Hej
Jag bor i ett hus från 1929 med mansardtak.. vilket gör vinden väldigt liten.. max 600-700mm mellan innertak och råspont. Det finns ingen lucka upp till vinden. Inte ens en liten inspektionslucka.

Min nyfikenhet gör att jag funderar på att göra en lucka upp för att ta mig en titt så att jag vet att takstolarna inte möglar sönder :p
Vad finns det att säga om detta? Ska man kanske låta bli, för att inte störa balansen i fukttransporten upp till vinden? Och varför finns det ingen lucka upp? Gjorde man inte det 1929 eller tror ni att något ljushuvud har stängt igen en lucka någon gång i tiden.. och vad döljer sig där upp i så fall? :)

Tack på förhand
 
Ingen lucka utifrån?
 
Det kan vara så att i princip hela utrymmet är fyllt med isolering. Från den tiden kan det vara torv. INTE roligt att såga luckor i så fall.
 
Nej.. ingenstans ifrån.. inte ens ventiler i gavlarna..
 
Ett av skälen till att jag vill göra hål upp är för att vi vill börja elda i den öppna spisen. Den måste dock provtryckas och inspekteras först. Sotaren vill då se hur det ser ut runt murstocken på vinden
 
Enk Projektet skrev:
Ingen lucka utifrån?
Jag stöder denna tanke!

Finns det ingen lucka så borde det vara enklast att ta upp en i gavelväggen utifrån.
(Eller är det för högt?)

Så får ni inga nya problem med tätning för varmluft och fukt från bodelen upp på vinden.

Det kanske till och med räcker med att kika in, stående på en stege, för att få tillräcklig uppfattning om situationen där uppe.
 
Isf skulle jag göra luckan på utsidan....är det spån som isolering kommer du ångra dej om du sågar hål i innertaket...;)
 
Hål i gaveln hade ju varit bra men det är ganska högt då huset har en ganska hög sockel... och så funderar jag på hur det blir med den putsade fasaden... vill inte att det ska bli sprickor och fult :rolleyes:

Tanken jag har nu är att ta ett litet hål ca 500x500 i garderoben precis bredvid murstocken.
Sågspån kommer vi nog ha hela övervåningen full av. Det regnar ju ner bara man slår i lite nya taklister... :banghead:
 
En halvmesyr kan kanske vara att ta upp ett litet hål, och sticka upp en sådan där kamera som man kan rikta runt om kring åt alla håll.
Och med inbyggt ljus. Så du kan göra en okulär besiktning i alla fall.

Hallå teknik- och prylnördar, kom med tips på lämplig kamera :)
 
C
Var något sådant jag syftade på.

Men vi kanske skall avvakta tills någon som vet och kan ger sitt utlåtande.

Det är ju väldigt lätt att köpa på sig en massa prylar som man sedan aldrig använder.
 
Kan det vara så att det finns en lucka som man har satt igen eller byggt in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.