Börjar bli dags att installera larm hemma och satt och kikade på Alarmbutikens hemsida bl.a. Paketet som säljs i Sverige verkar överlag vara Power608 och Power832 när det gäller trådbunder larm från DSC.

Min fråga är vad skiljer 608 emot 632? Tittade på DSC:s hemsida men kan inte hitta någon modell 608 utan bara 632. Är 608 en modell för enbart svenska marknaden?

Min andra fråga är, räcker det med 6 sektioner i huset eller behöver man fler?

// Snozzi
 
Det är inte så att det kan vara en gammal modell? Har själv ett Jablotron larm och de som de vanliga byggbutikerna (och även nätbutikerna) säljer som Comfortpaketet JA60 är en äldre produkt som inte finns kvar på Jablotrons hemsida.
Jag skulle inte bli förvånad om någon köpt på sig ett jättelager för en billig penning av en utgående modell.
 
Power 608 har 6 sektioner + 2 st knappsats sektioner.
Power 832 har 8 sektioner utbyggbar till 32 sektioner uppdelat i 4 områden

Om ni inte skall larma alla fönster/dörrar så räcker en 608,det är ett ganska vanligt villalarm till ett vettigt pris,tror man kan köpa ett s.k Classicpack innehållande,central,manöverpanel,1 st MK,1st IR samt en innesiren för ca:3000 kr
 
Skillnaderna mellan 608 och 832 är jag på det klara med nu. MIn första fråga kvarstår dock, vad skiljer 608 som säljs på svenska marknaden mot 632 som är den DSC har på sin produkt hemsida?

// Snozzi
 
Vi har trångt att få in allt på 24 sektioner! Det behövs fler sektioner än du tror. Olika typer av detektorer bör tex ligga på olika sektioner. Olika sektioner kanske har olika fördröjning. GSM backup kanske ska ligga på en egen osv osv. Har också för mig att prisskillanden inte är så stor. Så satsa på lite fler moduler än du behöver så är du rustad inför framtiden. Du kanske vill larma cykelskjulet via en trådlös detektor i framtiden?
 
Vi har ett 632 med ett extra sektionskort = 16 sektioner.
8 borde funka utmärkt för en normalvilla.
Jag har dock larmat förrådet, fasadmätarskåpet (vi har fjärravläst mätare....) alla dörrar, 4 PIR.... etc så jag tyckte 8 var i minsta laget.
 
Tycker också att 8 sektioner bör räcka till en villa. Även vi har 16 sektioner, mest för att vi även kör brandlarm i systemet och att det känns lite bättre att veta exakt vad som larmat (då vi har delat in sektionerna per funktion). Men som sagt 8 sektioner bör räcka (man kan ju koppla flera saker per sektion) om man inte måste veta exakt vad som larmat.

/Kalsipper
 
Får tacka för alla svar och åsikter.
Har nog bestämt mig för modellen 832, främst för att den är med LCD istället för LED display som 608 använder.

// Snozzi
 
Man kan ha LCD display till båda, bara knappsatsen som man byter...
 
Har sett att det finns som tillval. Dock vill butiken där jag kollat på larmat ha ca 2.200 för en LCD display till larmet vilket jag anser är hutlöst dyrt.

// Snozzi
 
Jag "importerade" från Kanada. De tar ca 1000 SEK för en LCD display. Sen skickade en polare den till mig. Tog lång tid men det var det värt, DSC kostar en bråkdel där borta
 
"Kanada"? Är det smärtfritt att importera larmpaket från Nordamerika (om man redan har koll på tull o logistik?). Dvs, är det bara att köpa adapter o plugga i vägg o telefon, eller är det helt andra standarder?
 
Har en 864, LCD-panel som jag tog in från USA etc... Det enda jag köpte i Sverige var batteriet då det väger rätt mkt = dyr frakt. Det har lite udda specifikationer så det blir Elfa eller din elektriker för att det ska blir rätt.
 
Jag köpte ett Power 864, två sirener, en 5500Z LCD knappsats, en 5516Z-knappsats, 7 st zonexpanders, 2 st IR/mikrovågsdeckare, 4 st branddeckare, 1 st gasdeckare (har gaspanna), 20 st magnetkontakter, 20 st glaskrossdeckare, extra spänningsmodul, 5580TC excortmodul, printerkort och lådor till allt från USA, betalade 13500:- för rubbet, en kompis tog med det hem i en kontainer med bildelar.

Tog en vecka att sätta upp men det var det värt. Jag har använt 46 zoner, en deckare per zon.

Notera att en 5501Z LCD-knappsats kostar i USA $52 och ett Power 864 kostar $72.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.