Har hittat min dröm kökslampa på blocket. Dock finns den i Norrland så den behöver isåfall skickas. Det är en kökslampa i klassisk fotogen stil alltså en del glas på den. Tror ni den överlever att skickas privat personer emellan med posten eller liknande?
 
E
Om den packas på rätt sätt ska det inte vara nåt problem. Den har ju fraktats till norrland en gång i tiden, så nog tror jag den kan fraktas därifrån också.
 
Det är ju en taklampa av normal storlek skulle jag vilja säga. Jo men då har säkert företag fraktat den kan tänka mig att de har ett lite bättre embalage än vad man kanske kan åstadkomma som privatperson
 
E
bubbelplast runt glaset och tidningspapper för att fylla ut kartongen, bäst är ju frigolitstjärnor eller luftpåsar, men det kanske är svårt att få tag i om man inte känner nån som jobbar med paketering.
 
Det är en närmast omöjlig fråga att svara på. Det beror till största delen på kompetensen hos den som packar. Är det en lampa med stor glaskupa? Den kan i så fall vara lite klurig att packa. Är det bara fotogenbehållaren och lampglaset är det enklare. Fotogenbehållaren brukar vara tjockt glas och lampglaset är ganska lätt. Det går även att köpa nya lampglas.
 
C
Och, inte att förglömma: en kartong/låda med stabila kanter så att inte lådan deformeras om den hamnar under något tungt. Klart vanligaste orsaken för de transportskador jag råkat ut för iallafall.
 
Hör av dig till säljaren och säg att du vill de packar den extra extra extra noga, säg att du kan pröjsa 10-20 kr extra för packmaterial om de behöver köpa något för att inte använda tidningspapper även sånna röda lappar det står GLAS på. Har jag gjort flera gånger på tradera, lagt till kanske 5-10 kr men då är det småpaket med glas och porslin, jag har inte fått något trasigt ännu.
 
Och skicka absolut inte med posten.
Använd bussgods.
 
  • Gilla
Fredrik Å
  • Laddar…
Dubbla kartonger så är det inga problem.

Be säljare göra så här:

Packa lampan omsorgsfullt med MYCKET papper i en lagom stor låda. Denna låda packas sedan i en större låda (minst 5-10 cm utrymme mellan lådorna runt om). Utrymmet mellan lådorna fylls med ihopknölat tidningspapper.

Resultat blir ganska stort, men lampan kommer inte att gå sönder.

Problemet med Blocket är att de flesta inte kan packa och inte heller har tillgång lämpliga kartonger så det är lite av ett lotteri.
 
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
Har tagit till mig av alla tips här har haft kontakt med säljaren som är väldigt trevlig. Denne ska packa lampan i bubbelplast och kartong får man av bussbolaget. Frakt sker med bussgods så risken för skada ska vara väldigt liten då de skriver på sin hemsida att alla paket lastas manuellt från inlämningsstället till bussen.
Jag ska få den skickad på måndag så i nästa vecka får vi se om den överlevde =)
 
Har iidag fått hem min lampa den överlevde! Bussgods var snabba tog bara 1 dag från Skellefteå till Uppsala trakten. Den hade 30 klistermärken runt om på hela lådan från bussgods Aktas! GLAS!
Kvinnan som sålde lampan till mig hade paketerat mer än väl var nästan svårt att packa upp den från all bubbelplast ^^
Så här är min fina kökslampa =) Och som ni ser är det en hel del glas och det glaset som jag ver mest orolig för är det tunna glaset inuti den vita glaskupan.
IMAG1181.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Gratulerar till en trevlig lampa, personligen så föll inte glaset mig på läppen men smidet var läckert.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.