Jag använder en annan variant - ingen nockventilation alls.

Det fungerar dock enbart pga att det nästan alltid blåser kraftigt här vilket innebär att luften mer eller mindre kontinuerligt pressas in/upp genom luftspalten på ena sidan av taket och ned/ut på den andra sidan.

Inget att rekommendera i mera normala vindlägen där ventilationen bygger på att den uppvärmda luften stiger upp mot nocken.
 
mycke_nu skrev:
Jag kanske missförstår något, men man brukar göra så här.

[bild]

Byt bara gipsen mot panel. Bygger själv just nu en byggnad öppen upp i nock med stående panel enligt principen ovan.
Jo, så som din skiss ser ut tänkte jag göra också. Men längst uppe då... vart tar luften från luftspalten vägen hos dig? Luften måste på något sätt kunna komma ut däruppe... Har du också hål i nocken som byström? Här är det för sent att göra lång springa i nocken eftersom taket är färdigbyggd och tätt.
Läst att det tydligen ibland kan vara OK att inte ha hål uppe nånstans med väldigt löiten takvinkel - då ska det typ kunna blåsa ut på andra sidan. men med traditionell takvinkel måste luften kunna ta sig ut däruppe.
 
  • Gilla
Gunnar Evaldt
  • Laddar…
Noseone skrev:
Mögelstoppar i varje takstolsfack.

[bild]
Hur funkar den? hur ska den sitta?
 
mycke_nu skrev:
Jag använder en annan variant - ingen nockventilation alls.

Det fungerar dock enbart pga att det nästan alltid blåser kraftigt här vilket innebär att luften mer eller mindre kontinuerligt pressas in/upp genom luftspalten på ena sidan av taket och ned/ut på den andra sidan.

Inget att rekommendera i mera normala vindlägen där ventilationen bygger på att den uppvärmda luften stiger upp mot nocken.
Bor mycket vindskyddat (höll på att skriva tyvärr,fast det menar jag inte i vanliga fall), så din variant är inte att tänka på.
 
Lise Wichmann Hansen skrev:
Hur funkar den? hur ska den sitta?
Uppe vid nock i varje takstolsfack. Om du även här öppet i takfoten.
 
Lise Wichmann Hansen skrev:
Hur funkar den? hur ska den sitta?
man lyfter bort en takpanna, borrar ett hål genom takpapp och råsponten, sedan fästes mögelstoppen som en huv över hålet. sen tebax med takpannan.
 
daugaard skrev:
man lyfter bort en takpanna, borrar ett hål genom takpapp och råsponten, sedan fästes mögelstoppen som en huv över hålet. sen tebax med takpannan.
Återigen... Det är inget tegeltak, det är pannplåt. Får knappast plats såna där mojänger under plåten.. och inte vill jag ta loss plåten heller...
 
Mikael_L
Då får du göra som mycke_nu beskrev. Det kan funka. Särskilt om ni inte är för snål med luftspaltens höjd och är jättenoga med att få på den diffusionstäta plasten på insidan bra och riktigt tätt.

Dvs, luftspalten från vardera sidan möts och kan kommunicera i nock.
 
Varför fungerat ej kompakttaket? Då slipper du fukt från luftspalt samt problemet med nockventiler?
 
  • Gilla
JKim
  • Laddar…
Ekofiber är en annan möjlighet, då behövs ingen luftspalt. http://www.ekofiber.se/

Dock svårt att kombinera vettigt med stående panel, varför jag valde bort den lösningen.
 
Nu har jag inte läst hela tråden.

Men, om du isolerar med PU, polyuretan, som sprutas på så får du en bra isolering utan luftspalt som inte behöver bygga mer än 10-12 cm.

Borde vara perfekt i ditt fall.
 
He he. Är psykiskt allergisk mot polyuretanskum. Blir arg bara jag ser det. Tycker det är svår nog kamel att svälja att vi kör med glasull och byggplast. Det beror på en kompromiss med min make som ska husera i andra halva byggnaden. Personligen hade jag vald enbart moder jords egna material...
 
  • Gilla
Nikolaj Sananés och 3 till
  • Laddar…
Villa vista skrev:
Varför fungerat ej kompakttaket? Då slipper du fukt från luftspalt samt problemet med nockventiler?
Då hade jag behövt ha annat material under plåten än jag har. Plåten + underlaget sitter redan på plats.
 
mycke_nu skrev:
Ekofiber är en annan möjlighet, då behövs ingen luftspalt. [länk]

Dock svårt att kombinera vettigt med stående panel, varför jag valde bort den lösningen.
Hade ekofiber i mitt förra hus och gillade det. Men under snett plåttak måste änddå till luftspalt även vid ekofiber, bara under tegel man slipper.
 
Tja, alla material som används till isolering är förädlade, varför tycker du att polyuretan är värre än något annat?

Man kan lika gärna vända på det och säga att pu är det mest miljövänliga för det finns inget annat material som ger så bra isolering och därmed så låga energiförluster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.