Bygger varm och välisolerat ateljé och vill ha öppet upp i nock. Men takstolarna är rejäla och om jag måste ha luftspalt ovanför isoleringen under snedtaket och någon sorts ventilerat utrymme längst uppe då blir det ju inte öppet i nock...:(
Taket är pannplåt över papp (bra kvalité) över råspont. Isoleringen tänkt att vara typ gullfiber och byggplast som fuktspärr mellan rummet och isoleringen.

Om fuktspärren mellan rummet och isoleringen görs mycket noggrant tätt och taket är nytt, välgjort och tät kan jag då slippa luftspalt under snedtaket eller slippa ventilerat utrymme längst uppe ovanpå isoleringen?
 
Varför blir det inte öppet? Du har ju redan isoleringen så undersidan råspont får du aldrig se ändå...

Luftspalt måste du ha.
 
Jag förklarade nog för dåligt.
Yttertaket är på plats nu men inte innertaket och inte isoleringen.
Innertaket ska bli råspont det med så nån råspont får jag se :confused:

Men om det ska finnas tillräckligt utrymme längst uppe för att det ska få plats isolering så lågt ner att det finns luft ovanför och möjlighet till gavelventiler till detta utrymmet då hamnar innertaket ca 1 meter nedanför nocken och blir platt. För mig innebär "öppet i nock" att taket är trekantigt nästan ända upp med bara nåt litet eller inget platt. Gärna hade jag sett lite av takstolen synlig också (450 mm limträbalk).
 
Jag tror fortfarande du förklarar dåligt. Du menar väl att du har en nockbalk i limträ och med balkar därifrån ned till väggarna?
Om det ser ut som på bilden gör du några cm luftspalt upp mot råsponten, sen isolering, plast och till sist ny råspont på takbalkarnas undersida. Då får du din trekant och inget platt alls.

sadeltak_sadeltakstomme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Precis en sån konstruktion är det som på din ritning, bara något brantare taklutning.
Om jag förstår dig rätt nu så menar du att det räcker med att göra lilla luftspalten hela vägen upp och att det inte längst uppe behöver finnas något utrymme med tillgång till gavelventiler?

Men luften som ska komme in vid takfoten och färdas upp genom denna 25 mm luftspalt... vart ska den ta vägen? måste det inte finnas nån utgång för den däruppe?
(tackar för tålamodet med mina oproffsiga formuleringar :))
 
  • Gilla
U i CAR
  • Laddar…
Lise Wichmann Hansen skrev:
Precis en sån konstruktion är det som på din ritning, bara något brantare taklutning.
Om jag förstår dig rätt nu så menar du att det räcker med att göra lilla luftspalten hela vägen upp och att det inte längst uppe behöver finnas något utrymme med tillgång till gavelventiler?

Men luften som ska komme in vid takfoten och färdas upp genom denna 25 mm luftspalt... vart ska den ta vägen? måste det inte finnas nån utgång för den däruppe?
(tackar för tålamodet med mina oproffsiga formuleringar :))
Brukar man inte i dessa fall ha luftning i nock? Dvs luften kan cirkulera ut uppe i nocken? Kanske lite trixigt att ordna i efterhand.
 
Att bygga ett parallelltak som du föreslår är en riskkonstruktion ang fukt. Tyvärr är de flesta takkonstruktioner det. Det går bra att bygga utan luftspalt, ett så kallat kompakttak, om du går in på en känd isoleringsföretags hemsida så kan du se principuppbyggnad utan luftspalt. Företaget börjar på Isov....
 
Jag tror du beskriver ett kalltak eller kallvind, du skall inte bygga ett innetak som är horrisontellt om du vill se nock utan antingen ett parallelltak, med eller utan luftspalt
 
Villa Vista, Jag har läst om företaget iso... s kompakttak och konstaterar att det är för sent att välja den lösning då det kräver specialmaterial under yttertaket och yttertaket är redan klart.
Kalltak/kallvind? Njaa det är ett nybygge av byggnad utan vind. Ja med paralleltak.

Lane: Lufta vid takpannor funkar inte då det är plåttak. Finns inga pannor.
 
Jag kanske missförstår något, men man brukar göra så här.

Screen Shot 2013-10-24 at 05.56.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byt bara gipsen mot panel. Bygger själv just nu en byggnad öppen upp i nock med stående panel enligt principen ovan.
 
  • Gilla
w0od och 1 till
  • Laddar…
Lise Wichmann Hansen skrev:
Lane: Lufta vid takpannor funkar inte då det är plåttak. Finns inga pannor.
Lufta i nock kan gå ändå. Byggde ut huset för nåt år sen, och har samma modell som du nu vill ha. Då lämnade de en öppning längs hela taket längd i nocken - råsponten glipar ett par cm, och där la de underlagspappen löst över.
Sen är det luftspalt, och isolerat med lösull.
 
Mögelstoppar i varje takstolsfack.

311049.jpg
 
  • Gilla
Tomros74
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.