Hej,

Jag har efter installation av fjärrvärme fått ökade halter av markradon i radhuset, från 120 innan installation till 300 efter. Hörde något om att man kan isolera eller täta bättre runt fjärrvärmerören för att råda bot på det.

Någon som vet att det är rätt väg att gå eller om man ska satsa på andra metoder?

Tacksam för svar

/Robert
 
Hade du varm murstock tidigare (olja, pellets, ved eller liknande)? Isåfall beror nog den ökade radonhalten på försämrad ventilation. Förutom att förbättra ventilationen kan du täta sprickor och genomföringar i plattan.
 
Hej,

Tack för svar.

Nä det var direktverkande el innan. Men som du säger och som jag hört kanske det stämmer då att det måste tätas bättre där fjärrvärmen tränger igenom betongplattan. eller hur?
 
Du har inte ett blåbetonghus så radonet har frigjorts vid konverteringen, eller vet du att det är markradon?
 
jensaro skrev:
Du har inte ett blåbetonghus så radonet har frigjorts vid konverteringen, eller vet du att det är markradon?
Ja jag vet att det är markradon
 
Då är det bara täta som gäller. God ventilation skadar inte heller.
 
jensaro skrev:
Då är det bara täta som gäller. God ventilation skadar inte heller.
Tack för svar!

Ja får kolla på det
 
jensaro skrev:
Då är det bara täta som gäller. God ventilation skadar inte heller.
Låter lite motstridigt ;)

(jag förstår vad du menar :))
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
injonil skrev:
Låter lite motstridigt ;)

(jag förstår vad du menar :))
Men hur säker kan man va på att radonet sjunker? Kan man halvera radonvärdet liksom?
 
Mina föräldrar sänkte till 1/4 genom tätning av en inspektionslucka till avloppet samt installation av FTX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.