Hej,

har precis köpt ett tvåplans Myresjöhus med träfasad. Kontaktade Myresjöhus för generell info kring hustypen men de hade ingen alls?! Inte ett dugg, varken på lokalkontor eller huvudkontor.

är det någon som haft liknande hus som har erfarenheter att dela med sig av? Vad har varit bra, vad bör man se upp med etc. Det är första huset och fick panik när jag läste om enstegsisolering ;)
 
Osäker på om mitt svar är vad du efterfrågar men försöker ändå. Byggde ett enplanshus i trä från Myresjöhus för ca 14 år sedan. Min uppfattning är att de levererar bra hus.Men slutkvalitén hänger på de lokala hantverkarna som reser huset. Jag hade små problem med felaktigt lagt parkettgolv (mönsterpassning) och torrsprickor i träpanelen i innertaken. Detta åtgärdades dock, men inte med de lokala hantverkarnas goda vilja, utan Myresjöhus fick träda in och "sätta ner foten" varpå andra hantverkare togs in. Sålde huset 11 år senare som då bedömdes vara i tipp topp skick förutom att det saknades plastbalja under kyl/frys. Har nu köpt ett 11 år gammalt radhus från Vittjärvshus och en sak är säker, det är INTE i tipp topp skick. Till viss del handlar det naturligtvis om hur tidigare ägare har vårdat huset men det handlar också om grundkvalitén i själva huset. När det gäller enstegsisolering handlar väl det om hus med putsad fasad? Eller?
 
Enstegstätade fasader gäller putsade hus, såvitt jag vet.

Vi byggde ett Myresjöhus år 2000, lite osäker på namnet på modellen men har för mig att det hette Lagmansgården, 1,5-plan. På den tiden hade Myresjöhus ett gott rykte i alla fall, och det blev också vår erfarenhet. Men som susildus säger så beror kvaliteten på bygget en hel del på de lokala hantverkarna, våra var kanon. Har inga negativa erfarenheter alls faktiskt, förutom Nibe-pumpen möjligtvis...har för mig att vi fick byta något på den efter något år, och sedan gick den sönder ett par veckor efter vi sålt huset.
 
Tack för svaren. Ja, det är putshus som verkar lida av enstegsisoleringen men innan jag fick koll på det steg pulsen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.