Min man har p g a en dödlig sjukdom blivit otroligt svag i sina ben och det känns livsfarligt när han ska stiga in i vår lilla duschkabin på 70 x 80 cm. Badrummet renoverades 2003, men dåvarande ägaren gjorde några missar, så det är inte gjort enligt normerna. Golvbrunnen anses inte tillräckligt tät och det är ett flertal rör som går upp genom golvet. Men i gengäld har man inte "klamrat " horisontala rör i väggen så dessa sviktar betänkligt!
Det går alltså inte att bara ta bort duschkabinen, då har vi vattenskadan som i en liten ask!
Huset ägs av mig, och jag trivs med badrummet som det är, där är nu både varmvattenberedare, tvättmaskin och en rostfri tvättbänk förutom tvättställskommod, wc och duschkabin. Snygg plastmatta på golv och vägg.
Men, som sagt - duschkabinen måste bort, hur agerar kommunen då? Är det någon som vet om kommunen kommer att sabba för mig? Måste jag betala tilläggskostnader för ett säkert våtrum?
 
Jag har ingen aning om hur kommunen agerar men har svårt att tro att de går med på att ta merkostnader för att ditt våtrum är felaktigt utfört.

Det går att svetsa våtrumsmattor. Så det borde vara möjligt att öppna golvet i duschen, byta golvbrunnen och svetsa dit ny matta. Ring och kolla med en mattläggare. Rören som sticker upp genom golvet hade jag inte oroat mig för alltför mycket, se bara till att det är tätat kring dem. Mattläggaren kanske kan limma dit någon manschett för säkerhets skull.
 
Det är lite "take it or leave it" när det gäller bostadsanpassningar, och dom kommer inte att bygga om erat badrum, det är upp till fastighetsägaren att se till att det fungerar som det ska.

Ett alternativ kan ju vara att skaffa en större duschkabin om han klarar det bättre, jag vet inte vilka hinder han har så det är svårt att råda? Jula har en 90x90cm.
 
Redigerat:
Rör som sticker upp ur golvet skall man nog inte oroa sig över, det är ganska sena regler som föreskriver att rören inte får komma upp ur golvet. Så det var godkänt 2003 (tror jag).

Och som sagt brunnen kan ev gå att åtgärda utan några jättekostnader.
 
Det framgår inte av inlägget vad man önskar för framtida lösning..?
 
Får det plats en större duschkabin i badrummet som det ryms en duschstol i kanske det vore den enklaste lösningen?
 
  • Gilla
hulingen
  • Laddar…
LillaMini det får bli som du föreslår. Vågar inte ge mig in på att schackra med kommunen, utan har idag inköpt en begagnad Athena Nordic duschkabin. Det är en kompromiss mellan att kunna rymma en duschstol och att få behålla den inredning i badrummet som jag har idag. Duschkabinen är 120 x 70 cm, jag tvekade mellan den och en 100 x 80, men då hade jag fått lov att flytta dörren, lite omständligt. Vi får se hur det blir - fantastiskt är att den bara bygger 5 cm över golvet och lägger man dit en ramp kan man rulla in en lämplig stol.
Istället för runt avloppsrör till golvbrunnen är det ett platt-ovalt, samma princip som till en Melitta-bryggare men ca 10 cm brett.
 
Man kan ju egentligen inte kräva nånting av kommunen, utan man påtalar sitt problem för biståndshandläggaren som bedömer vilken hjälp just ni behöver. I vissa fall innebär det att sätta på en liten barack med badrum, entre och ramp eller hiss som påhäng på huset vid ytterdörren. En sådan kostar (mellan tummen och pekfingret efter vad jag minns från en lunchrumsdiskussion) ett par hundra tusen men flyttas när den behövande avlidit/flyttat/tillfrisknat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.