nalle83 skrev:
men helt klart är då att de går mera kw att kyla vattnet från delta 40 till tex 48 så de kostar ju även mig mera att ta ut mera värme ur växlaren
vill inte ens tänka på vad de kostat om jag kört ut tex 80 gradigt vatten på aerotemparna
Eftersom dessa måste regleras efter förbrukning, så kostar det *inte* mer att mata dem med 80C än att mata dem med något annan temperatur. Ja, det är klart att det kostar mer att ta ut mer effekt, men det kostar *mindre* för *samma* effekt eftersom du betalar samma summa för energin, men *mer* för flödet vid det mindre effektuttaget.

nalle83 skrev:
jag har kollat mätaren på centralen massor av gånger i sommar och då har flödet stått på 0 och kw på noll , båda aerotemparna har varit avslagna och cirkulationspumpen har varit av på golvvärmen så jag har inte nyttjat någon värme alls under 4 månader i sommar
varmvatten ta rjag ut med fjärrvärmen så när man duschar då rusar växlaren och då går de både flöde och kw så de susar om de
Du måste som sagt skilja på effekt och energi. Om du skall få reda på vilken energi du förbrukar så måste du kolla ditt effektuttag hela tiden. Det är opraktiskt. Titta istället på din energiåtgång över tiden (alltså den som är märkt kWh, eller MWh, *inte* kW) och ta några mätvärden över tiden, så kan du enkelt se om något avviker.
 
Om de inte kostar mer att ta ut högre temp ur växlaren varför rusar både kW och flödesmätaren nå enormt när jag kör 80 gradigt ut ur växlaren då ?? Första månaden jag hade fjärrvärme installerad så körde jag på 80 grader i aerotemparna och då var flödesavgiften dyrare än kW på räkningen , jag hade flödat 505 kubikmeter på 30 dagar kommer jag ihåg och månaden bakom när jag sänkte till 40 grader så gick de 95 kubikmeter , eller är de här som är felet i min växlare eller vad ? Mvh
 
Ja, här är det något fel på inställningarna/apparaturen. Du vet inte dT, dvs skillnaden i temperatur i det här två fallen. Dvs vad din returtemperatur efter aerotempern var? Det är först när vi vet temperaturdifferensen och flödet man kan räkna ut hur mycket energi som gått åt. (Vet man tiden så vet man också medeleffekten). Det är faktiskt så här som din fjärrvärmecentral räknar ut hur mycket du gör åt med. Dvs den mäter inkommande temperatur, utgående temperatur samt flödet (och tiden). Med dessa så är det enkelt att räkna ut det man vill. Det är antagligen något som är fel här om dina siffror stämmer. (Och du får sluta skriva kW om du menar kWh. Vad ditt momentana effektuttag är när du står och tittar på centralen säger inte mycket. Notera hur mycket *energi* du förbrukat under en viss period istället, det säger mycket mer.)

Hur ser systemet och din aerotemper ut i detalj. Dvs hur ser regleringen ut? (Ursäkta jag är lat just nu och orkar inte gå tillbaka och se om du gett alla tekniska detaljer...) Tipset är fortfarande att du samlar på dig lite data, dvs noterar värdena på uttagen energi och flöde vid några tidpunkter per dygn (gärna med vädret/temperaturen) så att du kan se vad det är som händer.
 
Nu har jag pratat med en bekant i ditt område, och han säger så här.
Ring Luleå energi, det har något som kallas trygg värme. När du tecknar dig för detta så kommer det en person och gör en översyn. Eller så ringer du Bra*ida/ hellm*ns dom gör tydligen de flesta av Luleåenergis installationer. Du kan med största sannolikhet inte hitta felet själv och en genomgång/felsökning kostar mindre än din elräkning så det tjänar du in fort...
 
Hejsan och tack åter igen för svaren de är uppskattat :) okej jag kanske skriver kW på fel sätt men jag hoppas ni fårstår vad jag menar :) idag och senaste veckan har de gått 4,7 kW i timmen om man delat vad som gått på 7 dagar och 24 timmar per dygn , finns en beskrivning på mitt system på sidan 2 eller 3 men jag jan dra de kort , golvvärme 100 kvadrat lägenhet som jag håller 18 grader i plus minus en grad ungefär , har även 2 aerotempar i garaget för att värma YTTELIGARE 300 kvadrat till ca 13-17 grader dock är dessa helt avstängda sedan i april och de är strypt flöde så de står inte å snurrar vatten i dessa nu , delta t ligger idag på 45 grader , just nu sitter jag å kollar på andra uppvärmningsmöjligheter och jag får rent behärska mig för att inte kroka fast en bogserlina i värmeväxkaren å slita lös den från väggen då fjärrvärme enligt min erfarenhet i denna fastighet är de sämsta någonsin , tror tamefan de hade varit billigare på direktel mvh
 
Verkar som det är fel på din fjärrvärmecentral.
Enklast är att ta dit nån från Lule energi antingen teckna trygg värme eller betala nån för besöket bara.
Mina erfarenheter är mycket goda, dom förklarade olika fel och hur man fixar och hur man upptäcker dom.
Har en fjärrvärmecentral från 2005 redan heter den och jag tror det är lule energi som installerat den också i samband dom drog fjärrvärme på området (innan jag flyttade in)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nått knas är det. LE är tveklöst billigast i landet på fv, billigare blir det inte. Tror även jag att ett servicebesök snabbt skulle betala sig.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
nalle83 skrev:
Hejsan och tack åter igen för svaren de är uppskattat :) okej jag kanske skriver kW på fel sätt men jag hoppas ni fårstår vad jag menar :) idag och senaste veckan har de gått 4,7 kW i timmen om man delat vad som gått på 7 dagar och 24 timmar per dygn , finns en beskrivning på mitt system på sidan 2 eller 3 men jag jan dra de kort , golvvärme 100 kvadrat lägenhet som jag håller 18 grader i plus minus en grad ungefär , har även 2 aerotempar i garaget för att värma YTTELIGARE 300 kvadrat till ca 13-17 grader dock är dessa helt avstängda sedan i april och de är strypt flöde så de står inte å snurrar vatten i dessa nu , delta t ligger idag på 45 grader , just nu sitter jag å kollar på andra uppvärmningsmöjligheter och jag får rent behärska mig för att inte kroka fast en bogserlina i värmeväxkaren å slita lös den från väggen då fjärrvärme enligt min erfarenhet i denna fastighet är de sämsta någonsin , tror tamefan de hade varit billigare på direktel mvh
Ja, OK, då är det faktiskt effekt kW som du menar (och skriver). Vad jag menade med "hur ditt system ser ut" var mer tekniskt detaljerat. Dvs hur det är kopplat. Utan den infon så går det inte mer än att gissa. Dina aerotemper är inte inkopplade nu, så de kan inte vara boven i dramat, MEN efter att ha kolla på hur de levereras så ser jag att de inte kommer med *någon* reglering öht. Den måste man köpa separat. Så när du har dem på så är frågan hur de faktiskt är kopplade. Har du en magnetventil kopplad till termostat på vattnet? Om inte så är de boven när de är inkopplade. (Men du skriver håller 13-17C så du måste ju ha *någon* reglering på dem?)

I vilket fall så instämmer jag med föregående. Det här är mycket lättare att gre ut på plats, så om Lule energi har en sådan tjänst så skaffa/köp den. Innan du vet hur du gör av med din energi så kommer inte något annat att bli billigare. Du kommer bara att sitta i samma situation med en ytterligare investeringskostnad för ditt nya värmesystem. (Och du kommer exv. inte att kunna köra aerotemper effektivt med bergvärme. Om de redan är överdimensionerade så gör det kanske inte så mycket, men du kommer i vilket fall att dra mer ström för fläktar osv.)
 
hejsan grabbar nu sitter jag äntligen med en öl i handen och firar att detta jävla fjärrvärmefel är äntligen hittat och åtgärdat
givetvis han jag ju gå och köpa en arimax 240 kombipanna och 2 kubiks acktank och svetsa ihop en isolerad skorsten dubelmantlad i rostfritt på 10 meter men de är väl sånt man få ta och de går ju givetvis sälja igen med förtjänst för nu kommer jag inte ha användning för dessa grejer nå mera :)
lagomt tur vi hittade felet idag när traktorn var ringd för att resa skorstenen i morgon så den har jag nu avbokat ;)
ringde ju Luleå energi som skulle skicka ut en tekniker för 2 veckor sedan men de hörde aldrig av sig någon trotts att han skulle komma redan dagen bakom men helt plötsligt ringer telefonen i morse och han skulle nu komma och kolla på enläggningen och växlaren för att kolla så allt var okej

han hade med sig sina papper på min förbrukning och han kollade igenom allt och hittade inga fel eller liknande men han tyckte jag hade lite väl stor ventil bakom motorchunten så han gav mig faktiskt en ny ventil som de stog 0,4 på och den jag hade var 1,0
han sa att de inte skulle spela nån större roll men vid temperatursväxlingar så skulle den mindre ventilen inte gasa på så mycket och de skulle bli lite jämnare värme men han kunde inte ana hur fel han hade
jag har ju skrivit upp senaste tiden och kollat på min mätare minst 3 gånger per dag och den har hela tiden legat med ett flöde på ca 85-110 l/t med en kw på 4,5 -6,5 kw vilket har varit vantinnigt med tanke på att de inte ens är kallt ute nu
bytte ventilen till motorshunten på 10 minuter och körde igång allt igen och de var tamefan inte sant vad jag såg , jag har fått justera upp kurvan från 0.8 till 1,2 och från minus 1 till +1 lite groft bara så nu kör jag up 8 grader varmare vatten än tidigare men nu kommer de bästa ;)
nu går de 43 l/t och bara 2,0-2,3 kw trotts att jag kört systemet flera timmar och dessutom 8 grader varmare , denna ventiljävel har alltså kostat mig ca 30 000 extra senaste året men äntligen är skiten löst sig och jag är så otroligt jävla glad :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 
  • Gilla
TheGame och 2 till
  • Laddar…
Spännande. Det skall som sagt inte spela någon roll. Men jag tror att din nya ventil, men lägre flöde, "skymmer" det fel du egentligen har. Eftersom den släpper mindre vatten så stannar de längre i systemet och kan lämna av sin värme, även om det är så att regleringen senare i systemet saknar/inte fungerar.

Enda andra jag kan tänka mig är att din gamla ventil aldrig stängde ordentligt. Men det går iofs att kolla. Har du kvar den?

Grattis i vilket fall. Nu är det ju ingen ko på isen längre om du går vidare.
 
Vad säger man nu då ?? Den lyckan varade inte så länge tyvärr :((((( gjorde ju detta byte kl 9 på kvällen , kl 9 på morgonen hade de gått i snitt 2,2 kW på 12 timmar , blåser till stan och gör nå ärenden å kommer hem kring 7 på eftermiddagen och kollar och är överlycklig och kollar mätaren igen och sen 9 på morgonen har de bara gått 2,0 kW vilket är helt okej så jag börjar ändra lite flöden på golvvärmen nu när de kostar så lite så kan man ha varmare anser jag men då blir växlarjäveln helt tokig och brassar på med 250 L/t och går upp på 11 kW i timmen och sen är de kört , till slut stänger jag slingorna helt på golvvärmen och slår av ena aerotempen helt men efter 1 timme så anser den att jag förbrukar 120lt och 7,8 kW trotts att den fått lugnat ner sig å allt och jag slagit av golvvärmen å ena aerotempen så går de helt plötsligt 5 kW mer än igår , hur fan är de ens möjligt ?? Spökar de i växlaren eller är de igentligen mätaren som är helt slut i huvet ?? Ställde om på manuellt driftläge och vrider shunten så de flödar 43lt och ca 2,4 kW som de var igår och nästan hela dagen idag men då orkar växlaren bara skicka ut 25 gradigt vatten när de var 48 igår på samma flöde och kW , som ni förstår är jag helt vilse och jag fattar verkligen ingenting , ena dagen är de nästan gratis å nästa händer detta , till saken hör att jag hade varmt och skönt i morse i både garaget å lägenheten så de är inte nån luftficka eller liknande utan växlaren har helt enkelt blivit knäpp om de nu inte är mätaren , har rivit hela växlaren nu för att se så de inte är nånting löst föremål som åker runt i nått rör å pluggar eller liknande men de var inte heller nå fel
 
Kan tillägga att jag slog även av strömmen till växlaren ifall de blivit nå konstigt så den fick starta om men de hjälpte inte heller , stängde även inkommande fjärrvärme samt retur och upprepade proseduren jag gjorde igår när jag böt ventilen men då går inte komma under 7 kW nu med samma kurva på växlaren hur jag än gör
 
Jag tror du behöver ta dit en riktig VVSare som kan värmesystem som kan gå igenom hela systemet åt dig. Det är något som är fel/skumt här, och det verkar vara svårt att få rätsida på via nätet.
 
jag har hittat felet varför de helt plötsligt gick så lite kw och flöden efter ventilbytet men inte orkat skriva de här då de varit lite väl pinsamt
av nån anledning så har jag lyckas på cirkulationspumpen i nått mittenläge mellan 1 och 2 läge så den har inte snurrat alls vilket resulterade i att d eendast blev självcirkulation så röret ut från växlaren blev varma därav jag aldrig reagerade på att den stog still
de förklarar också varför de gick så mycke kw när jag ökade farten på cirkulationspumpen för då väl började den snura vatten som nästan stått still ett dygn så nu är vi tillbaka i dessa hutlösa kostnader igen men nu har jag nästan gjort allt klart för vedpannan så den kommer börja användas inom en vecka sen ska jag gladerligen ringa och säga upp denna fjärrvärme så kommer jag spara upp till 10 tusen kr i månaden dom 3-4 kallaste månaderna i alla fall

tack för er som tagit sig tid att svara och gett mig tips men tyvär visarde sig att denna fastighet kommer inte bli lönsamt med fjärrvärme så de får jag se som en av mina sämre affärer i livet tyvär men nu ser jag fram emot att elda med gratis ved så ska de bli ett nöje att peta en pinne i brasan
Med vänlig hälsning
 
Vad är det som får dig att tro att det kommer att bli "billigare" med ved? Dvs kommer du inte bara att göra av med en massa ved istället? Visst, den är "gratis", men om det är fel och du hittar det så slipper du ju motsvarande eldning...

Det är ingen skillnad på fjärrvärme och vedeldning vad gäller viktiga parametrar som max möjlig temperatur ut till systemet, max effekt eller dylikt, så det kan inte i sig göra någon skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.