M
Hej.
Vi har köpte ett äldre hus, har tidigare varit uppvärmt med enbart element, vilka vi nu har bytt ut till varmluftspump.
Värmen kommer inte in till sovrummet som vi vill, och det är mycket kondens på rutan där inne, och en aningen "fuktigt", i ett av sovrummen har vi startat upp elementet igen då jag läst mig till att man då får bort kondensen, (vilket gav resultat)
Men vitsen med pumpen vi satt in är ju att bli kvitt elementen.
Sovrummet ligger två väggar bort från värmepumpen, men det är en hall fram till sovrumsdörren.
Jag funderar på om man kan sätta in någon typ av ventil där luften kan strömma in genom väggarna och in i sovrummet?
Eller är det bara så enkelt att man måste ha igång elementen, på svagare värme?
 
M
Tack för länken.
Jag har värmepump, och tidigare var det vanliga "väggelement" dvs ingen panna.
Vi har skaffat en luft-luft, har inte exakt modellnummer i huvudet just nu.
 
Du får titta på en frånluft ventilationslösning och du får ha en ventil i väggen i sovrummet. Sen kan du inte räkna med att din luft-luft fixar all uppvärmning i huset så du får nog ha på ditt element i sovrummet. Kanske du ska titta på en frånluft värmepump så kan du värma varmvatten på utgående luften. Det finns massor av olika alternativ att värma upp ett hus och det gäller att hitta en lösning som passar dig bäst. Luft-luft värmepumpar är billiga i inköp och man tjänar snabbt in dom men dom är inte så effektiva när det blir riktigt kallt ute. Då kanske man komplimentera med en braskamin om man har tillgång till ved.....
 
M
Tack för ett väldigt bra och utförligt svar, mycket bra info, vi har nyss satt in en friskluftsventil i sovrummet, och vi ska sätta in en kamin ganska så snart faktiskt, får kika runt lite på hur man skall lösa ventilationen på ett bra sätt i huset (mer en stuga) 58kvm..
 
Med stor sannolikhet är det så att du har ett övertryck i huset d.v.s. för lågt flöde på frånluften. Antagligen måste du ha mekanisk frånluft om du nu inte har haft detta tidigare. Dock tror jag inte att du kommer undan kondensen på fönstret ändå då den antagligen uppstår p.g.a. att fönstren är för dåliga ur värmemotståndssynpunkt. D.v.s. ytan blir för kall och värmen i luften klarar inte av att kompensera för detta. Därav behovet av element.
 
M
Det låter som en trolig orsak, håller på att byta våra fönster ett i taget! De i sovrummet är inga höjdare! Har 3-glas fönster ståendes i en bod på tomten. Fönstret är dock 10 cm högre än vad det nuvarande är, och det jobbet skall ju göras. (Är ingen mästare precis) men lär mig gärna! Borde väl inte vara svårt att göra hålet större..
 
Gör du hålet lägre är det inga problem. Om du vill göra högre måste du kolla att ingen balk ligger över fönstret.
 
M
Tack! Väldigt bra forum det här!! Kul när folk svarar med bra svar :)
 
Finns ju också små fläktar typ fresh air (har jag för mig) för att flytta luften.
Har gjort nästan detsamma som dig med vårt torp .
Tillägsisolerat,ny fasad, nya fönster , luft/luft pump och fresh ventiler i alla rum. Kamin sen tidigare..
 
Kondens på fönstret behöver inte ha med ventilation att göra. Vad är det för fönster du har?
 
M
Okej, man kanske ska se efter sådana fläktar du pratar om.
Det är gamla fönster vi har, de är monterade 1976, 2-glas fönster...glasen är väldigt mjuka..men har 3-glas fönster liggandes i boden på tomten som skall installeras..ska bara finna tiden till att göra det, och under tiden ordna till ventilationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.