Dött igen?
 
120mm i taket är lite väl lite. Kan du öka till 190 eller 270 kommer det ge en del extra besparing.

Om det är fukten du är rädd för, så är kanske en areotemper som används somvärmekälla när du är i garaget samt en avfuktare som håller fukten i schack övrig tid en bra lösning.
 
DrK skrev:
[länk]

Det är den aktuella pumpen och den ska ju mäkta med att köra underhållsvärme på tio grader. Alternativet är ju ett (eller flera) konvektorelement som gör motsvarande och håller fukten borta för förvaring. Bilen kommer alltså inte vara en värmekälla alls, då den kommer att hamna bredvid i carporten. När räknar jag hem detta egentligen. Jag har ingen som helst uppfattning på hur mycket energi det handlar om under en normalvinter i mellansverige för att hålla tio grader.
Vad vill du räkna hem? Alternativet är ju att inte värma alls, vilket du inte vill?
Oavsett lösning, konvektorelement eller VP, så måste du bli av med fukt. Det sker inte utan ventilation eller avfuktare.
Ventilation drar mer energi då varm luft pumpas ut.
Avfuktare kan bibehålla bra klimat vid lägre tempratur, och är energisnsnålare att nyttja för att enbart hålla fukt borta.
 
Många luftpumpar (alla?) har ju även en avfuktningsfunktion. Den funktionen använder jag rätt ofta i mitt garage.
 
Som jag försökt beskriva jämför jag någon form av luftvärmepump, antingen något billigt junk från Jula, eller exempelvis den jag beskriver ovan eller så använder jag bara ett billigt konvektorelement. Jag har tänkt hålla ca 10 grader och jag vill kunna förvara böcker och kläder i utrymmet utan att det möglar.

Att räkna hem är NÄR jag kan tänkas göra det vid de olika alternativen av pump jämfört med ett jag ett element. Jag saknar alltså rådata för vilken mängd energi som behövs i mellansverige för att åstadkomma det jag önskar.
 
Utrymmet må vara dåligt isolerat, men det är litet. Jag har svårt att tro att det lönar sig att ha en dyrare värmepump. För att sedan åter gå utanför själva frågan så undrar jag om du verkligen måste ha 10 grader där. För egen del har jag förvarat både böcker och kläder i helt ouppvärmda utrymmen utan problem med mögel.
 
Biltemas fuktslukare funkar finfint, finns ju en stor modell som man hänger ovanför hink eller avlopp.
 
Då lutar det åt ett element och vid behov även någon avfuktare. Det kommer att vara förvaring men inte bara. Det kommer blir tillfällen då jag ökar värmen för hantverkande eller en rond på säcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.