Vi är i full fart med att rusta vårt nya lägenhet dvs bostadsrätt. Tänkte bl a rusta badrummet och lägga kakel. Eftersom ekonomin inte tillåter att anlita någon proffs så tänkte vi göra det på egen hand (har gjort det förut). till saken hör att vi har hört rykte att man borde kolla upp med försäkringsbolaget om vad som gäller om man kaklar själv dvs om försäkringen gäller om man gör det själv.
Stämmer det verkligen. Måste man då anlita någon riktig kakel-kunnig eller kan man göra det på egen hand. Hur hade ni, som har bostadsrätt, gjort det??? ???
 
Nu är jag visserligen innehavare av ett eget hus, och ingen bostadsrätt, men det som gäller är väl att det skall vara "fackmannamässigt" utfört, d v s man måste följa de regler och särskilda instruktioner som finns bl.a. gällande fuktspärr. Jag har renoverat vårt badrum under förra året, och hade inte gjort något liknande tidigare. Skall ni ändra rördragning eller el, så är det väl kanske bäst att överlåta dessa delar till en fackman.
 
Hej
För att en försäkring skall gälla vid en senare ev. vattenskada måste det ju gå att visa att renoveringarna utförts fackmässigt. Man KAN ju faktiktiskt utföra arbetet fackmässigt utan att själv vara fackman, om man har rätta förutsättningarna; dvs är händig, tillräckligt påläst, använder rätt grejjor osv. Problemet är bara att OM du väl står där sedan och vill ha ut på försäkringen, så går det inte att bevisa...

Om en riktig kakelfirma utför jobbet får du ett dokument som intygar att jobbet utförts riktigt, och som du sedan kan sätta under näsan på försäkringsbolaget, eller de du säljer din BR till nästa gång, ifall de undrar.

MEN! Jag har en kompis som renoverade sin villa själv helt och hållet, och när han kom till badummet så kontaktade han sitt försäkringsbolag, och de kom ut till hans hus och inspekterade jobbet själva när fuktspärren var klar, innan plattsättningen. Han löste det på det sättet. Men det beror kanske på vilken kontakt man har med sitt försäkringsbolag.
 
När vi renoverade vårt badrum ville inte försäkringsbolaget komma ut, de tipsade om att ta foto under hela renoveringen så att man hade det dokumenterat hur det såg ut.
 
I grannens fall upptäcktes, i samband med försäljning, en spricka i tätskiktet under kaklet och de var tvungna att riva ut och göra om. Enligt försäkringsbolaget så var det inte fackmannamässigt gjort eftersom tätskiktet brustit. Detta OAVSETT vem som hade gjort jobbet, fackman eller ej.

/Gojan
 
Det kanske inte fanns några armeringar över fogarna eller tillräckligt starkt underlag för att bära kaklet. Kanske tätskiktet inte var tillräckligt generöst lagt, det finns hos alla tillverkare av tätskikt ett minimum av material som måste gå åt för att vara bra.

Just fogar vet jag är extra kinkiga. I Hus AMA98 rekommenderas armeringsväv i fogar mellan lager av våtrumsspackel. Dessutom skall det vara en speciell bred tejpliknande sak över fogar med tätskikt både före och efter... Allt för att fogar skall vara täta även om fogar rör sig litegrand.

På Byggkeramikrådet www.bkr.se kan du hitta branschregler för våtrumsgolv och väggar. Den är rätt detaljerad.

//edit
Jag förstår försäkringsbolaget. Om man beaktar de förutsättningar som finns och justerar dessa till att passa för ett våtrum och följer gällande regler för VT golv och VT vägg så går tätskiktet inte sönder. Har det gått sönder så var det antingen fel förutsättningar, fel eller för lite material eller någon mekanisk åverkan på tätskiktet.
 
Tack för alla svar. Nu fattar jag lite mer, ska ta o ringa f-bolag och prata med de i fall de kan komma o godkänna
tätskiktet innan jag lägger kakel o klinker. Det känns skönt att veta att det inte är helt uteslutet att göra jobbet själv, annars skulle det bli väldigt dyrt
 
piton41 skrev:
Vi är i full fart med att rusta vårt nya lägenhet dvs bostadsrätt. Tänkte bl a  rusta badrummet och lägga kakel. Eftersom ekonomin inte tillåter att anlita någon proffs så tänkte vi göra det på egen hand (har gjort det förut). till saken hör att vi har hört rykte att man borde kolla upp med försäkringsbolaget om vad som gäller om man kaklar själv dvs om försäkringen gäller om man gör det själv.
Stämmer det verkligen. Måste man då anlita någon riktig kakel-kunnig eller kan man göra det på egen hand. Hur hade ni, som har bostadsrätt, gjort det??? ???
Om det är en bostadsrätt lyfter du luren och ringer ordförande i föreningen, det finns många föreningar som betalar för att få fuktspärren utförd av yrkesman. gör inte din förening det så får du ivarje fall reda på vilka regler som gäller för just din förening.
 

Är det verkligen säkert att hela badrummet måste rivas bara för att utanpåliggande stammar och golvbrunn måste bytas!
Om det nu måste bilas upp i golvet för att byta en golvbrunn tex, räcker det inte med att endast kakla om golvet sedan?

En stilla undran..
 
Om man måste göra om golvet måste man i regel även göra om väggarna, pga av tätskiktets skull.

Även om det inte verkar vara så att stammar går i just din lägenhet kan det vid stambyte bli aktuellt att dra om hela sträckningen av stammar och "grenar". Så var det i min förra lägenhet. Stammarna satt på mindre bra ställen så man disponerade om hela ledningssystemet och flyttade på schakten, alla badrum var då naturligtvis tvungna att rivas ut.

Ett stambyte behöver dock inte innebära en katastrof för ditt fina badrum. Ett standardkitt på kakel och klinker brukar ingå. Men det är inget som hindrar att du bekostar eget kakel/klinker som sätts in i stället. Wc, handfat, dusch mm kan ju återanvändas.

Så var det i alla fall för mig. Jag köpte eget klinker som lades in istället för standardvarianten. Allt annat gick att återanvända.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.