Hej

Bor i en villa byggd på 20 tal och nu är det tid att göra någonting åt den enorma tvättstuga som finns i källaren. Saken är den att husets dränering är helt obefintlig (hon som bodde i huset innan oss har inte gjort något åt det på de 40 år hon bott där). Grunden är en murad sak som sedan är putsad. Förra ägaren har valt att måla direkt på putsen med Byggmax väggfärg, glans 20, för bara några år sedan. Man ser tydligt fukt i skarv mellan golv och vägg, på vissa ställen har nåt svart bildats utanpå färgen. Vi kommer att ha källaren till just källare; tvättstuga, förvaring av skor samt hängande förvaring av kläder, kanske göra en del till ett lekrum (genom att bara lägga nån typ balkongmatta på golvet).

Så till mina frågor:
-> Finns det nån hälsorisk med att ha det på detta sätt?
-> Är Byggmaxfärgen ok att ha kvar eller bör vi skrapa bort färg + puts för att putsa på nytt och måla med annan typ av färg?

Om inga hälsorisker finns tänker vi oss att inte dränera inom en snar framtid (om någonsin). När vi gör om tvättstugan vill vi bygga en vägg som delar av den till två rum (ett rum till förvaring och ett för tvättstugan). Hur ska vi göra, vilka materialval etc. Det ska som sagt klara fukt i större mängder än vad som annars brukar anses som ok.

Tack och trevlig bygghelg!
 
Eftersom det säkerligen åtminstone till viss del handlar om tillskjutande markfukt (som man inte kan dränera sig ifrån) och du enbart tänker använda källaren som källare så, nej - det finns ingen hälsorisk så länge du inte bygger in organiskt material i väggar och golv. Det optimala hade förstås varit att slipa bort all färg, ev. puts om och sedan måla med genomsläpplig silikatfärg. Som golv kan man exempelvis lägga klinkers om man inte vill ha rent betong att gå på.

Väggen bör ni bygga med helt oorganiska material med tanke på att källaren verkar vara relativt fuktig. Kanske bygga med leca-block. Här kan någon mer byggtekniskt kunnig säkerligen komma med förslag.

Vore jag dig skulle jag eventuellt skippa slipandet av färgen såvida den och putsen inte släpper i stora sjok. Sedan använda källaren som källare till den dag färgen börjar släppa (för det lär den nog göra till slut) och ta det jobbiga arbetet med att slipa färg då. Allt beror på hur mycket tid och lust du har :)
 
Och, ställa dit en avfuktare kanske?
 
Kurtivan skrev:
Och, ställa dit en avfuktare kanske?
Ja varför inte. Upplever man källaren otrevligt rå och fuktig kan man förstås få ett bättre klimat. Å andra sidan, ska källaren bara användas som källare känns det som en onödig utgift att avfukta i all evighet.
 
Givetvis ska du börja med att sätta ner en avfuktare, speciellt med tanke på att du ska ha tvättstuga där. Vore ju roligt om tvätten torkar någon gång :)
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Lust finns till massa saker - en av dem är inte att slipa bort färg och puts :)
Avfuktare finns redan vilket har bättrat framförallt lukten av instängt. Tömmer 8 l vatten på 48 timmar och då har jag satt den på 20% luftfuktighet.
Tror det kan bli projekt mura vägg till helgen, även om jag hade hoppats att någon form av reglar och byggskivor skulle ha varit tillräckligt.
Tack för hjälpen gott folk!
 
Redigerat:
20% luftfuktighet är torrt som i en öken! Med såna tal får avfuktaren jobba nästan konstant. Jag kör med 50-60% och tycker det är fullt tillräckligt. Man brukar säga att människor mår bäst av luftfuktighet >50%.
 
Okej.. Då kanske jag ska ta och ställa om min litet.. :) Jag har kört på just 20% eftersom vi ville få en ordelntlig start när vi hade skaffat avfuktaren. Givetvis har det spelat roll att man ser att fukt tränger upp ur plattan i skarven mot vägg. Långa perioder går den faktiskt non stop och det är kanske helt onödigt. Tack för info!
 
Jag skulle nog titta på dräneringen oxå. Det suger, jag vet, men ett dräneringsjobb handlar ofta om mer än bara "dränering". Isolerar du med dränskivor (välj vad du vill, orkar inte med diskussion om pordrän vs isodrän) så flyttas daggpunkten ut en bit från väggen. Dessutom, och viktigast, är att du ser över dagvattensystemet. Är det otätt, läckande eller stopp i, så ger det oerhörda mängder vatten under jord och ett stort fukttryck mot grunden.
Lekrum i källare där det bildats svarta prickar på färgen förmodligen pga fukt? Det är alltid en hälsorisk! Kolla vad prickarna är för något och om det är ok att visstas där längre tider i sträck. Du ska trots allt placera dina/ditt barn där! Längre tider i rum med mögelsporer är bevisat "farligt" och allergent.

Lycka till!
/Niklas
 
flashower skrev:
Lekrum i källare där det bildats svarta prickar på färgen förmodligen pga fukt? Det är alltid en hälsorisk! Kolla vad prickarna är för något och om det är ok att visstas där längre tider i sträck. Du ska trots allt placera dina/ditt barn där! Längre tider i rum med mögelsporer är bevisat "farligt" och allergent.
/Niklas
Inser med svaret ovan att jag missat att TS skrev om missfärgad färg på delar av väggen. Håller helt och fullt med flashower ovan. Kolla upp vad missfärgningen/prickarna är för något innan du använder utrymmet som någon form av lekrum eller dyl.
 
  • Gilla
Samarona
  • Laddar…
Du har redan fått de huvudsakliga tipsen. Avfuktning och oorganiska material. Gillar du inte kalla golv så lägg dit en textil matta som andas.

Svarta prickar är mögel, och mögel bildas av fukt och värme. Jag hade tagit bort möglet med en rejäl omgång mögeltvätt, vädrat ut ordentligt.

Ska du göra något åt väggarna bör du ha en färg som släpper igenom fukt. Det finns risk att din nuvarande färg stänger in fukt.

Avfuktningen blir roligare om man har en tappslang på avfuktaren så man slipper tömma i tid och otid.
 
Hrm, jag gissar oxå att det är någon form av mögel men hade hoppats att den är ofarlig - som en ost eller så :) Tror jag ska ta en livlina och ringa en bekant som har Anticimex som bidragsgivare (eller arbetsgivare kanske man säger) och be honom komma för utlåtande.

Jag är glad för all input och hoppas att din väg, pelpet, är funkis, dvs tvätta med mögeltvätt och hoppas att slippa se skiten på många år :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.