Hej
Skulle ni/du anlita en hantverkare som skickade med en kopia på leverantörsfakturan om han hade ett högre timpris?

exempel 1 med högre timpris:
4 timmar * 800 kr ink.moms innan ROT
Materiel på 2000 + 10% påslag

totalt: 3800 kr ink.moms efter ROT

exempel 2 med normal pris:
4 timmar 550 kr ink.moms innan ROT
Materiel på 3500

totalt: 4600 ink.moms efter ROT

Vilket skulle ni välja?

Skulle kunderna vara beredda att betala ett högre timpris om materiel priset var utan massa falska rabatter mm.
 
el_richard skrev:
Hej
Skulle ni/du anlita en hantverkare som skickade med en kopia på leverantörsfakturan om han hade ett högre timpris?

exempel 1 med högre timpris:
4 timmar * 800 kr ink.moms innan ROT
Materiel på 2000 + 10% påslag

totalt: 3800 kr ink.moms efter ROT

exempel 2 med normal pris:
4 timmar 550 kr ink.moms innan ROT
Materiel på 3500

totalt: 4600 ink.moms efter ROT

Vilket skulle ni välja?

Skulle kunderna vara beredda att betala ett högre timpris om materiel priset var utan massa falska rabatter mm.
Skulle väl fungera men sen kan man ju fråga sig om det är de verkliga inpriserna han har på fakturan.
Inte helt ovanligt med att firmor har en årlig kick-back från sin grossist eller leverantör.
Men om det är bra priser så är det väl helt ok.
Du får nog ta några stickprover hos ett par olika hantverkare på ett urval av materialet...

EDIT:
Gick lite fort där...
Om jag hade kunnat lita på hantverkaren i fråga så är detta ett betydligt bättre system då båda tjänar på det.
Men det finns ju alltid de som vill tjäna lite extra så då hade man säkert blivit blåst ännu mer på materialet och ett par timmar också.
 
Redigerat:
Jag hade lätt tagit det erbjudandet från hantverkaren, det tjänar vi ju båda på. Ännu bättre vore det om hantverkaren valde att tillhandahålla materialet till eget inköpspris men tog ut motsvarande eller lite mer peng i arbetskostnad.

Man kan räkna lite. Antar att jag har ett jobb som tar 8h och drar material som kostar 3000:- i inköp för hantverkaren. Hantverkare 1 kör med 50% påslag på material och 400 kr/h (3200 kr/dag) plus 200 för servicebil. Hantverkare 2 kör 0 i påslag på material, ingen kostnad för servicebil men 675 kr/h.

Hantverkare 1 får en nettointäkt på (200 + 1500 + 3200) = 4900 kr. Kostnad för kunden efter ROT blir 6300 kr.

Hantverkare 2 får en nettointäkt på (0 + 0 + 8*675) = 5400 kr. Kostnad för kunden efter ROT blir 5700 kr.

Hantverkare 2 tar alltså in 500 kr mer per dag än hantverkare 1, samtidigt som kunden kommer undan 600 kr billigare. Förlorar gör alla vi andra, men det är lagligt så länge som man inte går minus på materialet vad jag förstått.
 
M
Jag skulle välja den som gav ett lägre slutpris helt klart.


pelpet skrev:
...Förlorar gör alla vi andra, men det är lagligt så länge som man inte går minus på materialet vad jag förstått.
Intressant det där. Finns det någon officiel information från skattemyndigheten om var deras gränsdragning går? Det borde alltså vara olagligt för en hantverkare att "bjuda" på material?.

Kan tänka mig att om det är uppenbar skatte-undvikning så är det inte tillåtet men nån bit skyddsplast eller ett par skruv här och där som bara är jobbigt att skriva med på fakturan spelar mindre roll.
 
Problemet med att höja timpenningen kraftigt är man då snart är tillbaka i den situation som ROT är avsett att motverka, nämligen svartjobb.

el_rickard som betalar sina skatter tar 800 kr/h medan den extraknäckande yrkesmannen tar 300. Kunden som inte vet vad materiel kostar eller själv köper in det via internet väljer då det lägre priset.

Skatteverket har dock såvitt jag förstår inga problem med att man säljer materiel utan pålägg, men givetvis kan man inte subventionera det via timpenning som ligger till grund för ROT.
 
Redigerat:
Så blir det ju inte, el_rickard hamnar på 422:-/h efter ROT och ink moms om han tar 675 kr/h före rot och moms.

El_rickard (som jobbar över) får in 675:- till firman, tar en massa kostnader på firman (t.ex. jobbbilen, dator, verktyg, internetabbonemang, jobbkläder, etc) och tar sedan ut en del av pengarna som utdelning från sitt bolag till 30% skatt. Svart_rikard som extreknäcker får ut 300:- kr/h svart men får bekosta en massa saker själv plus att han blir en skattefuskare för småsummor.

Att kunder inte kan göra en ordentlig materialkalkyl är givetvis ett pedagogiskt problem.
 
Faktum är att det var så det var innan ROT kom. Svartjobbaren var dessutom troligen oftast en anställd elektriker (yrkesman) under veckorna, så han hade redan det mesta som behövdes och kunde därför ta betalt enbart för marginalkostnaden, dvs sin egen obeskattade tid. (Detta är troligen den verkliga orsaken till att sossarna är emot ROT..)

Det är i princip omöjligt för en vanlig konsument (som inte kan skilja en jordfelsbrytare från en trefashandske) att göra en kalkyl på materialkostnaden för en elinstallation. Den enda möjligheten är att ta in offerter, men då blir å andra sidan jobbet vanligen dyrare.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag håller med om modellen med "ärliga" materialpriser. Men jag skulle reagera starkt över att betala 800 kr/h för en hantverkare. Som exempel så betalar Ericsson 600 - 800 kr/h för tekniska konsulter, där den högre nivån framförallt gäller projektledare som självständigt rattar en budget på 2 - 300 milj. För mera juniora konsulter som "bara har 5 års högskoleutbildning och kanske bara 5 års erfarenhet", betalar de ned mot 400 / och i vissa fall ännu lägre.

Men OM det gäller ett kort jobb på så få timmar som det talas om i första inlägget så tycker jag iofs. att 800 är en OK nivå, korta jobb skapar dödtid, oavsett om man är hantverkare eller konsult.
 
Brukar det bli så bra när projektledare/konsulter ska bestämma :)

Känns mer ärligt att ta ett högre timpris. Då kan kunden välja dyrare produkter...
 
Den snickare jag anlitar skickar med kopia på materialfakturan och tar sedan ett procentuellt påslag, minns inte om det är 10 eller 15%. Det blir ju ändå billigare än om vi köper materialet själva, då han har mycket bättre rabatter än vi.

Huruvida han för den skull har högre timkostnad eller inte vet jag inte, jag tar inte anbud utan går helt och hållet på personliga referenser.
 
Jag hade ringt hantverkare 3 som tar 550kr och har 10% på materialet. WIN-WIN han får jobb o jag tjänar pengar o mindre rot pengar går åt.
 
Nimajneb skrev:
Jag hade ringt hantverkare 3 som tar 550kr och har 10% på materialet. WIN-WIN han får jobb o jag tjänar pengar o mindre rot pengar går åt.
Kruxet är att du i det fallet inte får en kopia på hantverkarens materialfaktura....
Så där lurade du bara dig själv ;)
 
Nimajneb skrev:
Jag hade ringt hantverkare 3 som tar 550kr och har 10% på materialet. WIN-WIN han får jobb o jag tjänar pengar o mindre rot pengar går åt.
Om hantverkaren säger till mig efter att jobbet är utfört att summan för det här blir X kr för material och Y kr för arbete med mina standardtaxor, men om du vill kan vi efterhandsjustera det här så att jag sänker min marginal på materialet till noll men höjer arbetskostnaden med 1,25 ggr marginalen. Då tjänar jag ungefär Z hundralappar, och du kan göra ett större ROT-avdrag och så totalen för dig blir också ungefär Z hundralappar mindre. Win-win.
 
pelpet skrev:
Om hantverkaren säger till mig efter att jobbet är utfört att summan för det här blir X kr för material och Y kr för arbete med mina standardtaxor, men om du vill kan vi efterhandsjustera det här så att jag sänker min marginal på materialet till noll men höjer arbetskostnaden med 1,25 ggr marginalen. Då tjänar jag ungefär Z hundralappar, och du kan göra ett större ROT-avdrag och så totalen för dig blir också ungefär Z hundralappar mindre. Win-win.
Man får se upp som hantverkare där så det inte börjar likna någon form av bedrägeri, åt endera hållet.
Det hela beror bl.a. på vad man kommit överens om från början, och då kunde man lika gärna kommit överens om det där med 1,25 från början. Finns liksom ingen anledning att inte redan från början välja bästa vägen för bägge.
Om som sagt, om man inte gjort det, då börjar hantverkarens strategi i ovan nämnda fall likna någon form av bedrägeri, IMO.
 
hempularen skrev:
Jag håller med om modellen med "ärliga" materialpriser. Men jag skulle reagera starkt över att betala 800 kr/h för en hantverkare. Som exempel så betalar Ericsson 600 - 800 kr/h för tekniska konsulter, där den högre nivån framförallt gäller projektledare som självständigt rattar en budget på 2 - 300 milj. För mera juniora konsulter som "bara har 5 års högskoleutbildning och kanske bara 5 års erfarenhet", betalar de ned mot 400 / och i vissa fall ännu lägre.

Men OM det gäller ett kort jobb på så få timmar som det talas om i första inlägget så tycker jag iofs. att 800 är en OK nivå, korta jobb skapar dödtid, oavsett om man är hantverkare eller konsult.
Jag vet inte riktigt vilken bransch (eller värld för den delen) men 400kr för en högskoleutbildad konsult. Det finns bara inte. Det täcker ju inte ens hans lön (med arbetsgivareavg).

Vi tar ut 1200 + moms för våra konsulter (it branschen). Är det långa uppdrag så ges visserligen en del rabatt men aldrig under 800kr. Snittet ligger på 970kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.