Jag har en villa i GBG som jag funderar på att hyra ut till något storföretag som har utländska konsulter som kommer till stan på kortare kontrakt. Några tips om upplägg?

Tackar på förhand

flyingviking
 
Kontakta några storbolag. Kontakta en jurist för att upprätta kontrakt.
 
  • Gilla
flyingviking
  • Laddar…
Precis vad jag håller på med, dock trodde jag det eventuellt fanns någon bok i ämnet. I den anglosaxiska världen är uthyrning av fastigheter som pensionsform vardagsmat och det finns en uppsjö böcker på temat.
 
I princip gäller ju hyresregleringen även om du hyr ut till ett företag (tror jag). Det innebär att om du skriver avtal med bolaget så kan de sedan gå till hyresnämnden och få hyran sänkt. Du kan då visserligen säga upp avtalet och hitta ett nytt bolag som hyresgäst. Men under uppsägningstiden får du acceptera den lägre hyran. Den senaste lagändringen innebär dock att hyran inte kan justeras retroaktivt. Tidigare kunde en hyresgäst gå till hyresnämnden efter flera år och kräva tillbaka hyra för hela tiden.

Enl. den senaste lagen så har du nu rätt att ta en hyra som ger en "skälig avkastning" på värdet av huset plus faktiska kostnader för drift och slitage. En skälig avkastning anses tydligen ligga på 4% i nuläget.

Även med den nya lagen så är avsikten att man skall kunna få kostnadstäckning vid uthyrning, det är inte avsett att man skall kunna hyra ut sin bostad som affärsrörelse. Nu är väl iofs 4% en skaplig avkastning på en såpas säker investering.
 
  • Gilla
flyingviking
  • Laddar…
Räknas ägarens ev lån som en "driftskostnad"?
 
Kontakta www.nrgab.com så hjälper de dig, fungerade kanon för en kollega som anlitade dem
 
  • Gilla
flyingviking
  • Laddar…
Jamen det var ju alldeles förträffliga tips och uppslag. Jag tackar jag :)
 
Byggis1976 skrev:
Räknas ägarens ev lån som en "driftskostnad"?
Nej det täcks av avkastningen. Dvs. man kan säga att du får ta ut ersättning för ränta oavsett om du faktiskt har en kostnad för ränta eller ej.
 
Göran.W
Får man inte ta vilken hyra som helst till företag.
Det är väl bara till privat personer det finns restriktioner.
 
Göran.W skrev:
Får man inte ta vilken hyra som helst till företag.
Det är väl bara till privat personer det finns restriktioner.
Så har jag uppfattat det också, har bara hyrt ut till privatpersoner ännu så jag har inte undersökt i detalj.
 
Göran.W
Jag får nog göra en pudel :(
Enl denna notisen gäller samma regler när man hyr ut till företag.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/manga-hyr-ut-for-dyrt-till-foretag_7881416.svd
Nu tror jag inte ett företag börjar bråka för hyr dom så är det till någon "speciell" eller speciellt ändamål och då vill man inte bråka och riskera bli uppsagda skulle jag tro.
Så jag tror man sitter rätt säkert.
 
Jag hade för mig att det gällde även företag, men var osäker. Men som sagt även under den gamla lagen så togs det ofta ut extrema överhyror (i förhållande till vad lagen tillät) från företag, och det brukade nog fungera.
 
Under Almedalsveckan i här på ön brukar det annonseras ut villor för typ 50 000 i veckan, så det är nog inga problem att hugga i mot ett företag, speciellt för korttidsuthyrning.
 
Skulle tro att företagen resonerar att billigare med hus än hotell och den anställde blir nöjdare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.