God afton

Jag har två källarrum som skall göras om till gästrum. Dem bilagda bilden ger en idé om hur det för tillfället ser ut.

Innan jag börjar göra ytskikt etc vill jag utöka och förbättra allmänbelysningen. Då takhöjden är begränsad till 2m är det svårt med hängande armaturer. Då jag inte gillar utanpåliggande el och det är svårt att fälla in elkablar i flera av väggarna (rappad grundmur) vet jag heller inte ifall väggarmaturer är ett idealt val. Återstår då så vitt jag kan se någon kombination av downlights i de stora takytorna och gömda belysningslister i vinkeln tak/vägg, där de sistnämnda slår ljuset upp i taket.

Ifall någon har idéer och bilder att dela med sig av så mottages de tacksamt. Jag behöver inspiration för att kunna fatta ett beslut och komma igång. Jag är särskilt intresserad av bilder och byggbeskrivningar på hur ni har gömt belysningslister för att få en snygg effekt.

image-4.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Kanske du kan platsbygga en slags ljusvägg?
Så stor att elanslutningen kommer nere vid golvet?
Belysning bakom tyg eller mjölkvitt plexiglas?
images

Eller punktbelysning?
ljus1.jpg
 
Eller sänka taklisterna så du kan belysa taket med en led slinga bakom
 
Jag har inga bilder men tror att du kan komma ganska långt med ett tak målat i väldigt vit ljus färg och uplights, t.ex. IKEA Klaviatur eller någon golvstående variant, t.ex. IKEA Not. Då får du bra reflektion av ljus ned i rummet. Några sådana på väggen och sedan kanske en eller två golvlampor som ger allmänbelysning. T.ex. IKEA Vidja. Komplettera med skrivbordslampa och/eller sänglampa.
klaviatur-wall-uplight__26482_PE111716_S4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vidja-golvlampa__0139947_PE299766_S4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hej,

tack allihopa, bra idéer. Skall nog faktiskt använda lite av varje i olika rum. ajonohs punktbelysning kan funka bra i en lång och bred källarpassage jag har och pelpets tips fungerar i det ena av rummen.

Vad gäller sir_daniels idé så hade jag redan innan jag startade tråden snöat in lite på belysningslister gömda ovan taklister. Jag gillar det, ger lite hotellkänsla tycker jag. Efter att ha tittat lite på nätet har jag dock kommit fram till att LED-lister blir för dyrt. Jag behöver cirka 20 meter list. Jag har dock hittat följande glödljuslist som jag tycker är mer prisvärd:

http://www.elot.se/product.html?product_id=12052

Är det någon som har erfarenhet av denna eller liknande produkter? Behöver jag tänka på något speciellt i termer av montering och/eller ventilation eller kan jag bara bygga en liten U-formad hylla nära taket och lägga den där?
 
  • Gilla
ajonoh
  • Laddar…
  • Gilla
Herr Hysteres
  • Laddar…
Tack för tipset! Sjukt prisvärt var rätta ordet.

Förresten - var det någon som hade åsikter i frågan om ventilation av "rännan" vid taklisten där LEDarna skall ligga?
 
Redigerat:
Lite luft runt om för att bibehålla livslängden, men brukar bli tillräckligt när man bygger in dem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.