade ut en på TM och TT och sen la dit spikbandet och sen tillbaka med skruvarna. Gjorde så i varsin kant. Funkade kanon.
Fick faktiskt tipset där vi köpte TT, han tyckte det var helt onödigt med en sån ram och vi fick faktiskt spikbandet gratis. Det kallar jag service! Visst, kostar inte många kronor kanske, men ändå.
 
  • Gilla
klypert
  • Laddar…
R
johansson_c skrev:
Vi använde spikband mellan TM och TT när vi hade de på varandra. På baksidan av maskinerna finns x antal skruvar, vi skruvade ut en på TM och TT och sen la dit spikbandet och sen tillbaka med skruvarna. Gjorde så i varsin kant. Funkade kanon.
Fick faktiskt tipset där vi köpte TT, han tyckte det var helt onödigt med en sån ram och vi fick faktiskt spikbandet gratis. Det kallar jag service! Visst, kostar inte många kronor kanske, men ändå.
just det, smart, kanon tack!
 
Har haft TT, kommer aldrig skaffa det igen! Nu kör jag med luftavfuktare, hänger all tvätt på galgar på en järnstång ovanför TM och tvättbänk. Har man många i familjen så förstår jag om man vill ha en TT, men vi är bara 4st (numer 1,5) och det fungerar inte bara utmärkt utan bäst!
 
S
vi har haft problem att stående tvätt/tork pelare inte haft någon säkerhetsfästning
dom är godkända från fabrik, men när maskinerna kan flytta på 20-30cm när manipulerar dom så känns det ej så säkert.
 
Brukar följa med en sats med självhäftande kardborrband om du ska ha ett pelarmontage.
Eller brukar, det vet jag inte men jag har använt dessa 2 gånger och det funkar fint.
Loda in tvättmaskinen ordentligt bara och glöm inte transportskydden i tvättmaskinen ;)
Det råkade några fastighetsskötare ut för... Trots att jag frågade om de var borttagna när jag kopplade in den... Jävlar va den dansade! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.