Vi ska putsa några väggar i källaren med gipsputs. Har läst att man ska ha primer under för att det aka fästa bättre. Jag har primer för beronggolv. Kan jag använda samma till väggarna? Har den inte hemma så kan inte se om det står nåt på den..
 
På finjas gipspusts står det att
*till släta och icke sugande underlag som t.ex. betong, ska ytan förbehandlas med Finja Gipsprimer.

Sugande underlag ska förvattnas, ej primas.

Det är inte samma innehåll i gipsputs som i vanligt pusts
Efter som det står gipsprimer så är det väl någon speciell primer för just gipsputs.
annars borde det stått Finja MSA primer.

Vet ej om jag skulle chansa det är inte kul om man måste göra om jobbet.

Nu vet jag inte vilket fabrikat du har på gipsputset.
 
Gipsputs sägs inte vara bra där det finns fuktpåslag, vilket det kan göra i källare.
 
Som sagts så är gipsputs på källarväggar oftast tveksamt, i vart fall om det är ytterväggar under mark som inte är torra skulle jag säga. Primern till gipsputs är inte alls samma sak som vanlig primer. Primern till gipsputs (i vart fall den jag använt) är röd, kladdig och innehåller sand - slutresultatet blir som om väggen var ett sandpapper, eller om du spelar tennis, som plexipave... Men sådan primer behövs bara om du har en inte sugande och glatt yta. På puts eller betong räcker det med att vattna, eller dra på ett tunt pager med vällingliknande gipsputs som "grundningsbruk".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.