Jag har en Husqvarna Automower vars slinga har fått ett brott någonstans. Det är ju en slags FK som går runt hela tomten och tillbaka, inklusive en FK som går som guide och ansluter mitt på och vad jag har förstått så är det någon slags svagström som ligger på.

Jag såg hos en leverantör att de hade något som liknade en tonsändare som man kunde köpa och använda för att leta sig fram till kabelbrottet. Begrep inte riktigt hur man skulle göra detta eftersom man normalt behöver två ledare att tonsända på, men här skrev de att man skulle köra ner en spik i jorden?

Går detta att göra med en vanlig tonsändare? Jag har kommit över en proffsapparat här iaf, men det är en vanlig rackare som elektriker använder.

Hur går man tillväga?

Jag måste alltså följa en nedgrävd FK och vill på något sätt kolla att den är hel var 20'e meter eller något utan att behöva snitta kabeln och skarva.
 
Utan att veta något om parametrarna för din tonsändare så gissar jag att det skulle gå. Hitta ett bra jordtag som sagt och anslut andra ledaren till. Det kostar i vilket fall inte mycket att prova. Du märker direkt i början på kabeln om det fungerar öht. Om frekvensområden osv. skiljer sig för mycket från det som din Automower använder så kan det vara så att den inte upptäcker brottet. Men det är låg sannolikhet och även det märker du som sagt.

Om du har tillgång till exv. ett oscilloskop och en funktionsgenerator så kan du göra dig en fattigmans tidsdomänsreflektometer (TDR) (http://en.wikipedia.org/wiki/Time-domain_reflectometer). Så får du reda på avståndet till brottet direkt. Det finns också sådana instrument, men de är för dyra att köpa för en sådan grej och kan vara svåra att hitta något att låna. (Vissa datorer har dylika inbyggda för nätverkskablar, och det kanske skulle kunna gå att rodda ihop något av en sådan, men jag låter det vara osagt).
 
Har du kopplat bort slingan och bara mätt den så att du vet att den är trasig?

Kanske Elprogrammet eller det lokala energiverket eller någon elfirma kanske ha ett "stötdon" som man kan gå och hitta felet med. Är det en typ FK med koppar i så måste kabeln typ ha grävts av för koppar tål en hel del stryk faktiskt. annars hur är anslutningen till slingan? Okontakt?
 
-=fullmoon=- skrev:
Har du kopplat bort slingan och bara mätt den så att du vet att den är trasig?

Kanske Elprogrammet eller det lokala energiverket eller någon elfirma kanske ha ett "stötdon" som man kan gå och hitta felet med. Är det en typ FK med koppar i så måste kabeln typ ha grävts av för koppar tål en hel del stryk faktiskt. annars hur är anslutningen till slingan? Okontakt?
Bra påpekande. Jag antog att du TS gjort all felsökning för att konstatera att det faktiskt är ett brott och inget annat problem. Först måste naturligtvis det uteslutas innan du gör något annat. Så vi antar att du kontinuitetsmätt, kollat anslutningar osv. Har du det?
 
Japp, det är ett konstaterat brott någonstans (jag har faktiskt redan grävt upp ca 35-40 meter slinga där jag vet att jag gjort trädgårdsarbete i sommar och tänkte att jag kanske råkat köra ner spaden där, men det var tyvärr inget brott där vilket jag kollade genom att sonika dra en helt ny o fräsch ledare till stationen).

Anslutningar osv är ok och slingan fungerar om jag lägger om ena delen och nyttjar guidekabeln istället som går rätt genom trädgården. På så vis har jag "bara" halva trädgården att felsöka.
 
Min fundering är dock fortfarande, kan jag nyttja en vanlig tonsändare för att på något sätt felsöka en ensam FK-ledare fram till kabelbrottet (eller åtminstone ringa in typ inom vilka 10-20m brottet finns)?
 
  • Gilla
Seamountain
  • Laddar…
Ja, och du fick ett svar redan i #2... ;) Du märker som sagt redan från början om det funkar eller inte, så gör ett försök och rapportera tillbaka.
 
Annars kan man ju alltid göra vanlig binär felsökning, dvs:

Kapa slingan på mitten och mät. Oavsett om den är hel eller ej till fram till denna punkt, skarva och mät mitt på den felaktiga halvan. Upprepa.

Om slingan är (låt oss säga) 128 meter så blir intervallen

64 m, 32 m, 16 m, 8 m, 4 m, 2 m, 1 m.

Dvs efter 7 mätningar befinner vi oss inom 1 m från felet.
 
Redigerat:
Vi hade kabelbrott på vår robomow, killen som installerade kom och pejlade med en vanlig mellanvågsradio och hittade brottet exakt. Vet dock inte vad dom skiljer mellan olika modeller.
 
I manualen till Gardena R70Li så rekommenderar dom att man växlar slinga A, B & guide-kabeln och då få fram vilken av trådarna till bottre punkten som är av, så efter den felsökningen så har man bara ca 1/3:e del kvar av tråden att felsöka på annat sätt.
 
Tack för era svar och er input!

Nu har man lärt sig lite nya saker. Det gick utmärkt att tonsända en enkel FK-ledare genom att just ansluta tonsändarens ena del till ledaren och den andre delen till marken. Jag nyttjade en stor skruvmejsel som jag körde ner i jorden. Döm min förvåning när tonsändaren faktiskt gav på signal hela tomten runt.

Här kom det roliga. Tonsändaren sa alltså att slingan var intakt, men om jag istället tog multimetern och sumrade vänstra kabeln + guiden så var det öken. Däremot högra kabeln och guiden gick att sumra, dvs intakt slinga.

Så tyvärr gick jag bet på verktygen och fick göra precis som mycke_nu skrev, helt enkelt gräva upp kabeln, skära av den och sumra mot en lös ledare, sträcka för sträcka. Visade sig att kabeln var delvis av under en hallonbuske, inte helt otänkbart att jag varit på den med vertikalskäraren och snittat den, men den var inte helt av.

Nu återstår en jädrans massa kabelskarvar o fixa samt gräva/märla ner slingan igen, men nu vet jag åtminstone att tonsändning fungerar med en skruvmejsel i backen :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.