Dyr eller billig.......som hemmafixare klarar man sig ju ofta med den billigare varianten, men det är inte lika kul.... och behöver man pendling så blir tigrar inte billiga. Sågar man bara metall med sågen så kan det ju vara ok att inte ha pendling, men i tex leca och trä så är det ju en sjuk skillnad med och utan pendling. Inte fasen kör du sticksågen med pendlingen i läge 0?
 
Goteborg skrev:
Har några tigersågar med pendel funktion på jobbet, kan inte säga att det är någon direkt skillnad. Och det lilla man förhållandevis använder en tiger hemma så kvittar det så länge den sågar :).

Tycker det mest är vansinnigt att lägga ner en massa tusenlappar helt i onödan på fel saker, speciellt så lite man använder ett verktyg för hemmabruk. Investerar hellre några kronor extra på en såg som kräver mer precision såsom sticksåg eller sänksåg.

När väl makitan lägger ned blir det garanterat billigaste modellen på biltema eller kanske meec.
Vad jobbar du med? I trä är det ju enorm skillnad med och utan pendling...
 
Daniel_N skrev:
Vad jobbar du med? I trä är det ju enorm skillnad med och utan pendling...
Jobbar som plåtslagare, och använder tigern främst till att såga plåt (ganska självklart :)) och trä ganska tunnt, oftast råspont, reglar och plyfa.

Kanske man inte klarar sig med en biltema tiger om man ska bygga ett helt hus själv i leca? Men till "normalt" hemmapul tycker jag att det är onödigt att lägga mer än 500:- för en tigersåg som främst används som slit och släng.
 
Som med de flesta andra verktyg menar du, egentligen.

Men hur trevligt har man under tiden?
 
Mina erfarenheter med Tigersågar är rivningsarbeten och då har jag hyrt från cramo. Var hilti och den gick av bara den vet inte modell dock.
Sen kanske den är tung osv om man kör länge
 
I särklass bäst bland tigersågar är Hilti 1400, av vad jag testat. I rivbranchen används inget annat. Det är en ganska tung maskin, vilket också är en av dess fördelar då den blir stabil i de flesta situationer.
 
Jag har en Makita 3050 som jag är väldigt nöjd med. För min del är det nog tur att den inte har pendling. Annars hade jag nog kapat fler elrör än vad jag gjort annars. Det blir så mörkt. ;)
 
-RB- skrev:
Jag har en Makita 3050 som jag är väldigt nöjd med. För min del är det nog tur att den inte har pendling. Annars hade jag nog kapat fler elrör än vad jag gjort annars. Det blir så mörkt. ;)
Får hänga ficklampan i bältet så är du redo ;)
 
Goteborg skrev:
Kanske man inte klarar sig med en biltema tiger om man ska bygga ett helt hus själv i leca? Men till "normalt" hemmapul tycker jag att det är onödigt att lägga mer än 500:- för en tigersåg som främst används som slit och släng.
Polaren körde rötter å elände med sin 3070 vilket hans fars billigare maskin inte hade klarade av.
Vad jag försöker säga är att man vill ju inte stå med undermåliga grejor när man behöver dom.

Sen har du säkert rätt, i väldigt många fall duger en Biltema maskin, men det blir ju inte lika roligt så :)
som Emil i Lönneberga hade sagt "när i hundan får man köpa sockerdricka!"
 
ronolo skrev:
I särklass bäst bland tigersågar är Hilti 1400, av vad jag testat. I rivbranchen används inget annat. Det är en ganska tung maskin, vilket också är en av dess fördelar då den blir stabil i de flesta situationer.
Har kollat en del på den, ser väldigt solid ut.
Har hört en del negativt om handtaget dock, har inte kört den själv så vet inte om det stämmer.
 
Av alla mina kunder så tror jag mest på en bilskrot som testa flera olika fabrikat och där är det Milwaukee som gäller nu för tiden.

För folk som inte jobbar så mycket med tigersågen så brukar jag rekommendera en billigare MEN man ska aldrig snåla in på bladen!
 
jag brukar köra med Flex SKL 2903. är jäkligt bra men kostar kanske lite mycket, typ 6000 spänn. har även en flex 2902 o den funkar också väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.