Hej jag har nyss byggt nytt hus och jag anlitade en rörmokare med säkert vatten certifikat men kom på en sak nu att i en klädkammare så sitter det ett vatten säkert skåp med massa kalt o varmt rör till 2st badrum och ifrån skåpet går det en dränerings slang som leder vattnet ut på toa golvet om det skulle börja läcka någon gång.

Men sen sitter det en golvvärme fördelare bredvid som innehåller massa vatten rör till golv värmen och den sitter inte i ett vatten säkert skåp. Hur kan det komma sig?

har fått ett papper av rörmokaren att huset är godkänt enligt säkert vatten.
 
ullberg
Till skillnad från tappvatten så är det en begränsad volym i ett värmesystem, därav att det inte måste sitta i tätt skåp som leder till rum med golvbrunn. Dock skadar det ju inte att göra så...

/U - som själv har fördelaren direkt på väggen, inget skåp och ingen golvbrunn.
 
M
Okej men då är det godkänt utan då iaf.

Så om det skulle läcka så slutar det rinna efter ett tag då? Det är ju vatten matning fram till fördelaren också. Det är inte fullt vatten tryck på dom då alltid?
 
Krilleman
Nja, säkervatten säger i kapitel 2.4.2 tvärt om. Observera användandet av ordet ska!

Branschregler säkervatten - Se kapitel 2.4.2 (sid 18 &19)
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
ullberg
Det var som f-n, my bad, jag var helt säker på att det inte ens var krav på vattentätt skåp, tur att Krilleman håller koll här!

Jag vet att jag läste just säker vatten (möjligtvis en tidigare version, men det kanske stod likadant där) när jag gjorde min installation, tydligen är jag inte läskunnig.

När jag läser nu tycks enda skillnaden vara att man inte behöver golvbrunn ihop med värme (vilket dock behövs vid tappvatten), bäst jag kollar: är det vad ni läser här också? ;)

/U
 
Redigerat:
ullberg
phu, för min egen läsförståelses skull är det skönt att hitta denna:
http://www2.comfort.se/Foretag/Comf...ine-20111/Nyheter-i-saker-vattenistallation-/
– Ett annat område vi tittat på gäller för delarrör till exempelvis golvvärmeanläggningar. Nytt krav är
att fördelarrören måste vara synliga och lätt åtkomliga och kopplingsskåp ska ha vattentät botten.
Min installation är gjord innan detta skrevs.

Men det hjälper ju inte mot att jag gav fel (inaktuell) info till TS, ledsen för det...

/U
 
Okej. Men mitt hus byggdes mellan 2010 och 2011 så det är inte godkänt då enligt säkert vatten med gv fördelare i en klädkammare som saknar golvbrunn. Är parkett golv där som inte gillar vatten:)
 
M
Toddep skrev:
Okej. Men mitt hus byggdes mellan 2010 och 2011 så det är inte godkänt då enligt säkert vatten med gv fördelare i en klädkammare som saknar golvbrunn. Är parkett golv där som inte gillar vatten:)
Reglerna ändrades 1 jan 2011. Innan dess fanns det inget krav.

Och ngt krav på golvbrunn finns inte.

Men återigen, rent praktiskt, så stor jag att en apparat som piper när den blir fuktig gör större nytta än att det blir vattendroppar på golvet inne i klädkammare. Tror man snabbare kommer upptäcka ngt som piper.
Sen är det ju frågan om försäkringsbolaget är av samma åsikt.
 
Så troligen är Toddes bygge OK, nu vet jag iofs inte hur säkert vatten skall gälla för påbörjade byggen. Men jag gissar att man tillämpar den version som gäller vid byggstart. Det skulle ju kunna ställa till avsevärda problem rent planlösningsmässigt om man plötsligt under bygget måste ordna med skvallerrör till vattensäkert golv.
 
Tack för svaren!
 
Krilleman
Självklart är det gällande regelverk som gäller när bygget påbörjades!
 
Hemmakatten
Vi gick igenom säkert 3 olika varianter av Säkert Vatten-regler för vårt badrum när vi byggde. Bygglov beviljat juli 2005, badrum lite påbörjat senhösten 2006 och avslutat drygt ett år senare. Vill minnas att vi fick riva några skivor och sätta upp de nya våtrumsskivorna men som inte räckte till bakom handfatsbänken.

När vi väl började bygga igen hade reglerna ändrats så att skivorna bakom handfatsbänken inte längre var krav.
 
Dom har varit duktiga på att uppdatera sitt regelverk, nu kom det precis ännu en, ang. Tomrörens kvalitet, och säkerhet till Rörirör installationer.
 
Det är inte ett krav på värme! Hur många gånger ska man behöva skriva detta!!! Det är en rekommendation!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.