Ska man räkna in vad det kostar att driva upp en ek på 30-40cm i brd så är de ovärderliga. I trädgård tar det ca 60-90år att bli så grova.
 
Kontentan:
Kolla upp innan du tar fram sågen.
Är du osäker / är trädet i närheten av gränsen - kolla med grannen (innan.. )
Råkar du göra fel, be om ursäkt och försök göra rätt för dig
GPS-appar ger osäkert resultat. Lantmäteriverket kan komma ut och fastställa exakta gränser.
 
  • Gilla
sasse1
  • Laddar…
sierra skrev:
Kontentan:
Kolla upp innan du tar fram sågen.
Är du osäker / är trädet i närheten av gränsen - kolla med grannen (innan.. )
Råkar du göra fel, be om ursäkt och försök göra rätt för dig
GPS-appar ger osäkert resultat. Lantmäteriverket kan komma ut och fastställa exakta gränser.
Bra sammanfattat
 
  • Gilla
sierra
  • Laddar…
Staffans2000
Sasse1
"Alla andra i detta villaområde var nöjda med att vi glesade ut skogen och tog bort farliga träd. Hen i detta fallet ville uppenbart bara tjäna pengar på detta."

Hur vet du det.
Jag blir alltid lika irriterad varje gång jag hör Besserwissrar tala om för andra vad dom skall tycka.
Detta träd har inget värde!
Du skall betala ersättning!
Har du någon moral skall du...!
ETC.

Dessutom!
Är ni så slarviga att ni förstör annans egendom, får ni stå ert kast!

Tycker: Staffan
 
Staffan2000 skrev:
Sasse1
"Alla andra i detta villaområde var nöjda med att vi glesade ut skogen och tog bort farliga träd. Hen i detta fallet ville uppenbart bara tjäna pengar på detta."

Hur vet du det.
Jag blir alltid lika irriterad varje gång jag hör Besserwissrar tala om för andra vad dom skall tycka.
Detta träd har inget värde!
Du skall betala ersättning!
Har du någon moral skall du...!
ETC.

Dessutom!
Är ni så slarviga att ni förstör annans egendom, får ni stå ert kast!

Tycker: Staffan
Så först blir du irriterad på besserwissrarna, och i nästa stycke gör du exakt likadant själv.... :rolleyes:
 
Om nu staketet stod vid gränspinnen i ena änden känns det ju rimligt att det skulle göra så även i den andra. Om nu staketet har stått på samma plats all denna tid och grannen inte har bett sig om att flytta det känns det ju konstigt att han skulle bry sig om träden, om det nu inte är så att de skapar någon form av insynsskydd för honom.

Oavsett så är det ju upp till honom att bevisa att träden stod på hans tomt, då det verkar troligare att de inte gör det samt att det är han som misstycker.

Alternativet är ju såklart att ta en lite vänligare ton och be om ursäkt och komma upp med en flaska sprit av dennes preferens eller liknande. Det kan ju dock såklart vara så som någon påpekade att grannen bara är ute efter någon form av vite.
 
Staffans2000
Nä.
Ex. Du fick i kalla/hala vintern ditt fina staket sönderkört av en bilist med slitna sommardäck.
Bilisten säger -hoppsan. Det var ett fult staket du hade. Jag har hört att även dina grannar tycker att det var fult, därför betalar jag bara för virkesvärdet.

Staffan
 
  • Gilla
ulligull och 2 till
  • Laddar…
Som falkn är inne på: Det måste ju först klargöras om det verkligen var grannens träd. Innan det är visat behöver man inte gå ner och vittja finhyllan i vinkällaren.
 
thomasx skrev:
Så först blir du irriterad på besserwissrarna, och i nästa stycke gör du exakt likadant själv.... :rolleyes:
Ha ha :D Underbart :D
 
Staffan2000 skrev:
Nä.
Ex. Du fick i kalla/hala vintern ditt fina staket sönderkört av en bilist med slitna sommardäck.
Bilisten säger -hoppsan. Det var ett fult staket du hade. Jag har hört att även dina grannar tycker att det var fult, därför betalar jag bara för virkesvärdet.

Staffan
Sjukt haltande jämförelse.
 
He he.

Detta får mig att minnas en gammal granne som jag hade som av misstag råkade lägga hela sin infiltration på min mark ( mark - inte tomt ) När hon märkte sin tabbe ( eller när hon märkte att JAG hade märkt det ) kom hon ned och klagade på min dåliga utmärkning av markgränserna.

Därefter sa hon så här:
För den här undermåliga markkvaliten kan jag tänka mig att ge dig 2:- / kvadratmetern för att köpa loss infiltrationsmarken. ( totalt var det 100 kvm som nyttjades)

Det slutade med en tvist. Lantmäterikostnader+ ersättning till mig totalt ca 22000 ( och hon fick ett servitut )
 
Allt löste sig.

Det var grannens björkar.

Vi sågade upp veden till honom och gav honom en flaska vin.

Var rätt nervös stundtals, ska erkännas.

Tack för hjälp!
 
  • Gilla
Kretius och 4 till
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Allt löste sig.

Det var grannens björkar.

Vi sågade upp veden till honom och gav honom en flaska vin.

Var rätt nervös stundtals, ska erkännas.

Tack för hjälp!
Skönt att det löste sig.
Och tack för återkopplingen.
 
ullberg
Ja, alltid kul med folk som återrapporterar, tack för det!

Fanns det någon förklaring till att staketet satt så lustigt?
 
ullberg skrev:
Ja, alltid kul med folk som återrapporterar, tack för det!

Fanns det någon förklaring till att staketet satt så lustigt?
Det skulle väl i så fall vara att det finns en naturlig gräns där det står och att det skulle se kosmetiskt märkligt ut annars.

Det är tydligt att yomtgränserna är dragna med linjal hos Lantmäteriet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.