Hej
vet inte riktigt vilka termer som används så får inga sökträffar som stämmer överens med min fundering. Det är så att vi har internet via telekabeln. Modemet/routern på 1 telejacket. Vi kör med ip-telefoni så detta jacket är det enda som behöver finnas. Så då är min fundering. På ovanvåningen finns ett annat telefonuttag, kan jag byta telejacket mot en rj45 kontakt, och så klart göra samma på trådänden vid 1: jacket. Har bara 8mbit så hade hoppats detta skulle funka istället för att behöva dra ip-kabel till ovanvåningen.

Hur kopplar jag då? Gärna bild om någon har en sådan..
 
Lite osäker på vad du menar men du kan inte använda telekabel för ethernet genom att byta bara jacken. Om telekabel är dragen i vp rör kan man dra ut den och dra cat5/6 kabel och sätta nya jack.
 
Ok.tänkte det ev fanns ngn lösning om man bara behövde begränsad bandbredd. visade sig ändå att det var olika färger på kablarna så någonstans byter de färg på vägen mellan 1a jacket o jacket på ovanvåningen. Gammalt hus, har inte sett några fler jack så antagligen är det överbyggt eller liknande. Vet inte ens var telekabeln tar vägen från nått av jacken, svårt att spåra :)
 
Det bör gå, om du bara har begränsade krav på bandbredd. att det inte är tvinnad kabel ska inte göra någon skillnad. Dock så behöver du fyra ledare. Att de är skarvade på vägen spelar nog inte heller någon roll.

Alternativet är att dra in ethernetkabel med hjälp av telekabeln. Jag har gjort den manövern. Det var inte det lättaste.
 
då faller det nog på 4ledare.bara två trådar i jacket på ovanvåningen
 
Då är det till att dra ut kabeln och in med ny. Men då behöver du hitta skarven och köpa en tub med smörjgucka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.