Ottossons har en oljelack som kanske går att måla ovanpå linoljefärgen för att få bättre glans ich slitstyrka
 
Hur går det med golvet? Hittat något som verkar funka än?
 
Ja det blir grov rengöring av golvet och sedan slipa lätt med en spp rondell på skurmaskin. Jag tänkte fräsa fogarna och sedan fylla i med något längst nere i fogen. Jag vill att fogarna ska synas men inte så djupa som de är. Det är hål långt ner på vissa ställen. Jag vet inte vad jag ska foga med för jag vill inte att det ska spricka när träet rör sig. Kanske linoljespackel, latex eller notning. Jag ska måla med Allbäcks linoljefärg så färgen måste fästa på fogen och inte lossna.
 
Aha, så det blev Albäcks tillslut... Har du fått några råd från dem om tillvägagångssätt och reparation av hålen?
 
Ja. Golvet är lutat så jag måste få bort det före målning. Tydligen med ättika. Sen kan jag spackla fogar med linoljekitt. Färgen jan bli lite klibbig och då kan man ta på talk. Jag funderar lite på om jag kan lacka ovanpå för att få en blank hård yta. Ottossons har en oljelack utan lösningsmedel så jag ska höra om det går.
 
Carolin skrev:
Ja. Golvet är lutat så jag måste få bort det före målning. Tydligen med ättika. Sen kan jag spackla fogar med linoljekitt. Färgen jan bli lite klibbig och då kan man ta på talk. Jag funderar lite på om jag kan lacka ovanpå för att få en blank hård yta. Ottossons har en oljelack utan lösningsmedel så jag ska höra om det går.
Hmm. Du ville ha ett så sprickfritt golv som möjligt (fogarna) ? Varför då välja kitt? Kittet stelnar relativt fort, så vid nästa årstidsväxling kommer sprickorna dyka upp. Detta blir ett sånt där vägskäl - miljövänligt och sunt, eller slippa sprickorna. Kitt är ett gott val, ingen fråga om det.
Men ska du undkomma sprickorna helt så får du ta en mer elastisk produkt. T.ex en MS-polymer byggfog. Ska klara +/- 25% rörelse.
Inte helskoj och linoljefärgen blir något gummiartad. Men sprickorna håller sig borta.
Har själv blivit tipsad om Walle Vikings båtkitt. Ska tydligen behålla sin elasticitet. Kan funka!
Vad gäller toppbehandling på färgen så vidhåller jag fernissan som alternativ. Le Tonkinois (osäker på stavningen) är jag själv förbaskat nöjd med!
 
Allbäcks söger att kitt är flexibelt och inte kommer att spricka. Stämmer det inte så får jag tänka om. Jag hade tänkt oljevax ovanpå färgen men fernissa är ett alternativ. Det är svåra val.
 
Carolin skrev:
Allbäcks söger att kitt är flexibelt och inte kommer att spricka. Stämmer det inte så får jag tänka om. Jag hade tänkt oljevax ovanpå färgen men fernissa är ett alternativ. Det är svåra val.
Kitt är i stora drag en blandning av linolja och krita. Ingetdera är särskilt flexibelt...åtminstone inte i den grad att det kan hänga med emellan ett trägolvs svängningar. Det rör sig ju rätt häftigt ändå.
Vax är som tidigare nämnts riktigt bra som ytskydd.
Men. Efter det kan du inte måla om/bättra golvet i framtiden utan att först ta bort vaxet helt. För- och nackdelar med allt...
 
Tonkinois har både en oljelack (Vernis) och en bioimpression oljefernissa och jag vet inte riktigt vilken av dessa du menar att du testat? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir.
 
Carolin skrev:
Tonkinois har både en oljelack (Vernis) och en bioimpression oljefernissa och jag vet inte riktigt vilken av dessa du menar att du testat? Jag förstår inte riktigt vad skillnaden blir.
Skillnaden har jag ingen aning om, men jag har använt Vernis. Vill man ha den mattare så kan man tillsätta Gelomat. Vernis blir sådär härligt seg men ändå hård. Följsamt hård på något märkligt vis.
 
Det verkar bra. Har du använt den på vitmålat?
 
Jag blandar ner den i färgen vid sista strykningen.
 
Perfekt. Då gör jag så. Tack för råden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.