M
Hej.
Vi har köpte ett äldre hus, har tidigare varit uppvärmt med enbart element, vilka vi nu har bytt ut till varmluftspump.
Värmen kommer inte in till sovrummet som vi vill, och det är mycket kondens på rutan där inne, och en aningen "fuktigt", i ett av sovrummen har vi startat upp elementet igen då jag läst mig till att man då får bort kondensen, (vilket gav resultat)
Men vitsen med pumpen vi satt in är ju att bli kvitt elementen.
Sovrummet ligger två väggar bort från värmepumpen, men det är en hall fram till sovrumsdörren.
Jag funderar på om man kan sätta in någon typ av ventil där luften kan strömma in genom väggarna och in i sovrummet?
Eller är det bara så enkelt att man måste ha igång elementen, på svagare värme?
 
Vad är det för sorts element, el eller vatten?

Man kan inte hoppa över element i sovrummen när man har luftvärmepump, särskilt inte om man har dörren stängd vissa tider, däremot behöver de oftast inte vara på, vi sätter på våra bara när det är som kallast. Problemen du beskriver hade vi innan vi bytte våra ruttna orginalfönster får 70-talets början till treglasfönster.

En luftvärmepump är aldrig en primär värmekälla utan bara ett sätt att minska beroendet av direktverkande el.
 
M
Tack för snabbt svar!
Helt novis på det här med elementen, men såhär stod det i objektbeskrivningen:
UppvärmningUppvärmningssystem: Direktverkande el.


Vi håller på att byta fönster lite här och var i huset, och ska byta till bättre fönster i sovrummet, är ju inga höjdarfönster som är där i dagsläget, vilket jag är väl medveten om. =)
Hur många grader är det när du säger är som kallast?
 
Finns en del trådar om liknande problem om du söker lite. Först och främst behöver du bättre ventilation i sovrummet. Ventil eller som snabbvariant ta bort övre tätningslisten till fönstret (kan dock ge problem med kondens mellan bågarna istället) samt något som ser till att det blir rörelse på luften. Självdrag eller fläkt i kök/badrumt. Luften måste också ha fri väg förstås.

Sen kan du fundera på uppvärmningen. Du kan knappast ta bort elementen helt från ett rum som ligger långtifrån värmepumpen. Att ha på dem en lite grans med bra termostat är dock inte alls så dyrt som en del kan tro.

Om huset är riktigt gammalt: var försiktig med utbyte av ev. orginalfönster. De är en stor del av husets karaktär och antagligen av en kvalitet som du aldrig kan köpa idag. Då är renovering väldigt mycket bättre än utbyte.
 
M
Okej, kan kika vidare.
Vårat "Hus" är mer av en stuga, det är på 58kvm, så rummen är inte jättelångt ifrån varandra, men uppvärmning behövs kanske ändå på annat sätt än bara pump =)
Huset är byggt 1976 vet inte om det klassas som riktigt gammalt?
 
Nu efter fönsterbytet drar vi bara på elementen om det är kallare än -15, då funkar inte luftvärmepumpen så bra. Vi har sovrumsdörrarna öppna utom ett par timmar på kvällen eftersom jag lägger mig före maken. Med de gamla fönstren var de på mycket mer.

Fast vårt hus är 160 kvm också. Men som sagt, man ska ha element i alla rum även om man har luftvärmepump, dels som tillskott om det blir kallt, dels om man vill ha stängda dörrar. 70-talshus har ofta dåliga fönster, men ni kan även se över övrig isolering samt som Macarus säger ventilationen i sovrummet.

Det är ingen ekonomi i att byta fönstren enbart för att spara el, men om de ändå är dåliga är 70-talsfönstren oftast inget att renovera.
 
Som riktigt gammalt tänkte jag säg innan 1930-40. Fönster från den tiden var hantverksmässigt tillverkade och höll vanligtvis mycket hög kvalitet. 1970-talsfönster är nog precis som Anna skriver inte så mycket att hålla på med om de är dåliga. Men fönsterbyte ger rätt små energivinster. Det viktigaste är att täta drag. Kolla dörrar, fönster etc.

För 58 kvm borde en luftluftpump räcka rätt långt. Dock blir det ju verkligen ingen förmögenhet att på den ytan även använda elelementen en del. Se bara till att termostaterna fungerar så elementen bara slår till när det behövs.
 
Vi har 66 kvm, luftvärmepumpen sitter så luften ska genom en korridor (3 x 1,5 m) och så in i sovrummet. Vi har satt på elementen redan nu eftersom värmen från luftvärmepumpen inte når in där, läste nånstans att det värmen minskar med 2 grader för varje dörröppning luften ska igenom. Har dock bra termostater även om elementen är gamla det jobbar lite på kvällen och på natten.

Att öppna dörren och ha på köksfläkten funkar för oss men jag sover dåligt med öppen dörr så vi har den stängd med kondens som följd när det är riktigt kallt ute. Vi ska sätta in mekanisk ventilation, tror verkligen man ska överväga det noga när man bor i de här 70-talshusen med "självdrag" där inget driver självdraget. Den luften man får inne kan inte vara bra. Läste en otäck studie också om att barn som växte upp i hus med imma på insidan av rutorna (dvs dålig ventilation) hade större risk att drabbas av andningsrelaterade sjukdomar typ astma.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.