Jag planerar att gräva ut hela källaren i huset vi bor i då den ska inredas som bostad, i dagsläget är det bara lite tegelpannor och dylikt utstrött och sedan 5-10 cm oarmerad betong. Huset är byggt 1946 och det står på blålera precis bredvid ån= sättningar på ca 10cm från mitten. Det har jag åtgärdat på övervåningen nu genom att riva ut allt och regla upp alla golv och sen allt nytt.
Så nu är det källarens tur...

Takhöjd ca 235, vill gärna ha 240 eller 245. Men det lär ju vara en gjuten sula runt om som kan ställa till problem eller vad tror ni? Inte så bra att ge sig på den kanske? Hur långt brukar den gå ner ytterligare från golvnivå? Kan man bila bort den i etapper och gjuta en ny utan att riskera för stora sättningar i ytterväggarna? Men hur armerar man ihop den med väggarna ovan, spjutarmering som skråas ovanifrån och sedan kapas längs med vägg efter gjutning?

Jag köpte idag 240m2 med "Jackon super eps80" 250mm tjock och hade tänkt att den ska utgöra markisoleringen. Inte optimalt att bara ha ett lager utan förskjutna skarvar antar jag men det är ju en bit ner i mark så jag inbillar mig att man inte får något direkt kallras i de få skarvar som blir med skivor om 2500x1200mm. I värsta fall får jag bygga en bandsåg och klyva dem på mitten för att förskjuta...

I botten ska man ju ha kapillärbrytande/dränerande av något slag och singel är ju det som brukar användas. Tror ni att det funkar att använda Leca-kulor? Jag fick det tipset av en kille och jag har sån tur att jag kan köpa en lastbil med Leca till en struntsumma och det vore ju jäkligt skönt att slippa skotta singel till 90kvm. Med Leca så tippar jag bara hela lastbilen vid garagenerfarten och sen skyfflar jag ut det i hela källaren.
Ska man ha ångspärr i form av byggplast ovanpå kapillärbrytande lager? Har hört både och men känner själv att plasten bör vara där för att hålla ångtrycket från marken borta.

Om jag kan använda Leca så tänkte jag lägga 150mm och sedan strör jag ut några säckar betong på det och vattnar försiktigt för att bind ihop det. Har använt denna teknik tidigare för att gjuta i/under bjälklag i ett badrumsbygge istället för EPS-betong och det fungerade riktigt bra.
Sedan lägger jag ett lager skivor på detta, armerar och sedan najjar jag 20mm golvvärme i armeringen och sedan 100mm betong. Jag kan inte göra hela källaren i ett svep utan får göra det i omgångar så jag får bygga någon form av barriär med våtplyfa i dörröppningarna mot det som inte gjuts då.

Jag kommer behöva gräva ut ca 60cm för att få den takhöjd jag vill ha, någon som har koll på vad blålera väger :rolleyes: Det lär ju inte räcka med en container men hur många? Ca 45m3 med skräp lär det bli, ej räknat med betongen som ligger...

En fördel jag har mot mina grannar som har gjort samma jobb ungefär är att jag har garagenedfart ner i källaren så jag får in både minigrävare och minidumper vilket underlättar. En granne samlade sina vänner, gav dem en varsin hink och sedan fick de bära blålera. Jag har vänner men de få jag har vill jag gärna ha kvar.


Så, några tips och råd?
 
kolla på vilken nivå finns grundvatten de perioder då det är som högst. I för sej valde man byggplatser med mer omsörj förr i tiden men en källare stående på bottensediment vid en å är kanske inte så lämplig att gräva ur? Huset har/hade tendenser till sättningar och det kan förvärras snabbt om man gräver vid grundsulor ......... Ta hellre in en firma som har erfarenhet och bra försäkringar än att ta risken själv :)
gaia
 
En synpunkt, har du idag 2.35 i källaren så skulle jag aldrig lägga någon krut, pengar eller risker med att öka takhöjden. Många källare har lägre takhöjd.
Vad är avsikten med att öka takhöjden för att tjäna 5 cm, är nyfiken då jag inte kan finna några annat att man har någon specifik utrustning som kräver minst 2.40 och den ska in till vilket pris som helst. ;)
 
Mina källargrävare använde Leca som kapillärbrytare/utjämnare under frigoliten. Dels isolerar Lecan också lite men det är framför allt lättare att hantera än makadam.

Hos mig ligger det (underifrån) markduk, 10 cm Leca, 2 x 7 cm cellplast, 8 cm betong med armeringsnät och golvvärmeslingor, åldersbeständig plast, 3 mm foam, laminatgolv.
 
Huset har som sagt satt sig då grunderna inte är de bästa. Jag misstänker att de har förstärkt under själva skorstenen som brukligt då hela huset sluttar ut från denna men mest ner mot ån.
Blålera i hela området, jättekul...
Grundvattennivån påstås vara någonstans på de djup jag ska gräva, senaste grannen fick pumpa en del när de grävde men då var det extrema mängder förra året å andra sidan.
Ån ligger inte jättemycket lägre än huset, kanske 1,5 meter undan källargolvsnivå, men det är ca 60m från och ingen vandring av vatten från ån påstås det.

Det vore möjligtvis en risk att gräva ur hela huset på en gång, vilket inte kommer ske, men att göra det i etapper lär inte innebära någon fara.
Jag är själv inom byggbranschen och har någorlunda koll men just grundgrävningar är inte min gebit direkt. Grannarnas grundgrävningar har gått bra och en i området har till och med grävt upp runt hela huset och sedan lyft upp grunden runt om och sedan gjutit ny sula och sedan börjat invändigt.
Inget för mig dock, det är inget jätteproblem med "lite" sneda väggar då jag har reglat om allt och bytt alla fönster mm. Största problemet är väl egentligen altandörrarna som blir 4 meter breda och där kommer man se de sluttande väggarna då dörrarna blir spikraka i mitten av den ca 40cm tjocka väggen och smygarna blir snedskurna både in- och utvändigt.
Men som sagt så funderar jag på om man kan gjuta en ny, lägre sula, i sektioner. Någon som har gjort det?

AndersS, helst skulle jag vilja ha 250cm i takhöjd men någonstans måste jag sätta en gräns... 235 är LÅGT, även för mig som är 170cm kort. Jag vill få bort källarkänslan genom högre tak och detta gör jag genom större fönster, stor trappöppning, stora dörröppningar och väldigt ljust. Och takhöjd.
5 centimeter gör skillnad, jag bygger mycket badrum där folk gärna vill ha sänkta tak för spots osv i redan låga tak. Under 240 och det känns trångt, i ett litet utrymme är det inte hela världen för övrigt men i större öppna ytor så framgår det mycket tydligare.
245cm är vad jag siktar på om inte sulan vill annat men jag kan till och med tänka mig att plocka fram sulans sluttning i rummen ca 4-6cm som jag kan tänka mig att det rör sig om och sedan regla ut för att få bort den. Men det slipper jag helst då jag gärna endast vill ha putsade ytskikt för att undvika mekanisk ventilation.
Huset ska dräneras om då nuvarande dränering troligtvis är knäckt eller har bakfall efter sättningar och samtidigt kommer det isoleras med pordrän eller dylikt.

Fred vom Jupiter, det låter bra! Du har inga bilder på den byggnationen man skulle kunna få ta del av?
10cm Leca låter bättre än 15 som jag har räknat med. Jag kommer lägga klinkers alternativt polerad/färgad betong så jag kommer inte ha någon plast ovan betongen. Däremot funderar jag som sagt på att ha ovan lecan, om det blir rätt.
100mm Leca, 250mm isolerskiva, 70-80mm betong= 430mm, det låter helt ok i mina öron att gräva ut 50cm då eller något mer. Eftersom jag lär använda maskiner är inte det den tunga biten, det värsta blir att bli av med skiten. Funderar på om kommunen ska få tillbaka efter lite muddring av ån som är största orsaken till huset sättningar, tippa tillbaka blåleran i åkanten :D
 
Håller just nu på med delar av min källare, ca 25 kvm "bara". Kör med några centimeter makadam för att jämna av, 10cm isodrän, 10 cm xps, 10 cm betong (med vattenburen värme i). Totalt ca 33-35 cm, varav 20 isolering.

Räkna inte med att kunna gräva 60 cm, det är mkt stor risk att du kommer under sulan då. Det ska man nog inte göra alls, och framförallt inte med markförhållanden som du beskriver.. Och att förstärka sulan bit för bit är ett ganska stort job, det tog längre tid för mig än själva utgrävningen av resten.

Ps. Materialet du gräver upp tar helt plötsligt mycket större plats än där det har legat, iom att det inte kommer vara lika kompakt längre. Det blir vansinniga mängder faktiskt.
 
Redigerat:
Det är stor skillnad mellan källargolv och krypgrund men det låter inte alltför trevligt. Deras resonemang verkar å andra sidan förutsätta bristande dränering runt huset.
 
Ja, jag är tveksam till att man kan jämföra en öppen krypgrund med Leca kontra en stängd konstruktion med isolering samt ångspärr över. Att den blir fuktig är en sak, det blir ju allt längst ned oavsett dränering eller ej, men både Leca och singel klarar ju av fukten där. Jag tror dock fortfarande att singel är bättre än Leca men det innebär ett helsikes mycket mer jobb för min del. Även med maskiner som kör in det så tar det lång tid, och sen överväger jag Leca just för att jag kan få tag på det billigt.

Angående yttre isolering av grunden, vilket är mest prisvärt av de olika aktörerna? Det lär ju inte vara någon fara att blanda olika fabrikat heller, jag har möjlighet att köpa lite restpartier av olika märken nämligen och inget av dem räcker till hela min grund.
Ska man köra dubbla lager eller är det bortkastat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.