Jag är så lyckligt lottad att jag har en helt egen snickeboa i källaren, och inte nog med det, den är på ~18m^2 och har en dörr direkt ut i garaget, så långt allt bra.

Såklart vill jag få in så många maskiner som möjligt i snickerboa o här börjar det bli problem. Jag bifogar en enkel skiss på hur layouten ser ut idag. Källarfönstren finns där men gör egentligen varken till eller från då de siter högt. Jag vet att väggarnas sidor inte matchar helt måttmässigt men det var lite knöligt att mäta men de är säket vinkelräta.

Det jag måste få in där är:

- Hyvelbänk av klassisk modell, ca 100x230 cm. Står idag placerad så man kan gå runt den på alla sidor vilket jag önskar även i fortsättningen men är öppen för annan placering om det ger andra stora fördelar.
- Gerkap, ca 110x100cm (BxD) men alla vet att man behöver ha gott om plats åt åtminstånde ett håll hos en kap.
- Bänksvarv, ca 110x30. står idag på en smal hylla (lite lågt) som passar bra men kan ändras
- Bordsfräs, ganska behändig o på hjul (dvs kan placeras "i ett hörn" för o rullas fram när den behövs), bredd 55cm men ca 80 cm djup.
- Vertygsslip, en behändig bänkmaskin på ca 30x35 cm.

Det jag verkligen skulle vilja få in är:
- Plan/rikthyvel, ca 80x80 men man behöver ju gott om plats åt båda hållen med den, känns klurigt.Står inte på hjul idag men jag har tänkt göra ett underrede till den med hjul.
- Spånsug, ca 80x60 på hjul.
- Bandsåg, ca 40x70 och av bänkmodell men här gissar jag att det börjar knipa... Kommer antagligen inte användas sådär jättemycket (i nuläget iaf).

Det som jag i värsta fall får fösröska pussla in på andra ställen är:
- Bordssåg (ca 80x95) men storleken är ganska ointressant då man behöver gott om utrymme runt den. Jag har bara använt den inhus en gång, annars har jag alltid varit ute just för att man aldrig vet åt vilket håll man behöver utrymme.

Är det någon som har någon bra idé så shoot! Givetvis vill jag få in lite skåp o hyllor o så men det är ju mer flexibelt och får hamna där möjlighet finns.

Jag är mycket tacksam för all input jag kan få!
verkstaden.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Det var ett tag sedan du ställde din fråga. Förhoppningsvis har du fått ordning på maskinerna.
Om inte så tänkte jag tipsa om hur jag gör ibland när jag ska planera möblering.

Jag ritar upp de olika möblerna, i ditt fall maskinerna, skalenligt och klipper ut dem. Sedan kan man på en skalenlig ritning av rummet lätt flytta runt och pröva olika förslag. Du vet nog själv bäst hur du vill ha det med tanke på hur du använder maskinerna och vilken yta du behöver runtomkring.

Lycka till!
 
Hej! Jag har tyvär inte kommit längre än att det är ett himla meck med maskinerna. Det kom en renovering av hallen emellan, men jag kanske ska göra som du säger o även klippa upp lite virke i skalenliga storlekar så man ser hur mkt plats man kan behöva runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.