Efter allt krångel med husvagnen, http://www.byggahus.se/forum/forsakringar/218327-vagnskadeforsakring-galler-ej.html , så ska vi nu köpa en annan. Sist vi köpte nåt dyrt (bil) så använde vi oss av en växel från banken. Det är 12 år sedan nu så att mycket har väl hänt sedan dess. När vi köpte husvagnen för 16 år sedan var det kontanter men det är väl inte att tänka på? Litar säljare på att man gör en överföring, men det tar ju ngn dag innan man ser effekten? Eller är det fortfarande växel som gäller?
 
Växel funkar ju fint betalade mitt hus (köpeskillingen var på 90 tusen) med växel
 
Det beror på summan tycker jag.

Under 50 000 tycker jag är ok med kontanter, sen är nog bankväxel det bästa.
 
Har ni samma slags bank är det väl bara att föra över pengarna via internet då det överförs direkt.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Sitt tillsammans när överföringen görs via internetbanken.
Har ni samma bank syns det ju direkt hos säljaren och är det olika så finns ju beviset i "kvittot"
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Ett alternativ är ju annars att gemensamt gå till banken och göra överföringen.

En sak jag fått lära mig när det gäller all betalning med Post/Bankväxel är att den ALLTID skall ställas ut i eget namn! Banken kan bli lite svårövertalad för dom vill gärna att växlarna ställs på mottagaren men det är ditt val och dina pengar så dom kan inte neka:)

Om du ställer växeln i köparens namn och köpet inte bli av har du extremt svårt (omöjligt) att få tillbaka pengarna då dom enligt växeln tillhör just säljaren. Är säljaren ett bolag och detta går i konkurs efter att du tagit ut en växel i deras namn och innan köpet genomförs så tillhör både pengarna och varan konkursboet och själv får man inget....:x
För att genomföra köpet med en växel ställd i ditt namn krävs endast att du signerar växeln (oftast på baksidan) och den som sen har den i sin hand kan ta ut pengarna.
 
Redigerat:
Det har hänt en del, exempelvis Swish :)

Är det privat du ska köpa kan du alltid använda Swish, funkar mellan Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna.

Överföring på belopp upp till 150 000 kr går att göra. Stora belopp måste dock föranmälas i bankernas Internettjänster.

Överföringen går igenom omgående när man har tryckt igenom den och syns hos mottagaren omgående.
 
Ja, just ja. Swish har jag ju redan använt för att föra över små summor. Funkar ju kanon, ingen behöver lämna ut kontonr heller, bara mobilnr.
 
Om man ska betala något dyrare än 15000:- med Swish och har Handelsbanken så måste man "föranmäla" det i internetbanken.
 
Helt klart Swish. Sjukt smidigt och mottagaren har pengarna direkt även om ni har olika banker.

En tanke på gränsen de har, kan man föra över ett stort belopp flera gånger kanske?
 
orparn skrev:
Ett alternativ är ju annars att gemensamt gå till banken och göra överföringen.

En sak jag fått lära mig när det gäller all betalning med Post/Bankväxel är att den ALLTID skall ställas ut i eget namn! Banken kan bli lite svårövertalad för dom vill gärna att växlarna ställs på mottagaren men det är ditt val och dina pengar så dom kan inte neka:)

Om du ställer växeln i köparens namn och köpet inte bli av har du extremt svårt (omöjligt) att få tillbaka pengarna då dom enligt växeln tillhör just säljaren. Är säljaren ett bolag och detta går i konkurs efter att du tagit ut en växel i deras namn och innan köpet genomförs så tillhör både pengarna och varan konkursboet och själv får man inget....:x
För att genomföra köpet med en växel ställd i ditt namn krävs endast att du signerar växeln (oftast på baksidan) och den som sen har den i sin hand kan ta ut pengarna.
När jag köpte bankväxel senast, så lovade banken att jag enkelt skulle kunna lösa in den igen om affären skulle gå i stöpet, trots att säljarens namn stod på växeln. Ljög banken menar du?

De påstod att om det står säljarens namn på växeln kan ingen annan än jag eller säljaren lösa in växeln. Om det står mitt namn, och jag signerar på baksidan, så kan vem som helst lösa in den. Och det kan ju vara lurigt.
 
Som jag förstått det så måste en växel som.inte löses in och du vill ha tillbaka pengarna på "dödas" genom en ganska omfattande process.
Och jag har blivit varnad för just konkursrisken.
 
Cashi is king. Om inte annat för att det är kul att se banktjänstemannens min när man anmäler en dag i förväg uttag av 20000 kr.
"-Vad skall du med sååååååååååååååååååååå mycket pengar till?" Läs::det är kriminellt att inte låna till allt och betala 12.95% ränta plus handlarens påslag. Banker och Forex måste ju numera fråga om alla uttag/växlingar över en tusenlapp eller så.
"-Jag skall åka ut till förorten och genomföra en - AFFÄR". Banktjänstemannen får svettningar och letar efter telefonknappen märkt 112 eller "Knarkroteln". Affären ifråga gällde en MC som ändå registreras.

Om du är mindre förtjust i att ställa till med scener på bankkontoret rekommenderar jag att du tar ledigt från jobbet en dag och så gör ni upp affären på bankkontoret. Maximal trygghet för alla inblandade. Ingen konkursrisk eftersom ägaren gör ägarbytet online med Transportstyrelsens app medans bankpersonalen fixar överföringen mellan din och säljarens bank. Detta är standard vid husköp. Kostar säkert en slant men snackar vi husvagn för 300-500 tusen är det värt det. Vad är en tusing i serviceavgift mot att tappa en postväxel som vem som ehlst kan lösa in? Annars som oobum säger Swish.
 
Genomförde en bilaffär på ett bankkontor för en vecka sen, ingen serviceavgift på det.
 
D
orparn skrev:
Som jag förstått det så måste en växel som.inte löses in och du vill ha tillbaka pengarna på "dödas" genom en ganska omfattande process.
Och jag har blivit varnad för just konkursrisken.
Dödande av postväxel gäller ju enbart om du tappat bort postväxeln. Om du fortfarande har den din hand och kvitto påbeställningen så är det hos många banker inget problem att bara makulera växeln och få tillbaka pengarna. Konkursrisken tror jag inte heller stämmer. Det är enbart om man har växeln i sin hand som man kan begära utbetalningav den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.