Det är snart dags för slutbesiktning. Spännande!  ;)

Hur är det nu det fungerar; ska vi hålla inne 10% tills alla ev punkter på slutbesiktningen är åtgärdade?

Om det är så, riskerar vi inte moment 22 då, husföretaget lämnar inte över nyckeln förrens vi betalat hela summan... :-/

Vi har ju räknat med att flytta in dagen efter vår slutbesiktning... ::)


 
Vi har innehållit 10 %. Vi hade slutbesiktning i torsdags och flyttade in helgen innan.
 
OK. Vad bra. Då blev det inte moment 22. :)

Hur länge kan det dröja innan era punkter är åtgärdade? Har ni fått någon tidsplan eller har ni givit ett deadline datum?
 
Micke_Carmen skrev:
Kanske en bra ide det där med deadline datum. Får nog ta och fundera lite på det.

Efter att ha hört hur det kan gå och hur LÅNG tid det kan ta tror jag det är bra att sätta en deadline.

För båda parter. Det borde ju ligga i husleverantörens intresse att få sina sista slantar, bara beloppet är tillräckligt högt.  ;)
 
emyran skrev:
Det är snart dags för slutbesiktning. Spännande!  ;)

Hur är det nu det fungerar; ska vi hålla inne 10% tills alla ev punkter på slutbesiktningen är åtgärdade?

Om det är så, riskerar vi inte moment 22 då, husföretaget lämnar inte över nyckeln förrens vi betalat hela summan... :-/

Vi har ju räknat med att flytta in dagen efter vår slutbesiktning... ::)
Vad står det i dina kontrakts betalningsplan?

Om jag kommer ihåg rätt så står det i de vi hunnit teckna att 5% betalas efter besiktningens anmärkningar åtgärdats samt att 5% betalas vid slutbesiktningen=10%.
Samtidigt står det så fint att köparen har rätt att hålla inne rimlig summa för fel/brister mm.

Det bästa tror jag dock är att när avtalet tecknas försöka avtala en fast summa (vilket kanske inte alltid är så lätt), som sagts tidigare, 10% kan vara lite pengar.
 


Nu vet jag hur det funkar för oss;

Vårat sista lyft(10%) betalar vi på besiktningsdagen. MINUS den kostnad som besiktningsmannen värderar ev anmärkningar till. De allra sista kronorna betalar vi först när alla punkter i protokollet är åtgärdade.

Dvs inget moment22 som jag var lite rädd för.
Utan inflyttning blir samma dag som besiktning.  

Tjoohooooooo, det närmar sig med stormsteg!  :)


 
Hur gör man då, när alla räkningar är betalda sedan länge? Vi har haft egna killar och det enda vi har köpt från Eksjöhus är stommen.

Skulle vi ha hållit inne med 10% hela den tiden så hade ärendet varit hos Inkasso nu (har bott här 5 veckor,besiktning i det närmaste) ???
 
DoJz skrev:
Hur gör man då, när alla räkningar är betalda sedan länge? Vi har haft egna killar och det enda vi har köpt från Eksjöhus är stommen.

Skulle vi ha hållit inne med 10% hela den tiden så hade ärendet varit hos Inkasso nu (har bott här 5 veckor,besiktning i det närmaste)  ???
När det gäller just den biten är det ju en en fördel med totalentreprenad.

Vet inte hur man bör göra när man anlitar egna killar,
är det något som krånglar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.