Vi har kommit över lite renoveringspengar och funderar lite på hur vi ska investera dem.
Förhoppningsvis kommer vi ha ca 40-50 tusen beror lite på ekonomin de kommande månaderna.
Kan man få något fint vettigt kök för dessa pengar?
Vi vill inte ha HTH kök då vi har mycket dålig erfarenhet av dessa och ser det som att kasta pengar i sjön.
Vi har tänkt att montera köket själva.
Vi har idag 7 skåp med dubbla dörrar
3 skåp med en bred dörr varv ett har ställning för kastruller
1 stort skafferi/garderobs skåp med dörr
1 litet skåp ovanför kyl med dörr
1 lådfront med 4 stycken normalstora lådor och en större längst ned.
1 pyttelitet handdukssåp
Spis är splitter ny, utrymme för diskamskin och ny diskmaskin har vi, ny kyl har vi.

Vi skulle vilja ha lika många skåp som vi har idag men det är ju "gamla" mått på de skåp vi har idag så färre eller fler går bra så länge de passar utrymmet.

Vad tror ni kan vi få ett nytt kök för 40-50 tusen eller ska vi hellre spara pengarna nåt år till i en fond och låta dem växa lite?
 
Om det bara är stommar och luckor så borde det väl gå? Det är bara att gå in på tillverkarnas hemsidor och börja bygga?
 
Det borde gå att genomföra, men har du tänkt på kostnader som tillkommer när du inser att du vill byta golv, måla innertak m.m, kanske dra om avlopp, el samt andra små justeringar. Det kostar fort en slant. Vi köpte kök ganska nyligt och kom undan med 74kkr, dessutom inkl vitvaror.
 
swoosh skrev:
Det borde gå att genomföra, men har du tänkt på kostnader som tillkommer när du inser att du vill byta golv, måla innertak m.m, kanske dra om avlopp, el samt andra små justeringar. Det kostar fort en slant. Vi köpte kök ganska nyligt och kom undan med 74kkr, dessutom inkl vitvaror.
Vitvaror har vi som sagt nya, måla väggar+ tak ska vi redan göra så det ligger på "den andra renoveringsbudgeten", el kan min pappa dra om det skulle bli aktuellt.
Först och främst är det stommar med luckor och eventuella beslag(finns ju luckor utan beslag), lite kakel på väggen bakom diskho och spis,ny fläkt samt en ny diskho med balndare och nya bänkskivor som är det vi vill att 40-50 tusen ska räcka till.
Om vi sedan skulle få pengar över så lägger vi gärna även nytt golv.
 
Om det nuvarande köket fungerar och inte håller på att falla isär så rekommenderar jag att ni betalar ner topplånet. Lägg er inte till med en renoveringskultur utan kom in i trallen med avbetalningar.
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
D09
Om ni har sparpengar så varför inte rusta upp om ni känner behovet :)

Kolla in ikeas kök också.

Köpte sådant till huset och 53 000 räckte till fläkt, diskmaskin, diskho samt blandare, 4 högskåp varav två har inbygnadsugn / micro. Hantag , ben etc etc

Täckskivor för en köksövariant och en del underskåp som jag har gjort beredningsplatsen med.

Tillkom 5-6000 för kyl och frys på elgiganten och nån tusing för bänkskivan.
 
Anders_Nilsson skrev:
Om det nuvarande köket fungerar och inte håller på att falla isär så rekommenderar jag att ni betalar ner topplånet. Lägg er inte till med en renoveringskultur utan kom in i trallen med avbetalningar.
Vi har inga lån på huset.
 
D09 skrev:
Om ni har sparpengar så varför inte rusta upp om ni känner behovet :)

Kolla in ikeas kök också.

Köpte sådant till huset och 53 000 räckte till fläkt, diskmaskin, diskho samt blandare, 4 högskåp varav två har inbygnadsugn / micro. Hantag , ben etc etc

Täckskivor för en köksövariant och en del underskåp som jag har gjort beredningsplatsen med.

Tillkom 5-6000 för kyl och frys på elgiganten och nån tusing för bänkskivan.
Har funderat en del kring att ha ett ikea kök, vet du om de har så att man kan bygga ihop sitt kök på deras hemsida eller måste man åka till ett varuhus?
 
Har du kollat på deras hemsida som jag sade i första inlägget? De och några till har köksplanerare, andra har prislistor.
Lite får du väl iaf försöka? ;)

Sen springer det snabbt iväg om man ska låta hantverkare bygga, hur mycket ska ni göra själva?

Jag byggde ett IKEA-kök i sommras, då med det gamla systemet och 20% rabatt så har det gått på ~70kkr, då har jag gjort allt själv.
 
13th Marine skrev:
Har du kollat på deras hemsida som jag sade i första inlägget? De och några till har köksplanerare, andra har prislistor.
Lite får du väl iaf försöka? ;)

Sen springer det snabbt iväg om man ska låta hantverkare bygga, hur mycket ska ni göra själva?

Jag byggde ett IKEA-kök i sommras, då med det gamla systemet och 20% rabatt så har det gått på ~70kkr, då har jag gjort allt själv.
Sitter och letar runt lite men är väldigt grön och vet knappt var jag ska börja dessutom rivs det tapet för fulla muggar här också^^
Vi har väl tänkt att göra typ allt själva, ta in en röris för inkoppling av vatten grejjer så som disko med balndare och diskmaskin.
Vilket ikea kök valde du?
 
D09
Faktum högblank
 
D09
Som nämnt har ikea ett bra köksplaneringsverktyg :)

Lekt mycket med den programvaran :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.