Har ett hus med direktverkande el.
Nu ska jag lägga i golvvärme i källaren och funderar på om jag ska lägga in vattenburen uppvärmning bara i källaren för att framtidssäkra om jag vill byta till vattenburen värme i hela huset så småningom. Dessutom vill jag ha en lösning som håller i 30+ år vilket känns osäkert med elvärmeslingor.
Finns det några färdiga lösningar för att värma upp vatten endast för ett rum? Är det ekonomiskt försvarbart?
 
Hej
Börja att fundera på om golvvärme överhuvudtaget är lämpligt i källaren.
Om du inte reda gjort det så läs på om hur man gör. Det är inte bara att gjuta in slingor vid oisolerad platta på mark.
Det finns golvvärmeshuntar med inbyggd elpatron. En sådan är kanske lämplig när det bara är ett rum.
Fredrik
 
Krilleman
Golvvärmeshuntarna med tillhörande patron, är oftast väldigt klena och bara tilltänkta att användas som "komfort-värme" på sommaren när det normalt inte går ut värme från tex panna. Inte för året-runt-drift!
 
Vill man meka lite så går det att hitta billiga elpannor på blocket.
Tom en billig varmvattenberedare går att använda som värmekälla för en golvvärmeinstallation.

Vad har du för uppvärmning i resten av huset idag?
Du kanske ska börja på en vettig anläggning nu, som du kan docka till rum efter rum till efterhand som du renoverar tex.
 
Jag har direktverkande elradiatorer idag. Det är inte alls säkert att jag kommer att byta till vattenburen värme överhuvudtaget. Jag vill bara inte måla in mig i ett hörn om jag bestämmer mig för att byta om 5-10 år. En stor elpanna för att driva bara ett golv var väl inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Kan det tänkas att det finns golvvärmeshuntar som klarar året runt drift? Skulle det vara mycket dyrare i drift än elvärmeslingor?
 
Driftkostnaden blir i princip densamma för elvärmeslingor som för vattenburen värme, om du använder elpatron för att värma vattnet. All tillförd energi (el) blir till värme i båda fallen. Den vattenburna lösningen kommer ha ett litet värmeläckage kring den utrustning som är ovanför golvet. Beroende på var den är placerad är det värme som du tillgodogörs ett uppvärmt rum eller ej.
 
En elpanna behöver definitivt inte vara stor, se på de som sitter i husvagnar tillexempel. Dom är knappt större än en limpa. Givetvis kan du köra vattenburen golvvärme året om, det bestämmer du själv!
 
Fördelen med en elpanna är att då kan man välja en med stor vvb i den också....
 
En fråga till i detta sammanhang:

Kan man gjuta in både slang för vattenburen värme och elslingor i samma golv? Jag har en tvättstuga med iskallt golv (oisolerad garageplatta) där jag funderar på att bila upp och isolera. Just nu kan jag nog inte fixa dit vattenburen värme, så jag skulle köra på el så länge. Jag funderar dock på att bygga ut mitt vattenburna system i framtiden, och då skulle jag kunna koppla in slangen.
 
Ja, absolut kan man det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.