Nu ser det ju inte ut som om huset i exemplet är något nybyggt experimenthus, utan ett med lite läckage av varmluft till vinden. Annars stämmer det nog det du säger. Var huset är beläget har också betydelse, om det tex. ligger nära havet blir det nog högre luftfuktighet. Något generellt svar finns nog inte utan man får lösa det från fall till fall. Hoppas Stegalos rapporterar hur lösningen blir.
 
Gällande ventilation finns det olika teorier, där den ena eller andra verkar fungera olika bra beroende av just det huset.
Det du däremot ska undvika är att din isolering ligger mot yttertakets råspont. Får du kondens, frost, etc på undersidan av råsponten så är risken att fukten går ned i isoleringen och den blir blöt där den ligger mot yttertaket.
Så se till att isoleringen inte ligger emot yttertaket nere vid takfot som det ser ut att göra på bilderna.
Du verkar ha ett äldre hus så här skulle jag behålla takfotsventilationen som finns.
 
SP ger jag inte mycket för. De certifierade enstägstätade fasader. I de flesta hus är det svårt att få 100% tätt mot vinden. Även i ett nytt hus så måste el, ventilation, skorsten, ev antennkabel, inspektionsluckor installeras. Ett visst läckage av inomhusluft kommer det nog alltid att bli. Jag tror inte jag skulle vilja sätta igen.

Bor vid havet - och just idag kan jag tänka mig att vinden är väl ventilerad... jag tänker inte gå upp och kontrollera. :) Maken har en mätpunkt där uppe men jag vet inte hur jag kommer åt data just nu.
 
M
mariatherese skrev:
SP ger jag inte mycket för. De certifierade enstägstätade fasader. I de flesta hus är det svårt att få 100% tätt mot vinden. Även i ett nytt hus så måste el, ventilation, skorsten, ev antennkabel, inspektionsluckor installeras. Ett visst läckage av inomhusluft kommer det nog alltid att bli. Jag tror inte jag skulle vilja sätta igen.

Bor vid havet - och just idag kan jag tänka mig att vinden är väl ventilerad... jag tänker inte gå upp och kontrollera. :) Maken har en mätpunkt där uppe men jag vet inte hur jag kommer åt data just nu.
Jo, men moderna hus har oftast ngn form av mekanisk ventilation vilket innebär att du har undertryck i huset. Så små otätheter gör då inte så mkt, då man snarare kommer att dra in luft från vinden och inte tvärtom.

Jag har sensorer såväl inne som ute i mitt hus, och kan se att det inte tillförs ngn fukt på vinden från bostaden. Jag kan också se att jag har alldeles för fuktigt på vinden just nu, detta pga av vi nu har haft en period där det varit väldigt fuktigt utomhus.
Är det fuktigt utomhus så blir det även fuktigt på vinden. Svårt att komma ifrån.

Så det är inte helt enkelt. Det bästa är antagligen ngn form av styrd ventilation (eller avfuktare). Med en styrd ventilation så har man en vind som är igensatt och så har man en fläkt som bara ventilerar vinden när luften utomhus är torrare än på vinden.

Men i övrigt kan jag bara instämma med AndersS ovan.
 
Totalt sett så går det mer luft ut än in i de flesta hus och man ställer in FTX system efter detta. Här har du rätt. Men undertrycket är för litet för att säkerställa att man alltid har undertryck i alla rum hela tiden. I ett rum med tilluft med stängd dörr så har man tryckfallet över luftens väg att du i princip inte har undertryck i det rummet. Sen har du filter i ditt ventilationssystem där tryckfallet varierar betydligt med tiden.

Jämför med den tryckdiff man har i ett renrum. Där möts man av ett vinddrag när man öppnar en dörr. Där är det förvisso partiklar och oftast inte fukt man försöker stänga ute (även om det också förekommer).

Så jag skulle inte sätta igen vinden - oavsett vad SP tror sig ha kunnat räkna fram.
 
M
När det gäller mina egna mätningar så utgår det från mitt hus, som enbart har frånluft och är inte insatt i exakt hur ett FTX-system fungerar ...

Men har man filter på frånluften i ett FTX-system? Annars är det väl bara tilluften som kan få ett ökat tryckfall när filtrens sätts igen, vilket borde innebära ett ökat undertryck i huset då luften måste tas ngn annanstans ifrån?

Men visst, man kan som du säger riskera att få ett lokalt övertryck vid vissa tillfällen i enstaka rum om man har FTX.

Frågan är dock hur mkt fukttillskott man har i dessa rum. De mätningar jag gjort i mitt hus under hösten visar på att ånghalten i princip är densamma inne som ute. Byter man luft varannan timme så blir det inte så stor skillnad mellan ute och inne. Det är ju främst när man lagar mat, tvättar och duschar som tillför ngn större mängd fukt, men i de rummen brukar man ju ha utsugen.

Frågan är dock om takfotsventilationen verkligen är räddningen. Jag ser iaf på min vind, i ett ganska nybyggt hus, att den verkar vara mer av ondo. Jag får svarta pricka längst ner vid takfoten, där det borde vara som mest ventilerat.

Jag kan se på carports i området att de får prickar i taket, trots en extrem ventilation.

Så jag är tveksam till takfotsventilation i moderna hus. De husen har för lite värmeläckage vilket gör att ventilationen troligen ger mer skada än nytta.

Men återigen, varje hus och område är unikt. Det som funkar på ett hus behöver inte fungera på nästa.
 
Ja, man har filter på båda sidor. Min modell har roterande värmeväxlare och den blir förstörd om det kommer in smuts/partiklar.

Samma sak sker även i ett frånluftssystem om du ställer upp ett fönster eller en dörr. Luften tar alltid den lättaste vägen och det finns gott om "dead-legs" i ett hus. Du har kanske ett globalt undertryck men lokalt kan det vara exakt samma tryck. Sen är det ju egentligen partialtrycken man bör räkna på - om man skall vara väldigt petig.

Ventilerade utrymmen tror jag sällan får problem med mögel. Då skulle varenda liten sjöbod och lada trilla ihop. Mammas lador (inte så långt från havet) är snart 100 år gamla. Virket står starkt och friskt!
 
Hej!

Nu är jag tillbaka igen =) hann inte göra klart vinden innan det blev vinter o sen rann det sista ut i sanden.
Hur som haver, nu är vi på g igen. Uppe på vinden stötte jag dock på en lite förvirrande grej när jag lyfte på isoleringen vid det facket som ligger över proppskåpet i huset. En jävla massa elrör går ner här (se bilden längst ner)

Med tanke på hur bökigt det var att komma åt när det inte ens var något i vägen för att få dit fuktspärren så är jag lite fundersam hur vi ska tackla detta. man måste verkligen ligga lågt ner för o inte slå i huvudet i vanliga fall, men här kommer man ju i så fall komma rakt åt el-ledningarna, känns lite sådär. Dessutom, hur ska man få dit plasten på ett vettigt sett, ska man behöva skära massa jävla hål o tejpa ihop eller?
Några tips?

vind-2014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är nog det bästa, att skära och tejpa. Det är väl koncentrerat till ett ställe, så med lite tålamod går det nog bra.
 
M
Skaffa en bra tejp bara. T-flex är en extremt bra tejp och blir oerhört mkt enklare att jobba med när det är lite knepigare partier.
 
miksil skrev:
Frågan är dock om takfotsventilationen verkligen är räddningen. Jag ser iaf på min vind, i ett ganska nybyggt hus, att den verkar vara mer av ondo. Jag får svarta pricka längst ner vid takfoten, där det borde vara som mest ventilerat.
.
så går det till med prickarna:
Vid kalla nätter på en kall vind är det kallt. När solen värmer luften utanför så är vindens ytor fortfarande kalla och den strömmande uteluften kondenserar när den kommer in på vinden och det syns oftast just vid ventilationsöppningar.
Hos oss var det till och med rimfrost vid takfotsventiler som tinade sen till vatten och sögs in i råsponten. Efter 20 år var det mer än bara svarta prickar ... det var svart röta. Jag har stoppat förruttnelse genom att täppa till takfotsventilation och sen dess luktar det friskt på vinden året runt.
Det som är rutet är rutet men processen är stoppat. Nej, takfotsventilation är ok bara i de delar av landet där luften är torr året runt dvs inte i Skåne :).
Miksil vänta inte för länge med att stoppa eländet. Börja med att stänga till på norra sidan där jag är säkert på att det är redan som sämst på din vind. Du behöver inte stänga alla ventiler men reducera dom till hälften och se vad som händer :). Det är inte tanken att du ska halvera spalten i varje . Stäng totalt lufttätt var annan och observera resultat :)
gaia
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.