Finns det några husfabrikanter som tillverkar traditionella enkelstugor eller liknande? Jag bor i norra småland i gammal by med äldre bebyggelse. Vill bygga en gäststuga (20-40 m2) på tomten som smälter in i miljön.

De flesta små stugor jag hittat på nätet liknar alphyddor eller fiskestugor. Finns det inga färdiga traditionella småländska enkelstugor?
 
Du är inte ute efter att bygga en stuga själv då?
Torde vara enklast om du vet ungefär hur du vill ha den.
 
Jag har varken tid eller erfarenhet själv. Hittar jag en duktig snickare med bra ritning skulle jag ev. tillsamman med denne kunna göra jobbet. Jag vet hur jag vill ha den, men det enklaste och billigaste(?) vore om det fanns en monteringsfärdig stuga. Jag har inget krav att det skall vara timmer, för stugan skall kläs med stående panel.

Jag tycker det är konstigt om ingen hustillverkare har en liten traditionell svensk stuga i sitt sortiment. Det måste finnas en marknad för sådana. Det måste finnas fler platser med särskilda områdesbestämmelser.
 
Låna böckerna/eller köp "Bygga fritidshus" "små hus att bygga själv" ca 150kr/st författarna minns jag inte men jag tror att de finns på Bokus som har en länk här på forumet. Där har du ritningar med mycket bra steg för steg anvisningar som du eller din snickare kan använda. Använder du snickare så får du ett bra grepp om byggprocessen map material o tid.
Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.