Mmm ett par synpunkter :)

I vårt hus sitter det två olika slags fönster, dels öppningsbara partier från SP med treglas energi+argon och dels fasta partier som är specialbyggda med tvåglas energi+krypton.

Enligt specarna har treglasfönstren ett u-värde på 1.7 medan tvåglasen (Kappa Energis Super S) har ett U-värde på 1.0. Vi valde tvåglas för fönstren är extremt stora och blir fantastiskt tunga med treglas. Dessutom skulle treglas med krypton få ett u-värde på 0.4 - vilket är bra men det blir frost.....

Hursom helst, tvåglasfönstren släpper alltså ut mindre värme, men oväntat nog känns de kallare på ytan.

För att besvara din fråga: Med u-värden på den här nivån blir det inga kallras. Jag rekommenderar absolut lågemission och gas i fönstren.

Dessutom kan jag glatt rekommendera SP-fönster. De fungerar kanonbra och känns mycket gedigna.

Vi köpte våra omålade på rekommendation av en glasmästare. Han menar att en maskinbehandling och sprutmålning håller mycket sämre än en handgjord behandling, dessutom är virket helt perfekt på den omålade bågen och karmen - hur det ser ut under den sprutade vet man ju inte riktigt...
 
Trevligt med en yrkesman här bland alla amatörer ;)
 
KarlXII skrev:
Trevligt med en yrkesman här bland alla amatörer ;)
Instämmer. Det vore trevligt med fler proffs här i forumet.
 
Jag har tyvärr inte tillgång till någon webserver men jag ju alltid maila.. Lämna adressen här på message-köret.

Om du söker inspiration till ett funkishus kan jag berätta att du kommit fel :) Det här är något helt annat.
 
KarlXII skrev:
Jag har tyvärr inte tillgång till någon webserver men jag ju alltid maila..
Det är inte omöjligt att du har tillgång till en webserver utan att tänka på det. I de flesta internetabonemang ingår det ett visst utrymme för att lägg upp en hemsida. Du kan lägga bilderna där. Om du inte har något utrymme för hemsida så finns det många som tillhandahåller detta gratis.
 
En websida kräver också ett visst engagemang.. :-[
Det känns som jag inte orkar ta tag i det nu.
Annars finns det väl t.ex come.to eller home.to eller vad de heter som man kan få plats på - mot att de får lägga ut reklam på sidan.
 
Jo, men du behöver inte engagera dig så mycket om du bara lägger ut en bild som vi kan se här i forumet. :)
 
Precis!
Det gäller att dra slangarna med det varmaste vattnet längs ytterväggarna..
Wirsbo t.ex. rekommenderar en slinglängd på 20 mm rör att vara max 100 m har jag för mig. En sån siffra ska naturligtvis underskridas för bästa komfort.
Vi har ett vardagsrum med högt i tak, det är ca 40 kvm.
Där ligger 3 slingor med en maxlängd på 60 m.
 
Här är en till som är nyfiken på Karl XII:s hus. ;D
Du kan väl maila en bild till byggahus@hotmail.com.
 
Det ska bli. Jag skickar hemifrån lite senare....
 

Halloj KarlXII!

Om du inte redan hunnit dra iväg ditt mail med bild så får du jättegärna inkludera mig också!!

stefan_janpar@hotmail.com

Mvh Stefan :)
 
Jag har ännu inte fått nån bild på ert hus "Kalle"!

Vill ju se! ;)
 
Jo, såg såklart direkt efter jag skrivit detta att jag fått mailet. Sorry! Och har svarat dig via mail...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.