Börjar ta tag i husets alla åtgärder som man bör göra.

Tidigare ägare har satt dit vanlig spiskåpa på mekanisk frånluft för forcering. Det han gjorde när han tog bort var att han satte en strömbrytare vid kåpan för 230v av/på på takfläkten. Jag satte sedan dit en timer på som vid knapptryck vid dush/matlagning osv. så går den i 5h, som en tillfällig lösning.

(Som jag tror så är det bara påkopplat rakt upp, kastar jag in huvet på kattvinden så kan det vara två spiro som går upp mot takfläkten??? ) Har inte tagit reda på om det är exakt så här som jag ritar på bilden men tror det...

Funderar på att helt enkelt sätta en fläktstyrning på takfläkten för att få de litrarna man bör ha på badrummen, tvättstugan osv. Samt att dela på spiskåpan och gå rakt ut, så man kan köpa en vanlig spiskåpa igen. Borde väll inte vara något bekymmer?

Det jag funderar lite kring är takgenomföringen hur man verkligen får den tät, alla tips är bra, vilka fabrikat osv...

nyy.jpg
 
Jag hade ungefär samma lösning när jag flyttade in i vårt nuvarande hus. Jag skaffade en takhuv med anslutning för två kanaler, dom är separerade hela vägen ut på taket. För ventilationen så köpte jag en isolerad kanalfläkt som jag placerade på kattvinden. Denna är kopplad via en stegtrafo för att kunna anpassa ventilationen efter årstid etc.

Köksfläkten har nu ett helt eget rör hela vägen ut på taket! Den trycker alltså ut matoset.

Kan skriva lite mer detaljer imorgon, mobilen ifrån sängen nu...
 
Haha det var en sådan jag har! För två anslutningar, alltså. Då är det bara sätta 5stegs trafo se till att frånluften har de litrarna den behööver samt installera vilken spiskåpa jag vill??
 
Alltså båda anslutningarna går upp genom taket, till en takfläkt, alltså inte bara en kåpa går det ha det så? eller sväljer spiskåpan för mkt luft?
 
Nej, det går inte ha det så, förutsatt att jag tolkar dig rätt. Så hade jag också innan. Problemet är att när spiskåpan trycker ut luft så kommer det att bli övertryck uppe i huven på taket och i värsta fall trycka tillbaka matoset ner i frånluftskanalerna från badrummen. Är det en takfläkt som suger ur båda kanalerna så är ju kanalerna förbundna inne i takhuven.

Den takhuven jag länkade till har separata kanaler hela vägen ut i det fria. Det är alltså lufttätt emellan. Det går t.o.m att ha den ena som avluft och den andra som tilluft.
 
Ahh nu är jag med! Hur vet man hur stor kanalfläkt man bör ha?
 
Är det en spisfläkt med egen fläkt ska det sitta i en separat huv.
/Fredrik som haft dom i samma. Bacon lukt i hela källaren blev resultat...
 
5267c61190ae1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fredrik Å skrev:
Är det en spisfläkt med egen fläkt ska det sitta i en separat huv.
/Fredrik som haft dom i samma. Bacon lukt i hela källaren blev resultat...
Ja, eller en sådan huv som jag länkade till!
 
J.Andersson skrev:
Ahh nu är jag med! Hur vet man hur stor kanalfläkt man bör ha?
Normventilaton är 0,5 luftomsättningar per timme. Sen bör du hitta en fläkt som minst klarar det flödet vid ett givet tryckfall. Att ha en för kraftig fläkt som du sen låter gå för långsamt är bra för ljudnivån. Inte fel att kunna köra över norm ibland heller. T.ex. vid många gäster hemma! Glöm heller inte ljuddämpare, flexibla är enklast att jobba med och också billigast!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.