mycke_nu skrev:
Ekofiber är en annan möjlighet, då behövs ingen luftspalt. [länk]

Dock svårt att kombinera vettigt med stående panel, varför jag valde bort den lösningen.
Rekommenderas ekofiber till installation direkt mot råspont utan luftspalt med tjärpapp på utsidan?
 
Mikael_L
thomasx skrev:
Rekommenderas ekofiber till installation direkt mot råspont utan luftspalt med tjärpapp på utsidan?
Jag skulle då inte våga, oavsett vad tillverkaren lovar.
Jag tvivlar på att tillverkaren sen tar sitt ansvar och kommer och byter mitt mögliga tak. :)
 
thomasx skrev:
Troligen dels för att min kära make för några år sedan roade sig med att spraya polyuretanskum i alla springor han fick syn på, även på ställen där det syns mycket (jag är estet) dels på ställen där det absolut inte får vara vattentät. (Vissa karlar borde få körförbud på polyuretanskumspray!)
Dels troligen för att det har samma giftigt gula färg som svavelföroreningar som fanns på ett militärt övningsområde nära där jag växte upp och från helt liten fick lära mig är mycket läskigt och farligt och inte får beröras.
Som du kan läsa använder jag inga vetenskapliga argument och har också bara erkänd att jag är psykiskt allergiskt mot materialet inte att det rent sakligt skulle vara värre än andra plastmaterial för några såna kunskaper har jag inte (skulle helt inte vilja ha något plastmaterial alls i min närhet utan hade jag byggd alldeles själv hade det varit trä, lerklining och sågspån eller kanske ekofiber)
 
  • Gilla
Pellevin
  • Laddar…
Lise Wichmann Hansen skrev:
Hade ekofiber i mitt förra hus och gillade det. Men under snett plåttak måste änddå till luftspalt även vid ekofiber, bara under tegel man slipper.
Varför måste det vara luftspalt under plåttak, men inte under tegeltak?
 
mycke_nu skrev:
Ekofiber är en annan möjlighet, då behövs ingen luftspalt. [länk]

Dock svårt att kombinera vettigt med stående panel, varför jag valde bort den lösningen.
Varför är det svår att kombinera ekofiber med stående panel?
 
Dom vill att man lämnar 50 cm öppet längst upp för att kunna spruta in isolermaterialet. Lite tråkigt att skarva panelen i mitt tycke.
 
mycke_nu skrev:
Dom vill att man lämnar 50 cm öppet längst upp för att kunna spruta in isolermaterialet. Lite tråkigt att skarva panelen i mitt tycke.
Annars kan man med fördel sätta ångspärr på takstolarna, som man sedan punkterar för att komma in med slangen. Sen tejpar man ihop hålen.
I mitt tycke en bättre lösning, då man ser tydligt att isoleringen packar sig rätt.
Och om du har panel så bör du väl ha ångspärr bakom???
 
_bystrom_ skrev:
Annars kan man med fördel sätta ångspärr på takstolarna, som man sedan punkterar för att komma in med slangen. Sen tejpar man ihop hålen.
I mitt tycke en bättre lösning, då man ser tydligt att isoleringen packar sig rätt.
Och om du har panel så bör du väl ha ångspärr bakom???
En trevlig sak med ekofiber är ju just att man ibland kan slippa ångspärr och bara ta panel. Det är meningen det SKA vandra fukt genom. En förutsättning är dock att fukten kan ta sig vidare ut också. I mitt förra hus funkade det med ekofiber utan fuktspärr. Där var taket tegeltak med undertak av spån. Tillräckligt otätt för att fukten ska vandra åt rätt håll så länge huset är varmt vintertid.
 
  • Gilla
Matti Lidberg
  • Laddar…
_bystrom_ skrev:
Annars kan man med fördel sätta ångspärr på takstolarna, som man sedan punkterar för att komma in med slangen. Sen tejpar man ihop hålen.
I mitt tycke en bättre lösning, då man ser tydligt att isoleringen packar sig rätt.
Och om du har panel så bör du väl ha ångspärr bakom???
Det är så jag har planer om att göra. (Förutom att jag skall ha ångbromsduk istället för plast.)

Nästa fråga blir då hur glest jag kan ha mellan glesen?
 
Lise Wichmann Hansen skrev:
Förmodligen för att det är "bättre" fuktutsläpp under takpannor.
Jag tänker mig att om fukten först kommer ut genom taket så följer den spalten som blir mellan papp och plåt upp till ventileringen i nock?
 
Varför måste det vara luftspalt under plåttak, men inte under tegeltak?
Alternativet utan luftspalt med takpannor är utan råspont och därför behövs ingen spalt
 
_bystrom_ skrev:
Annars kan man med fördel sätta ångspärr på takstolarna, som man sedan punkterar för att komma in med slangen. Sen tejpar man ihop hålen.
I mitt tycke en bättre lösning, då man ser tydligt att isoleringen packar sig rätt.
Och om du har panel så bör du väl ha ångspärr bakom???
Det är ju en möjlig (och smart!) lösning, men jag ska även glesa med 45x75 horisontellt för att kunna montera panelen stående och öka tjockleken på isoleringen.

Normalt sett sätter man då ångspärren innanför glesen (dvs 75 mm in i mitt fall) för att kunna göra elinstallationen utan att punktera plasten. Det går då inte att ha lös isolering i glesen, men givetvis kan man ha vanlig isolering där.
 
Lise Wichmann Hansen skrev:
Återigen... Det är inget tegeltak, det är pannplåt. Får knappast plats såna där mojänger under plåten.. och inte vill jag ta loss plåten heller...
haha fråga inte hur den funkar då !!! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.