Kan man ansluta LK PEX med en halvkoppling (LK AX16) direkt på en utvändigt gängad anslutningsslang (R15, typ den här)? Eller skall man ha en övergång av något slag?
 
  • Gilla
svante.a
  • Laddar…
Krilleman
Nej den övergången koppling/slang fungerar ej! Det står ju dessutom i beskrivningen om man följer din länk:

För anslutning av LK Universalrör A16 och X16 mot Conexkoppling CU15 och mot LK Fördelare typ UNI.
Levereras komplett med mutter, delad klämring och stödhylsa.


Kanske en dum fråga men kan du inte dra PEX:en hela vägen?
 
Krilleman
Precis, kopplingssetet passar på valfri Conex 15mm klämringskoppling. Kasta mutter och kona.

Edit: Fel av mig, din länk är till Vatette. Conex ska du ha!

Är du säker på att en R15 slang passar i din blandare? Brukar inte dessa slangar ingå?
 
Tack. Det är en tvådelad blandare (Gustavsberg Scandic, installationsanvisning (PDF)) och det följde dessvärre inte med slangar.
 
Krilleman
Jag skulle ha använt två PressPex raka kopplingar m. lekande mutter 16xG15 så man slipper anslutningsslangen helt.

Har du ingen VVS-butik i närheten som kanske kan pressa dessa två skarvarna åt dig för en bullkrans på en solig fredag?
 
:) Det hade varit snyggt, men det får bli nästa gång. Rören är redan i väggen och är dessutom för korta för att kopplas direkt.
 
Krilleman
vad ska du koppla 16 slangen på då? Eller är det dessa som kommer ur väggen?

Hela förfarandet med hetflexen bakom karet känns lite annorlunda.

Funkar inte en vanlig anslutningsslang R15xR15 då?
 
16 mm LK PEX kommer ur väggen, sticker f.n. ut ca 15 cm. Jag har köpt anslutningsslangar BA 6120 som är R15 inv/utv, 600 mm. Men så skall jag då alltså ha den raka kopplingen som nämndes mellan PEX och slang.

Det är lite udda med anslutningen under badkaret, och egentligen är det ju rör i väggen i zon 1, men karet skall byggas in och tätas med silikon mot väggen, och det är golvbrunn med inspektionsgaller så det borde vara en lågriskkonstruktion tycker jag.
 
Krilleman
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Det har du rätt i, skall överväga det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.