Hej,

Har 2st fönster i ett källarförråd som jag skulle vilja säkra upp. Se bild. Förslag mottages tacksamt.

Capture.JPG
 
Sätt rör tvärs över (som klassiskt fängelsegaller), inuti sätter du solida stänger med lite mindre diameter. Försöker någon såga av dem är chansen stor att stången bara snurrar med och de kan sågs i evigheter. :)
 
Jag har murat in en stång tvärs över mina källarfönster. Borrade helt enkelt ett hål på vardera sidan av fönsternischen och trädde i en bit gammalt vattenrör. Fixerade sedan allt med murbruk. Det blev ganska prydligt. Då går det fortfarande enkelt att öppna dom för att vädra, men ingen utom möjligen Ivan Ursut insmord i smör, tar sig in.

Ett par fönster som behöver kunna öppnas helt för att ta in saker i källaren har jag låst med kraftiga skruvöglor i karm och båge som låses ihop med hänglås.

Behöver du inte kunna öppna fönstren så är det väll enklast att skruva igen dom.
 
Det kommer stå en del värde i denna källare och den ligger i en företagsbyggnad. Dessa fönster är mot obevakat område. Funderar på att köpa tjockt stål å sätta en på var sida och sen fixera med bultar som är fastsvetsade. Bulten kan endast skruvas med muttern från insidan.
Fixerar man dessa på var sidan kan man inte krossa fönster eller bända upp. Ljus mindre viktigt eftersom vi har lysrör å annan belysning.
 
Jag ersätter källarfönstren med glasbetong.
 
  • Gilla
orten
  • Laddar…
Ingen dum idé, skulle kunna fungera.... finns det fler sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.