Hej
Vi funderar på att sätta liggande panel i vår källare men källaren är som en smal korridor och jag vill att det ska byggas ut så lite som möjligt. Går det att göra på annat sätt än att använda sig av träreglar.
vad jag har fått till mig så ska dom vara 45 mm x 45 för att de inte ska spricka och då bygger det för mycket.
 
Hej, och välkommen till forumet..

Det går självfallet att sätta en tunnare bräda som regel bakom panelen. Glespanel 28x70 t.ex.

Har ni vägt in riskerna med att sätta träpanel i källaren? Jag tänker på den fukt som trät binder
 
  • Gilla
Annreb
  • Laddar…
Hej och tack.
Risker med att sätta panel i källaren. Vi eldar just nu med ved men det kan komma att ändra sig så småningom och trä rör på sig. Men om det skulle spricka så gör det väl det förhoppningsvis i sponten och inte mitt i.
Vad finns mer för risker. Jag är inte kunnig i detta så jag tar tacksamt emot alla tips och ideer.
Jag har tittat på Moelven trend rough.
 
Mögel och röta är största risken!
Är det ytterväggar?
 
Nej. Detta är inomhus. Vår entre är i källaren, så för att göra den mindre "källaraktig" vill jag ha upp träpanel:)
 
Om du har väggen framför dig, är det då trädgård på andra sidan väggen så är det en yttervägg.
 
Är det yttervägg, inget annat än stålregel och en bra dränering på utsidan!
Det är ändå en riskkonstruktion men då har du gjort det bästa du kan av en sån konstruktion!
 
Precis som redan skrivits så är det en riskkonstruktion.
Har ni någon form av fuktproblem där idag hade jag avstått helt.
Ska ni ändå gå vidare så bygg så att det kan ventilera sig bra.
 
Annreb skrev:
Nej. Detta är inomhus. Vår entre är i källaren, så för att göra den mindre "källaraktig" vill jag ha upp träpanel:)
om du vill läsa om vad du riskerar så sök på "trä i källare" :). Väggpanel i källare är sånt de flesta river ut för att bli av med dålig lukt i källaren. Dock kan det funka i många år innan det börjar lukta om trä ligger ej direkt mot betongen och baksidan kan ventileras fritt.
Om du har garderober eller annat möbel i detta rum ( ej i pannrum) så kolla hur det ser ut bakom för att se om det är ok att ha något stående tätt mot vägg. Tydligast ser man fuktskador på vägg närmast golvet eller bakom golvlister om det finns några. Bakstycken av möbler kan också ge varning om de är skadade av fukt. Finns det skador så är det inte lämpligt att sätta trä mot sån vägg.
Med fuktskador menar jag att färg , tapet sitter ej fast, puts är mjuk och liknar mer fuktig sand. Bakstycken av möbler luktar illa.
Hoppas det är inte fallet , har bara beskrivit hur det kan se ut så du vet vad du ska kolla innan ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.