OK, har ett sovrum i ett gammalt väldigt solitt hus.
Det ska bli badrum eller åtmindstonde hygienrum.
Badrum är nu ett rum med mulltoa i ett duschrum på övervåningen.
En dusch i källaren.
Gamla rör och det ska tas bort.

På bottenvåningen finns ett sovrum som jag ska nyttja som "badrum".
Jag har tänkt at ka dom i england ha badrum i rum som inte är upp tillstandardbadrum så ska jag som vuxen kunna sköta ett badrum i engelsk stil ??

Fuskparkettgolv, gott om yta, rejält fönster.
Olja in golvet eller lägga matta med svetsömmar?
Borra i golvet ner tillkällaren för att dra avlopp och vattenrör.
En bra duschkabin och ett handfat och en modern mulltoa/förbränningstoa.

Ideer?
Genomförbart eller helt förkastligt?
 
Rätta mig om jag har fel, men egentligen får du väl bygga badrum nästan hur som helst (det är väl bara elinstallationers placering och utförande i förhållande till våtzon som det finns regler om) - men du får räkna med att inte få ute ett öre på försäkringen om du får vattenskador, ifall du inte följt GVKs eller BKRs anvisningar.

I England har de ju till och med heltäckningsmattor i badrum!
 
Elinstallationerna har bytts ut och letts om av behörig.
Det duschrum som finns på övervåningen ska aldrig användas alls då det är helt förkastligt utan ventilation och vatten o avlopsrör som ger mardrömmar.

Jag har bott utomlands och haft heltäckningsmatta tillochmed på toa!! örk! ha ha ha ha
 
Lagstiftningsmässig är det, såvitt jag vet, enbart elen som måste följa viss standard och installeras av behörig. Sen kan du bygga helt knasigt, bara tänk som tidigare inlägg att om du inte följer GVK eller BKR så är en skada inte försäkringsbar (troligtvis). Sen om du säljer bör du informera så du inte åker på dolda fel, för att bygga badrum är svårt om man skall följa reglerna, och mycket stora skador som involverar vatten är kostsamma och dyra.
 
El är nydraget av behörig. Badrummet blir i gamla badrummet men allt utslitet och nytt avlopp och nya vattenrör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.