Någon här som haft otroligt mycket otur med ett bygge som kanske precis som vi befinner oss i en lång, seglivad rättsprocess som tär på psyket...i 2 ½ år har vi hållt på och vi är INTE färdiga än...
Hur orkar man? och hur länge pallar man med? Någon som gett upp? Någon som har några upplyftande ord & tankar som kan hjälpa en på vägen?
Vi bor på 101 kvm men betalar för 160 kvm och har så gjort i 2 ½ år. Vår ovanvåning är bara ett enda stort dj*vla kaos. Så mycket fel och så mycket brister och det känns som om det aldrig tar slut! Hade vi gjort det själva hade vi varit färdiga och säkert utan alla dessa fel... Vi anlitade trots allt en byggare för att vi kände att vi inte hade expertisen och know-how själv till att ge oss på att fixa en ovanvåning själva med allt vad det innebär och så blev det så här dj*vla fel! Han borde inte få kalla sig byggare...
HJÄLP!
Om någon står i beredskap att anlita en byggare så kan jag lämna namnet på en som du INTE bör använda...
 
Om någon står i beredskap att anlita en byggare så kan jag lämna namnet på en som du INTE bör använda...
Kan du inte berätta vilken ort eller område det gäller?

Vad gäller upplyftande ord, så har vi vänner som höll på och processade mot en byggare i drygt 2 år. Där gällde det inte kvaliteten utan kostnaden. De hade ett i mitt tycke komplicerat kontrakt med takpris. Så vitt jag förstår så fattade aldrig byggaren vad avtalet betydde. Först när jag hörde om processen så var min första tanke att byggaren hade rätt, men de vann i rätten till slut. Idag ca. 3 år senare så är de sedan länge förbi sorgerna, och är helnöjda (med rätta) med sitt hus. Så håll ut, det kommer att bli bättre.

 
Nope, tyvärr inga upplyftande tankar, utöver att vi möjligen kan hjälpa varandra med tips...
Vi är oxå helt slut o har bara slagits i ett knappt halvår. Har 175 kvm hus som står tomt medan vi bor hos en släkting på 40 kvm (3 vuxna). Lägenheten såld o har inte råd med annat med kreditiv + fasta kostnader + advokatkostnader.
Vi höll på att ge upp för några veckor sedan men insåg genast att det inte är ett alternativ: det går ju omöjligt att sälja (vem vill ha ett helt nytt hus som måste totalrenoveras?) Anlitade oxå byggare av respekt för yrkesmäns merkunnande (ja, tjena!). Känner oxå till någon som INGEN bör släppa in i sitt hem....
Vi har idag lite speciell hjälp tillhanda, personer som ställer upp för att de skäms för sina yrkeskårer o är förbannade. Hör av dig om var du bor. Om vi har specifika problem gemensamt kanske vi kan hjälpa varandra?? För den djungel av lagar o regler som spelar in i våra problem är ingen picknick.

Tyvärr är vi inte ensamma, jag har varit i kontakt med flera här som mer eller mindre känner igen sig. Obegripligt att företag får rasera människors liv. Min styvfar sa för ett tag sedan att han tyckte att det värsta är att de har tagit ifrån oss glädjen över vårt nya hem. Rart, men det värsta för mig är nog hur vi straffar oss själva i vår ånger att vi någonsin kom på idén att bygga ett hus.
/Tiny
 
Varför inte hänga ut företagen!!! Så länge man presenterar fakta kan det väl inte spela nån roll eller??
 
martintimell skrev:
Så länge man presenterar fakta kan det väl inte spela nån roll eller??
Jag skulle snarare hävda att vi då får höra den ena sidan av historien, och tycker inte att det är speciellt fair om inte företagen i fråga får en chans att försvara sig.
 
Med risk för att verka oförskämd...
Man får det man betalar för.
själv är bäste dräng
 
ktm525 jag tycker du ska vara försiktig med såna uttalanden eftersom det ingenstans i tråden nämns några belopp.
 
Man får det man betalar för.
Nja det är väl just det som orsakar processer - att kunder upplever att de INTE får det man betalar för. Vad fyller ett sådant generellt uttalande för syfte i den här tråden?
 
Jag har just idag skrivit av mig en del av frustrationen på vår blogg. Eftersom vi är mitt i processen med att lösa problemen så kunde jag inte skriva rätt ut.... Inte här heller.

Grrrrr
 
Mellanskåne, Eslöv närmare bestämt. Vill/vågar inte skriva hans namn här men om någon privat vill veta så går det för sig.

400 kr/tim är ingen dålig peng anser jag...fast det hör inte hit. Det är inte timpengen vi pratar eller bråkar om utan betydligt värre saker! Han borde inte få kalla sig byggare.

Glädjen för vårt hus har helt spolierats och vi funderar på att sälja OM vi får åtgärdat allt och har råd att gå vidare så att säga. Advokatarvoden, åtskilliga besiktningar, lufttäthetskontroller à 25000 kr. m.m

Jag skulle vilja säga att vi definitivt INTE fått vad vi betalt för!!!!!!!!!!
 
Hela diskussionen om att "få vad man betalar för" är befängd.
Vi har köpt en produkt och en tjänst. Punkt.
Det rådde all tänkbar klarhet kring vad det var vi köpte.
Resultatet är dock att "tjänsten" har förstört "produkten" och vi vägrar betala för att dessa människor ska kunna fortsätta vandalisera vår egendom.
Så som läget ser ut för oss har jag svårt att tro att detta inte slutar i rätten. Jag vägrar lägga ut en årslön på reparationer av något oanvänt för att folk inte kan göra sitt jobb. Skulle det nu bli så, och vi förlorar(?!) har jag lovat alla i min omgivning att på alla sätt jag kan försöka informera om vad "konsumentskydd" VERKLIGEN innebär.
Detta är vansinne...

 
OK. vet inte hur det gått till i erat fall. Men generellt tycker jag att många är blåögda,
Folk begär in offerter till höger o vänster utan att veta vad de vill ha och vad som är rimligt,sedan jämför man de äpplen och päron man fått in och tar till 99% det billigaste alternativet. Likadant med allt, i mataffären, i bilhallen.
Hur ofta förekommer det inte att man kan hitta samma bil man köpt för 80000kr mindre en vecka efter köp? är det då en likvärdig bil? mitt svar är nej.
Och med detta menar jag att man får vad man betalar för.
Men jag menar inte att det är rätt det ni råkat ut för, att beskriva de hantverkare som lämnar oseriösa oferter på jobb de inte reder ut eller kan ta ansvar för skulle krävas åtskilliga rader av svordomar och påhopp.
Därav komentaren att själv är bäste dräng.
En uppmaning till alla borde vara att syna de som skall anlitas, alla seriösa borde acceptera detta, de andra kan dra åt he e.
 
Här är en till med taskiga erfarenheter. Vi byggde om/ut vårt hus med en entreprenör till ett fast pris. När allt var klart (eller klart är det ju egentligen inte men vår entreprenör mutade vår besiktningsman så han godkännde slutbesiktningen utan att anmärkningarna i besiktningen var åtgärdade) kom ytterligare en räkning på 20% utöver det avtalade fasta priset. Vi invände mot fakturan och blev till slut stämda. Ett och halvt år av dyra advokatkostnader senare har fortfarande målet inte kommit upp i rätten pga entreprenören förhalar. Hans firma är nu satt i KK men innan dess överläts rörelsen till en ny firma. KKförvaltaren talar om grov ekonomisk brottlighet och ngr av de mer kända namnen inom den branschen är inblandade i detta. Fodran mot oss används som ett vapen mot kkförvaltaren och vi tvingas månad ut och månad in betala höga advokaträkningar. Kul så man nästan dör!
Ktm525; jag har verkligen rannsakat mig själv ang när jag fattade fel beslut och vad som gick fel i den här affären - det är det jag gör hela nätter!!! Men utifrån den erfarenhet jag hade och den information jag kunde komma över har jag gjort allt jag kunde för att slippa sitta här! Den här branschen är helt sjuk och det går minst tre oseriösa på alla seriösa firmor. Och som inte det vore nog ägnar sig tom de seriösa åt halvsumma verksamheter som tex att prisa ut sig (lägga en offert som VIDA överstiger vad jobbet är värt) vilket gör det ännu svårare för kunderna att förstå branschen. Dessutom är de flesta kunder bara inne i denna bransch en gång (hur många orkar bygga alt totalrenovera ett hus mer än en gång?) vilket skapar yttreligare kunskapsöverläge åt branschfolket! Men är då slutsatsen att sluta anlita hantverkare? Tja om jag hade haft kunskapen att bygga ut mitt hus själv hade jag gjort det men nu är det ju så att min familj behövde någonstans att bo även om jag inte kunde bygga huset själv och alltså lejde jag bort det - vilekt väl är vad de flesta människor gör! jag tror istället på en rejäl sanering av branschen där alla oserisa rensas ut!
 
co: Jag vill bara berätta hur det river i mig att läsa det du skriver!!
Jag - vi! - har ju levt med den ångest du beskriver i några månader nu o jag vet hur det mentalt bara sliter ut... Folk frågar hur vi står ut, men ärligt talat: vad är alternativet??

Vi köpte något, fick något annat o nu blir vi trakasserade o behandlade som om vi vore kriminella. Det finns inte en enda människa i våra liv, eller i deras omedelbara närhet, som till fullo har lagt eventuella planer på att bygga hus bakom sig.
Eftersom jag själv arbetar inom en oerhört bevakad o hårt reglerad branch, är det för mig obegripligt att det finns något som omfattar så betydande belopp för privatpersoner (och försäkringsbolag?) som bara är ett dj***a träsk...
 
Först vill jag säga att ktm525 känns som en hantverkare med dåligt samvete (eller utan)
Men tyvärr har jag sett alltför många exempel på folk som inte fått i närheten av vad de beställt eller har rätt förvänta sej!
Kolla alltid jobb som gjorts tidigare - till vilken kostnad - och vilken tid.
Som amatör tillåter jag mej inte att göra de lösningar sk proffs tar till.
Kolla i tid - vänta inte tills alla fel är gjorda - chansen är stor att ni dåkan avstyra katastrofer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.