Status
Tråden går ej att kommentera.
Oavsett vad man tycker om lönenivåer, skydd av jobb etc så går det ej att stoppa utvecklingen. Varven, teko, elektronik, bilar. Allt har tillverkas i Sverige och nu har någon annan med pisslön jobben (eller nån som gör det bättre om man vill se det så). Det samma kommer hända i byggsvängen i viss mån. Hantverkare som kan konkurrera med kvalitet kommer "överleva" men övriga kommer utkonkurreras mer.
 
Mikael_L skrev:
Man kan väl faktiskt helt enkelt säga att det är vad en hantverkare är värd i Sverige, vare sig mer eller mindre.
Man undrar ju vad du tycker en städare ska ha i timmen?

Du känns lite oskolad,
 
Mikael_L
Morten Alper skrev:
Man undrar ju vad du tycker en städare ska ha i timmen?

Du känns lite oskolad,
Hehe.
Ja det där tolkar jag bara som att du inte hade något svar. :)
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Hehe.
Ja det där tolkar jag bara som att du inte hade något svar. :)
På vilken fråga?
 
Morten Alper skrev:
Lönedumpning i den form som jag språkar om och är aktuell i den här debatten kan aldrig någonsin vara sund konkurrens.
Att peta ner löner till 35 pix i timmen i Sverige som vissa skribenter här i tråden tycker är ok är bara katastrof för vårt samhälle.
Självklart ska det konkurreras med priser, men det ska finnas minimilöner i den konkurrensen.
35:- i timmen är uppenbart extremfall och att hela tiden ta upp det så fort någon argumenterar emot gör diskussionen hopplös. Jag tror det är få här som tycker att det är OK att utnyttja människor och 35:- är ingen rimlig lön i Sverige och den typen av arbetskraft har jag svårt att se att privatpersoner stöter på och för den delen anlitar överhuvudtaget.

Men det som är intressant att diskutera är på vilka villkor du eller för den delen facket vill att utländska eller bara billiga svenska hantverkare ska verka efter. Vi kan nog alla vara överens om att 35:-/timmen är inte ok. Men hur ska man sätta minimilöner? Ska ingen kunna verka med löner som kan konkurrera med svenska "högavlönade" hantverkare så är det som jag ser det en fråga om att skydda den inhemska marknaden istället för att se till konsumenternas eller de utländska hantverkarnas intressen.

Och hur ska man kunna reglera marknaden med minimilöner då en stor del av företagen består av egenföretagare som själva bestämmer sin lön?

Morten Alper skrev:
Jag får inte betalt för att plugga på till en doktorshatt. Vem pröjsar det?
En förutsättning är att du söker en tjänst som doktorand. Har du inte gjort det så är det ganska självklart att ingen gör det.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
jens71 skrev:
Ett problem när en polack kommer hit och jobbar och som inte är skriven i Sverige så betalar han en helt annan skatt än vad en svensk firma gör. Vilket ofrånkomligt leder till en snedvriden konkurrens där jag, om jag så även tjänar 35 kr/tim betalar mer i skatt. Detta gäller dem flesta östländer.
Precis samma verklighet finns redan i många andra branscher. Vi har idag massor av högutbildade från "låglöneländer" som kommer till Sverige och arbetar under perioder för lägre löner. Men exemplet med 35:- i timmen är i de flesta fall en knepig jämförelse för en duktig utländsk arbetare oavsett bransch kan ta rätt bra betalt ur deras synvinkel och ända vara mycket billigare än sina Svenska kollegor.

Den intressanta frågan är om man egentligen är ute efter att skydda den inhemska lönestrukturen eller om man verkligen bryr sig om de som kommer hit och jobbar?
 
Morten Alper skrev:
Man undrar ju vad du tycker en städare ska ha i timmen?

Du känns lite oskolad,
Men vad har specifikt en städare att göra med Mikael_L resonemang? Förklara din ståndpunkt istället för att kalla honom oskolad. Fullständigt obegriplig kommentar om du inte utvecklar vad du vill få fram.
 
Morten Alper skrev:
Uppenbart har du problem att läsa lätta texter, var har jag hävdat att vi bara skall bruka svenska varor och tjänster.
Den dagen då polacker/ gästarbetare får en minimilön som jag (tyvärr) hoppas på, så har vi lagstadgat det här i Sverige som i nästan hela EU.
Vi ska köpa utländskt så länge du kan köpa bra kvalitet till lågt bris. Men om det handlar om dina hjärteområden så gäller inte den regeln?:D
 
Det är bara att inse, så länge gränserna är öppna så kommer alla branscher att drabbas överben längre tid. Läkare, mekaniker, målare, it-sektorn. Det finns alltid någon som är billigare, och sätter man inte kvalitet främst så är det bara att tjäna några kronor på arbetskraften. Ut ur EU?
 
Men som sagt hur ser svenska byggnadslöner ut indexerat mot övriga samhället. Det tycker jag är intressant om man skull utvärdera varför svenska byggnadsjobbare nu får konkurrens från öst.

I UK är ingångslönerna för en snickare mellan 13000-16000 pund per år. För rörkrökare 16,5-21000 per år. En elektriker 17-20 000 tex.

Källa: https://nationalcareersservice.direct.gov.uk/

Tror det är där du hittar varför den svenska marknaden är intressant Morten. Vi blir så att säga ganska blåsta som konsumenter av facket jämfört med vissa andra i-länder. Hade unga arbetat på lägre löner så hade få valt en rumän istället för en ung utbildad svensk. Det tror jag iaf.
 
  • Gilla
Henrik A och 2 till
  • Laddar…
Då kan man säga att jag hade lägre ingångslön än ovan nämnda. Då är jag ju ändå rörläggare och täljer guld enligt vissa....
 
Intressant inlägg. Jag blir alltid lika förvånad när man i program som t ex "Property Ladder" anger vad olika arbeten i huset kan förväntas kosta och vad budgetutfallet blir.
 
Mikael_L
Jugend skrev:
I UK är ingångslönerna för en snickare mellan 13000-16000 pund per år. För rörkrökare 16,5-21000 per år. En elektriker 17-20 000 tex.
Dvs ca 132' - 163' / år för snickare, 173' - 214' för rörkrökare och 173' - 204' för elektriker.
I månadslöner blir det ett spann på 11.000:- - 17.000:- / mån.
Dr.L skrev:
Då kan man säga att jag hade lägre ingångslön än ovan nämnda. Då är jag ju ändå rörläggare och täljer guld enligt vissa....
Ahh, är det lärlingslönen du menar då, eller menar du din lön som fullutbildad men utan erfarenhet?

Men om det är en 14.500:-/mån lön till en rörmokare som ska täckas så räcker det ju med en timpenning på 142:- / timme.
https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter/enskild-naringsverksamhet/berakna-skatten
Åsså lite till för bilkostnad, verktyg och spilltid. Men det borde å andra sidan lätt täckas av materialpåslagen.

Så det är nog först när du driver ditt företag själv som du börjar tälja guld. Innan det är det bara chefen din.
 
Redigerat:
Som lärling utan erfarenhet skulle man -04 ha 36kr/h. Idag som fullutbildad och med certifikat bör du inte ligga under 170kr. Men då har du indirekt gjort 5år's studier. 3års gymnasium och 2års lärlingsutbildning.

Kollar man sedan på företaget så täljer vi verkligen inte guld gentemot många andra branscher..
 
Mikael_L
Dr.L skrev:
Som lärling utan erfarenhet skulle man -04 ha 36kr/h. Idag som fullutbildad och med certifikat bör du inte ligga under 170kr. Men då har du indirekt gjort 5år's studier. 3års gymnasium och 2års lärlingsutbildning.

Kollar man sedan på företaget så täljer vi verkligen inte guld gentemot många andra branscher..
Ja det är inte illa.
Väldigt många civilingenjörer får inte det som ingångslön.
Efter sina 8 eller 9 år i skolan, varav 5 år med studielån.


Även i fallet med civilingenjörer så täljer inte arbetstagaren guld med kniv, utan det är i så fall möjligen arbetsgivaren.

Fast för en bibliotekarie, undersköterska, någon som jobbar i biograf osv så tycker nog alla att både rörkrökaren med 28' i månaden och civilingenjören med 30' i månaden täljer guld.
Dom ligger på löner typiskt 1/2 till 2/3 av dessas.
 
Redigerat:
  • Gilla
mariatherese och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.