Hej, funderar lite på att skaffa mej ny bil. Var inne och kikade på Ceed, -13 årsmodell.
0,45 (diesel)blandad körning, 170.000 riksdaler, 7 års nybilsgaranti, och nya prsmodellen var faktiskt snygg, till skillnad mot förra modellen.
Kör idag V70 2,4 bensin från -05. Köpte den för 105000 för några år sen, kostat på ny vxllåda, koppling, svänghjul mm.mm.mm... Ca 70.000 på några år.
Den drar 0.85 bensin och då jag kör över 3000mil / år så börjar jag bli trött. Och kian verkar mkt intressant!
Några andra som har tankar kring detta? Och gärna "recensioner från nyblivna Kia ägare!
Jag tror att med den för mej betydligt minskade bränslekostnaden (20-25000/år), nybilsgarantin som ska täcka allt såsom glapp framvagn osv i 7år, och tanken på att jag inte behöver ligga å skruva nå mer gör att man kännr sej dum att inte handla :)
 
T
Min far har en svart Kia Ceed SW 1.6 liter diesel och han är riktigt nöjd. Han hade även den förra modellen och var då lika nöjd och har aldrig haft några problem. Den nya modellen är riktigt snygg och helt klart den snyggaste i sin klass. Som sagt, väldigt snål på diesel och åkkomforten är bra även om han satt på 18 tums aufälgar. Brukar gnällas på att Kia är bullrig men dom gånger jag har åkt med den kan jag inte säga att den bullrar särskilt högt och då jämför jag med Audi och Passat.

Förresten, rövvärmen är lite klen men ska visst vara ett mjukvarufel och bilar ska återkallas och rättas till.

Tror det är den lilla diesel på 1.4 liter som kostar 169 000 kr och 1.6 liter för 179 000 kr, eller har dom sänkt priserna på sistone?

Kia Ceed är för övrigt den 5:e mest sålda bilen i Sverige och var för något år sedan den mest sålda bilen till privatpersoner. Kia Ceed och Hyundai i30 är dessutom dom bilar med bäst andrahandsvärde.
 
Redigerat:
Jag skulle ha svårt att gå ner från v70 till Kia. Men det är ju en fråga om vilken komfort du vil ha. Själv köpte jag en v60 med samma bränsleförbrukning som Kian, och sålde den bränsletörstige v70in. Men jag är ute efter Volvokomforten och låg bränsleförbrukning :)
 
När vi var i köpatagen valde vi mellan Kia Ceed och Skoda Octavia. Priset var ungefär detsamma, men vi upplevde en helt annan komfort i Skodan. Vi hade en V70 innan, så det var den vi jämförde med, och vi tycker t.o.m Skodan är stabilare på vägen än Volvon.
Det kostar inget å kolla i alla fall :)
 
Vilka årsmodeller var det?
 
Ludwig skrev:
Vilka årsmodeller var det?
2010
 
T
Flöjten5 skrev:
Jag skulle ha svårt att gå ner från v70 till Kia. Men det är ju en fråga om vilken komfort du vil ha. Själv köpte jag en v60 med samma bränsleförbrukning som Kian, och sålde den bränsletörstige v70in. Men jag är ute efter Volvokomforten och låg bränsleförbrukning :)
V60 är en riktig snygg bil men alldeles för liten inuti, jämförbar med V50. Ungefär som XC60 som också är en "livsstilbil".
 
Ja det beror ju helt klart på vad man ska ha den till. För oss som enbarnsfamilj räcker den gott. Men den kanske blir lite trång med fler barn eller om man ska köra tresittssoffor i kupén. Vilket går utmärkt i en v70
 
Mina ungar är nu 5,5 och 2,5. Behöver inte längre den största modellen... Barnvagn fasas sakta ut osv. Tror storleken på kian funkar bra? Kan den jämföras med V50?
 
T
Han i Skogen skrev:
Mina ungar är nu 5,5 och 2,5. Behöver inte längre den största modellen... Barnvagn fasas sakta ut osv. Tror storleken på kian funkar bra? Kan den jämföras med V50?
Nej, Kian är bra mycket större och man sitter bättre där bak än i en V70. Lastvolymen är nästan lika stor som en V70 (575 liter) jämfört med Kians 528 liter. En Volvo V50 tar endast 417 liter..........

Vill du ha en riktig laståsna ska du köpa nya Octavia som lastar hela 610 liter.
 
Vi köpte en kia ceed sportswagon 2013 1,6 diesel i veckan och är supernöjda. Vi provkörde en 2012 och kan säga att det går absolut inte att jämföra mot 2013.
Är nog inte omöjligt att köra på 0,45 men kan bli svårt att få ner den till men 0,50 ska nog gå. Vi fick ner den till 0,54 när vi körde 100-130kmh 10mil.
Våran plockades ut i trafik 2012-12-29 enligt transportstyrelsen så vi slipper dieselskatten till 2017-11-30 (y) så om ni söker begagnat så kolla upp om den är skattefri.
 
Har haft våran 2013- 1.6Crdi SW ett år nu. Ett stort lyft mot förra generationen, hade en 2008 förut.
Den är fortfarande rätt bullrig och halvljuset är kasst men i den prisklassen tycker jag det är bästa valet. Gav 190 för våran.
Ska du köra 3000mil/år så kommer du nog tröttna på bullret och stolarna går inte att jämföra med en v70.
Vi körde första långresan 30+30mil i helgen, mest motorväg och kom ner till 0.49 enl färddatorn. Har annars legat runt 5.4 vid blandad körning. Sen får man nog lägga på 10-20% om man kollar verklig förbrukning.

Angående bagagets storlek så är väl alla jämförande siffror 575-417-528l osv upp till insynsskyddet eller upp till rutorna? En V70 är betydligt större när man packar fullt/upp till taket.
Vi har 3barn (11, 9 och 3år) och åker alla med får man knö ihop sig rejält för att få plats så vi har den mest till att åka till jobbet och dagis/affären.
 
Tack för era intressanta svar! Vilket myller det här är. Och börjar man kolla på en tex Ceed, så kommer man upp i 200'. Men lägger jag då till 40', så har jag helt plötsligt en Passat -13, som jag anser är en bättre bil :), och är jag uppe i 240', då är det nära till måååånga bilar :) att bestämma mej, det är hemskt besvärligt... Helst skulle man klämma in 4x4 också. Då känns det ultimat :) vi bor mitt i skogen i Värmland, och närmsta stad/affär (förutom den lokala handlarn) ligger 3-4 mil bort så många mörka kalla snöiga oplogade mil blir det :)
 
Redigerat:
Subaru Outback diesel, 2010 och nyare! En fantastisk bil, både utrymmes- och motormässigt. Sen är den förvånansvärt rolig att köra också med tanke på biltypen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.