Hej, jag vill installera ett Siemens SPC med trådlösa givare i min villa men jag har inte bestämt mig om jag ska köpa och installera larmet själv eller anlita en installatör.

Jag har tacksamt emot erfarenheter från er som gjort installationen själv, förslag på affärer som säljer Siemens SPC till privatpersoner samt tips på installatörer i Göteborgsområdet som arbetar med Siemens SPC.
 
Kolla med Imtech Partille.
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
RilleRock
CM.gbg skrev:
Hej, jag vill installera ett Siemens SPC med trådlösa givare i min villa men jag har inte bestämt mig om jag ska köpa och installera larmet själv eller anlita en installatör.

Jag har tacksamt emot erfarenheter från er som gjort installationen själv, förslag på affärer som säljer Siemens SPC till privatpersoner samt tips på installatörer i Göteborgsområdet som arbetar med Siemens SPC.
Hur teknisk är du?

Det är enkla menyer men tar ju såklart lite extra tid om man inte gjort det innan.
Trådlöst har ju även sina egenheter för sig vid avprovning.
 
Tack för svaren. Jag är tekniskt lagd så om det inte krävs särskild mjukvara eller hårdvara för att göra installationen så tycker jag själv att jag borde klara av det om manualerna täcker all nödvändig information.

Jag fick en offert på 20 timmar a 640:- för installation och konfiguration i en villa och då undrar jag om det verkligen kan vara så komplicerat?
 
RilleRock
CM.gbg skrev:
Tack för svaren. Jag är tekniskt lagd så om det inte krävs särskild mjukvara eller hårdvara för att göra installationen så tycker jag själv att jag borde klara av det om manualerna täcker all nödvändig information.

Jag fick en offert på 20 timmar a 640:- för installation och konfiguration i en villa och då undrar jag om det verkligen kan vara så komplicerat?
Hur många larmpunkter trådlöst?
Annan hårdvara?
Inne? Utesiren?

En normal villa med 8 trödlösa sektioner ligger runt 8h inkl avprovning och kontakt med larmcentral.
Och då blir det en fast anslutning av 230V och inte med stickproppsanslutning som de "seriösa" kör med.
 
Tack för din uppskattning RilleRock. Jag kommer att göra installationen av larmet själv men beställa elarbetet.


I manualen kan man läsa att anslutningen till strömförsörjningen ska vara
- Permanent
- Skyddad av säkring på max 16A
- Försedd med frånskiljare


Det framgår inte om centralapparaten ska vara skyddad av jordfelsbrytare eller inte om sådan finns. Vad är praxis?
 
Det är mer en elregelverksfråga men jag skulle sätta den på JFB. Dock inte samma som uttag eller ytterbelysning sitter på (lite dumt om tjyven kan manipulera ett uttag ute och på så sätt nocka larmet)
 
RilleRock
CM.gbg skrev:
Tack för din uppskattning RilleRock. Jag kommer att göra installationen av larmet själv men beställa elarbetet.


I manualen kan man läsa att anslutningen till strömförsörjningen ska vara
- Permanent
- Skyddad av säkring på max 16A
- Försedd med frånskiljare


Det framgår inte om centralapparaten ska vara skyddad av jordfelsbrytare eller inte om sådan finns. Vad är praxis?
Jag har min utanför jfb.
Skall du ha den på jfb så lägg den inte på samma som uttag/lampor utomhus.
Mest för att inte suga ut backupbatteriet i onödan om jfb skulle lösa.

Så ingen kan nocka ut centralen på det sättet utan att man blir meddelad under förutsättning man har igång larmsändning till mobil eller larmcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.