Här sitter man medan vintern nalkas, och funderar på vårens altanbygge. Idag har vi en liten altan som är byggd på liggande reglar, dvs altanen bygger väldigt lite på höjden. Nu skulle vi vilja göra altanytan betydligt större och sett till omkringliggande trädgård skulle det passa allra bäst om den nya altanen bygger precis lika lite på höjden som den nu befintliga. Frågan är bara, är det direkt dumt att bygga altan på liggande reglar? Alltså lägga tryckade reglar direkt i sand varpå man sedan skruvar själva altanbrädorna?

Man läser ju bara om folk som bygger altaner med stående reglar så jag anar att det finns en anledning att man helt enkelt inte bygger på mitt tänkta sätt?
 
EndZone skrev:
Här sitter man medan vintern nalkas, och funderar på vårens altanbygge. Idag har vi en liten altan som är byggd på liggande reglar, dvs altanen bygger väldigt lite på höjden. Nu skulle vi vilja göra altanytan betydligt större och sett till omkringliggande trädgård skulle det passa allra bäst om den nya altanen bygger precis lika lite på höjden som den nu befintliga. Frågan är bara, är det direkt dumt att bygga altan på liggande reglar? Alltså lägga tryckade reglar direkt i sand varpå man sedan skruvar själva altanbrädorna?

Man läser ju bara om folk som bygger altaner med stående reglar så jag anar att det finns en anledning att man helt enkelt inte bygger på mitt tänkta sätt?
Di får ju en helt annan bärighet på längre stäckor med stående reglar.

Du kan bygga på 45x45 men då gäller det att du har rejält med stödpunkter under regel
 
För att förstå det rätt som novis inom altanbyggande, man behöver många stödpunkter för att undvika att hela altanen sviktar när man går på den?
 
Ja.
 
Den befintliga altanen upplever jag som mycket stadig. Kanske fungerar det om jag bygger den nya på samma sätt. Den befintliga borde med andra ord ha många stödpunkter.

Är det här ett dumt sätt att bygga på rent generellt sett?
 
Ett alternativ är att gräva ner hela härligheten. Lite jobbigare men många fördelar som jag ser det.
1) stående reglar ger mer bärighet.
2) bättre impregnering på reglar över 145 (jag tro att det är från 145 som man har högre klassen)
3) mindre risk för uppskjutande ogräs, då du grävt bort mera.
4) mindre risk att djur tar sig in under altanen. Eftersom du gräver ner reglarna i ytterkant. (själv lade jag även sten utanför också.
5) yttersta regeln får avluftning iallafall från ett håll. (jag lade även ett lager syllpapp mellan regeln och jorden för att minska fukten.
 
Det är också en tanke. Du har ingen bild på din altan möjligen, bara så att jag förstår allt korrekt?
 
Tyvärr försvann kameran medan jag byggde altanen men om du kopplar bland mina trådar så hittar du en om fyrkantsmönster. I den finns lite bilder på sidan 2. Dock har jag ytterligare en stående 195x45 under den som syns.
 
En liggande regel som har stöd hela vägen är stabilare än en stående som har stöd i punkter.
 
Nyfniken skrev:
En liggande regel som har stöd hela vägen är stabilare än en stående som har stöd i punkter.
Det förutsätter då att man lägger den liggande regeln direkt på mark, inte lagd på trädgårdsplattor med täta mellanrum?
 
EndZone skrev:
Det förutsätter då att man lägger den liggande regeln direkt på mark, inte lagd på trädgårdsplattor med täta mellanrum?
Hur långt är ett snöre?

Det funkar givetvis med plattor om de ligger tillräckligt tätt. :D
 
Ett snöre är så långt det bör vara ;)

Well well, det blir väl lite trial and error här då antar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.