Spille jag förstår precis. Du gillar inte dagens ersättningssystem för el.
Det gör inte jag heller men inser hur verkligheten ser ut. Du kan inte basera ekonomiska kalkyler för solcellssystem på ett elpris du tycker borde gälla för solel. Det är oseriöst och ger mer bränsle i debatten åt dem som inte tycker om solcellssystem. Du gör i mitt tycke branschen en björntjänst genom att okritiskt framföra att alla solcellssystem är lönsamma eftersom du tycker solelen borde vara högre värderat än spotpriset.
Det finns solcellssystem som är lönsamma i dagsläget. Fokusera på att få folk att inse det istället för att okritiskt förespråka olönsamma system som t ex stora system byggda enbart för att sälja elen.
 
HansR skrev:
Fokusera på att få folk att inse det istället för att okritiskt förespråka olönsamma system som t ex stora system byggda enbart för att sälja elen.
Frågan var om det är möjligt för företag att få en solcellsinvestering lönsam, och svaret på den frågan är att det är fullt möjligt.
Det framgår tydligt att solcellsparken utanför Simrishamn ÄR lönsam, även om du ignorerar detta faktum.

Vilken energiinvestering företag bör göra skall tas utifrån alla alternativ som finns.
Vindkraft är ett annat alternativ som är lönsamt, och det skall då tas med bland investeringsalternativen.
 
Här är för övrigt information om megawattparken som just nu byggs utanför Västerås:

http://www.kraftpojkarna.se/solpark1.html
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=112&artikel=5543540

I artikeln står följande: "Mälarenergi förbinder sig att köpa all el som anläggningen producerar i 15 år framöver. Elpriset förhandlas fram mellan parterna."

Detta innebär alltså att man inte handlar via nordpool.
Istället för att gå via en handelsplats som inte tar någon hänsyn till energislag så skriver man ett avtal direkt mellan parterna.

Marknaden löser problemet själv, nordpool är inte att fungerande alternativ, och då frångår man helt enkelt nordpool.

Vilket också visar varför man kan få mer för för sin producerade solel än nordpools spotpris:
Denna el har ett högre inneboende värde, och mälarenergi vill försäkra sig om att man kan leverera det kunderna efterfrågar.
 
Kan det vara så att solel går att sälja till Tyskland för högre peng på sommaren?
Därav att elbolag sporrar med högre priser?

Angående ursprungsfrågan så tror jag inte på högre marknadspris, tekniska grejor värderas lågt när det jämförs med allt annat som värderas vid husvalet.
 
Tänkte bara säga att projektet är lagt på is pga vattenläcka. Härligt hur fort lusten till renovering och komplettering kan försvinna.
 
spille skrev:
Här är för övrigt information om megawattparken som just nu byggs utanför Västerås:

[länk]
[länk]

I artikeln står följande: "Mälarenergi förbinder sig att köpa all el som anläggningen producerar i 15 år framöver. Elpriset förhandlas fram mellan parterna."

Detta innebär alltså att man inte handlar via nordpool.
Istället för att gå via en handelsplats som inte tar någon hänsyn till energislag så skriver man ett avtal direkt mellan parterna.

Marknaden löser problemet själv, nordpool är inte att fungerande alternativ, och då frångår man helt enkelt nordpool.

Vilket också visar varför man kan få mer för för sin producerade solel än nordpools spotpris:
Denna el har ett högre inneboende värde, och mälarenergi vill försäkra sig om att man kan leverera det kunderna efterfrågar.
Det är ju det jag försökt förklara. Stora system som MegaWattparken i Västerås och alla stora anläggningar i Sala och Heby är inte lönsamma utan någon form av förtäckt stöd. I dessa fall förtäckta kommunala stöd.
Jag har insyn i dessa projekt och vet vilka orimliga priser som behövs. Det finns ingen chans att kunder är villiga att betala elpriser på mellan 1 - 4 kr per kWh innan skatter och nätavgift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.