Johan Gunverth skrev:
...samma sak med Biltemas spolarvätska som inte gör rent och är helt värdelös på västkusten där saltstänk emulgerar med något i receptet och kladdar ner hela rutan. Förrförra året gjorde jag slut på 30 liter Biltema-koncentrat. Under samma period förra året drygt 5 liter dubbelt så dyrt Flügger-koncentrat. Det senare säljs till yrkestrafiken.
Vafalls? Jag har reflekterat över att spolarvätskan går åt som ölen på afterworken men har inte ens tänkt tanken att förbrukningen skulle vara olika beroende på märket :wow:. Vart köper man Flügger drickat?
 
Inte för att jag vet om det är billigare, men jag tillverkar egen spolarvätska enligt följande

1 dunk T-sprit från ÖB
2-3 dunkar vatten från kranen. Utspädning beroende på årstiden.
1 msk YES från diskbänken

Luktar lite om man är känslig för sådant, men praktiskt eftersom vi vanligen har mängder med T-sprit hemma för andra ändamål. (Näe, vi dricker det inte.. :))
 
mycke_nu skrev:
Inte för att jag vet om det är billigare, men jag tillverkar egen spolarvätska enligt följande

1 dunk T-sprit från ÖB
2-3 dunkar vatten från kranen. Utspädning beroende på årstiden.
1 msk YES från diskbänken

Luktar lite om man är känslig för sådant, men praktiskt eftersom vi vanligen har mängder med T-sprit hemma för andra ändamål. (Näe, vi dricker det inte.. :))
Diskmedel???
¨Förklara!
Detta låter intressant.
 
ullberg
mycke_nu skrev:
praktiskt eftersom vi vanligen har mängder med T-sprit hemma för andra ändamål. (Näe, vi dricker det inte.. :))
Ja jädrar vad ni måste skarva fiber där ute på ön...

Hur kommer det sig att den blandningen inte gör att du får ett skumparty på rutan? Är det den låga inblandningen? gör spriten något månne?

Allt ev. lackskydd på tak osv. borde väl fara lite illa av diskmedel, men kanske är det inte värre än vanlig spolarvätska och så beror det ju på hur noggrann man är med sånt...

/U
 
Diskmedlet sänker ytspänningen. Just en minimal mängd Yes är vad jag förstått många fönsterputsares "hemliga knep".
 
ullberg skrev:
Allt ev. lackskydd på tak osv. borde väl fara lite illa av diskmedel,
Tror du inte spriten i vanlig spolarvätska "skadar" lackskydd minst lika mycket? Jag gissar i varje fall det. YES känns för mig relativt milt jämfört med "allt annat" som lacken utsätts för.
 
ullberg
Alfredo skrev:
Tror du inte spriten i vanlig spolarvätska "skadar" lackskydd minst lika mycket? Jag gissar i varje fall det. YES känns för mig relativt milt jämfört med "allt annat" som lacken utsätts för.
Jo, kanske, det var ju innebörden av den följande bisatsen. ;)

Vad jag tänkte på var att man ofta kan läsa saker i stil med "visst, du kan tvätta bilen med handdiskmedel (exv. Yes), men kom ihåg att det tar bort allt ev. vaxskydd, så glöm inte att vaxa efteråt", jag har altid tolkat det som att de fettlösande egenskaperna är problemet med vaxet, och att då från tid till annan spraya delar av bilen med (svagt) fettlösande saker känns kanske inte optimalt.

Men jag är inte alls någon bilrekondare, så just som du (och jag) säger kanske det är precis lika illa med vanlig spolarvätska...

/U
 
Redigerat:
ullberg skrev:
Jo, kanske, det var ju innebörden av den följande bisatsen. ;)
Japp! Sorry om jag klippte för hårt i citatet. :surprised: Jag blir själv ofta irriterad när ett helt inlägg citeras i onödan och försöker bara ta med det relevanta när jag citerar. Ibland får det nog tyvärr bieffekten att jag förvränger det som citeras en del.
 
  • Gilla
ullberg
  • Laddar…
Workingclasshero skrev:
Diskmedel???
¨Förklara!
Detta låter intressant.
Tanken är att spriten löser fett (från insekter) och att diskmedlet sänker ytspänningen så att spriten kommer åt bättre.
ullberg skrev:
Ja jädrar vad ni måste skarva fiber där ute på ön...

Hur kommer det sig att den blandningen inte gör att du får ett skumparty på rutan? Är det den låga inblandningen? gör spriten något månne?

Allt ev. lackskydd på tak osv. borde väl fara lite illa av diskmedel, men kanske är det inte värre än vanlig spolarvätska och så beror det ju på hur noggrann man är med sånt...

/U
Fiberskarvning, ja det skulle man ju kunna tro! Nej, jag gör även en annan blandning för städning i kök och bad där jag byter vattnet mot ättika. Luktar som f-n men tar kombinationen fett/kalk på ett alldeles utmärkt sätt.
 
Mikael_L
Och vatten + tensider rår betydligt bättre på proteinerna i insekterna än alkoholer. Ja vad jag hört då.
 
Du har antagligen rätt, fast alkoholen krävs ju förstås för frysskyddet.
 
mycke_nu skrev:
jag gör även en annan blandning för städning i kök och bad där jag byter vattnet mot ättika. Luktar som f-n men tar kombinationen fett/kalk på ett alldeles utmärkt sätt.
T-sprit och ättika alltså? Vilka proportioner? Något annat?

Låter som en "kraftsås" som jag nog skulle vilja prova nästa "badrumssanering". :wow:
 
50-50 ungefär med T-sprit och 12% ättika från Willys.

Anledningen att jag använder ättika är att den inte förstör marmorskivor och kalkstensgolv vilka tar skada av starkare kalklösare.

Blandningen rensar även ur näsan.. Det luktar ganska häftigt, som sagt.
 
mycke_nu skrev:
Blandningen rensar även ur näsan.. Det luktar ganska häftigt, som sagt.
Ska provas. Tack! Beträffande lukten så är jag lite av en klorin(miss)brukare i "badrumssaneringssammanhang", så näsan är härdad...
 
Har du raukar i badrummet?
 
  • Gilla
Johan mlg Karlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.