Vilket träslag behöver du? Var bor du?
 
Jag bor i järfälla i stockholm. Jag är inte riktigt duktigt på detta vilken typ av trä, men har kollat runt lite och har sett att man kan använda Hard Maple. OBS: Behöver tunna skivor.
 
Du kan kolla med Isaks Ädelträ eller Holm Trävaror.
 
Fredricsons har 0.6 mm lönn = maple, men det är knivskuret. Det betyder att det har samma bredd som stocken, eller halva stocken. Behöver du mer bredd så ska du ha svarvat faner, men det finns nog bara i björk vad jag vet (verkar bara finnas i Arlöv?). Om det är ditt första försök så ta björk om pengar spelar roll. Knivskuren lönn är uttagen för att vara vacker och är i sig ett dyrare alternativ än björk. Om de inte vill betjäna dig så ta kontakt med något inredningssnickeri. De har högst troligt Fredricsons som leverantör och då kan de säkert beställa åt dig om du uppför dig och är beredd att vänta på deras nästa beställning. http://www.fredricsons.com/sv/faner


 
Redigerat:
Pondus snickeri på Pipersgatan kan definitivt ta in.
 
Nu blev jag ju nostalgisk, byggde egna brädor i slutet 70-talet då vi hängde och åkte skateboard i Gallerian i Stockholm, såg ju lite annorlunda ut jämfört med idag - "ner ner ner, nerför backen ner"

Då tog vi vanlig plywood, 4-6 mm tjockt och plastade på ett par lager glasfiberväv undertill för rätt flex i brädan, när det gällde slalom- och lite större brädor. Stavlimmade även ihop furu och ek till ngn trickbräda som var kort och krokig.

Ambitiöst att bygga bräda av tunna fanerskivor, du får lägga upp lite bilder på arbetet.
 
Med tanke på att "vanlig" faner är 0,6 mm så blir det an massa lager och en massa jobb. Visserligen kan du säkert göra tunna fina brädor. Men undrar om inte typ 1-1,5 mm skulle vara ett bättre alternativ. Vad vet jag.
Du får gärna lägga upp länkar till "hur man bygger en skateboard".

Pär
 
Självklart ska du även blanda i ett par lager kolfiberväv bland fanerlagren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.