t97ada skrev:
Det låter fantastiskt. Det skulle underlätta enormt. Med att dimensionerna bjälklaget rätt, vad menar du då?
Är tanken att såga av bef tak vid hammarbandet?
Isf skulle jag köpa färdiga takstolar med minst 220mm underram och palla i mellan på hammarbanden och hjärtväggen....
 
Köpa färdiga takstolar är naturligt, men innan de skall på så måste ytterväggarna reglas upp. Jag har inte riktigt funderat på tågordningen för att snabbast möjligt få huset vädersäkert.
 
t97ada skrev:
Det låter fantastiskt. Det skulle underlätta enormt. Med att dimensionerna bjälklaget rätt, vad menar du då?
saknas ju delmått till mittenupplaget "70mm's väggen". står väggen exakt i mitten eller hur breda är respektive rum? bjälklaget dimensioneras iofs lika oavsett tjockleken på hjärtväggen men kan skilja väldigt mycket beroende på vart i huset den står!

huset jag bygger har en total spännvidd på ca: 8,6m och i ena halvan av huset står en bärande vägg 5,5m in i huset och i andra ändan av huset har jag placerat den bärande väggen mer i mitten "ca: 4,5m in i huset
 
Hjärtväggen står helt centrerat med ett yttermått på huset av 8,3m.
 
jag köpte bjälklaget av takstolsleverantören så skarvade dom ihop 45x220 reglar till rätt längd, jag fick sätta mina tätare än cc600 men med er spännvidd borde det funka med cc600.
 
Varför regla upp ytterväggarna?
 
daugaard skrev:
jag köpte bjälklaget av takstolsleverantören så skarvade dom ihop 45x220 reglar till rätt längd, jag fick sätta mina tätare än cc600 men med er spännvidd borde det funka med cc600.
Bra tips, det skall jag lägga på minne.

Enk Projektet, Regla upp väggarna är nödvändigt för att ha något att fästa takstolar i - 2 fullplan.
 
Är det inte enklare att köpa färdiga...typ denna men med dina önskade mått...

 
Jag har ej funderat på det. En sån sak hänger på att hitta en bra leverantör och på rätt pris. Kostnaderna är rätt viktiga då vi bor en bit ut på landet. Man vill gärna få tillbaka vad man lägger ut den dag man säljer.
Tyvärr blev det något fel på din bild.
 
Kolla med lokal takstolstillverkare och förklara problemet....det kan inte vara några problem att bygga även om det inte är standard....på det viset så kan man snabbt få tätt efter att man sågat av det som ska bort på bef tak......
Ett annat alt är att bygga väggblock och använda standardstolar...kolla med en konstruktör innan så det inte blir några hållfasthetsproblem....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.