Det är nog så att säljaren är en riktigt dum fan, som påstår att en firma har utfört arbetet. Han har givetvis gjort detta själv med tanke på underlags "pappen" och avsaknaden av kvitton för arbetet. Det är ju en tillbyggnad gjord och den vill han väl få avdrag för när det gäller vinstskatten. Firman som inte kände till att arbetet skulle varit utfört av dem, är väl ett bevis om något. Men finns det inga grannar som vet om det var någon firma där och arbetade med taket. För det finns nog någon annan benämning på detta "fel", någon form av bedrägeri kanske men terminologin om vad det skulle vara för brott han begått vet jag ej.
 
Jag funderade också på det. Är det verkligen en presenning? Det finns dukar som påminner om presenningsmaterial som används som "underlagspapp", är dock osäker på om det gäller även under plåt.

Edit: Jag skrev innan bilderna var synliga.
 
Redigerat:
Ser ju ut att ha varit en genomföring av ventilationsrör eller liknande. Ser ut att ha varit felgjort från början.
 
Ser ju ut att vara ett gammalt hål för avloppsluftning eller ventilation...

Vilket jävla fuskjobb rent ut sagt! Jag skulle nog försöka gå på säljaren på något sätt!

Edit: tvåa på bollen....
 
Ja säljaren var en dum jävel kan jag lova. F.d polis. Mycket ser ut att vara hemma pulat, te.x är takdosor för elen inte fastsatta i något utan hänger löst i hålen. Många hyllor som fanns på väggarna var galet sneda, till och med en chokladpralin med plan botten hade fallit av dem hyllorna om man ställt denna där.

Huset är ett timmerhus och dem som bodde här innan hade gett sig på ett försök att måla dem träfärgade väggarna vita, men hade givetvis bara lagt dit grundfärg så det såg ut som fan det med.

Ska höra med vår sköna granne om han vet något mer. Har god kontakt med honom. Det han sa om dem förra ägarna var "Dem var bra grannar så länge dem inte var här". Har tydligen inte varit i huset så mycket/ofta.
 
Är det en gammal genomföring möjligen? Det är ju ett runt hål klippt i plåten, kan det vara för en avluftning eller ett expansionskärl?
 
vectrex skrev:
Ser ju ut att vara ett gammalt hål för avloppsluftning eller ventilation...

Vilket jävla fuskjobb rent ut sagt! Jag skulle nog försöka gå på säljaren på något sätt!

Edit: tvåa på bollen....
Vad ska man säga till säljaren i sånt fall? Han kommer neka till allt och påstå att han inte har med det att göra längre. Leder nog ingen vart att gå via honom. Hota med att man tar till rättslig hjälp?
 
O
Problemet är att det kostar en massa pengar att försöka driva ett mål. en jurist tar nästan 10000.- i startavgift.
Dessutom så tror jag inte att du kan få det som dolt fel. Se vad besiktningsmannen har skrivit i sitt utlåtande. Har han missat taket så kanske...
men det är det ända.
Annars är det bara att lugna ner sig. Du skulle läst på innan om dolda fel. Så hade du sluppit vara så arg.
 
Det är inte ett dolt fel, glöm det, du blir bara besviken och fattig annars;
1. Fuktindikationen i taket gör att du skulle gjort en fördjupad besiktning
2. Av bilderna att döma så måste presenningen synts från vinden?

Du kan formellt inte få ut ett öre från föregående ägare eftersom du, tyvärr, försummat din undersökningsplikt.

Hade jag varit i din sits så hade jag kontaktat besiktningsföretaget och krävt ersättning eftersom de brustit. Om de konstlar så är det bara att kontakta jurist, du kanske kan få hjälp från hemförsäkringen?
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Tyvärr brukar ju besiktningsmän kunna slinka undan ansvar om de påpekat något som du bort tolka som uttökad undersökningsplikt, tex fuktrosen....
 
mexitegel skrev:
Det är inte ett dolt fel, glöm det, du blir bara besviken och fattig annars;
1. Fuktindikationen i taket gör att du skulle gjort en fördjupad besiktning
2. Av bilderna att döma så måste presenningen synts från vinden?

Du kan formellt inte få ut ett öre från föregående ägare eftersom du, tyvärr, försummat din undersökningsplikt.

Hade jag varit i din sits så hade jag kontaktat besiktningsföretaget och krävt ersättning eftersom de brustit. Om de konstlar så är det bara att kontakta jurist, du kanske kan få hjälp från hemförsäkringen?
Har varit i kontakt med några jurister här uppe och några i söder, bara för att få höra mig för. Enligt en av dessa så är det besiktningsmannen som brustit då han bara skrivit "under uppsikt" i protokollet. Han borde ha kollat uppe på taket eller bett oss göra en fördjupad undersökning, vilket han helt klart inte gjorde. Och eftersom det inte finns någon vind så kan man inte ha sett presenningarna utan att demontera taket.

En annan påstod att vi kan stämma säljaren då denne gjort en utbyggnad på huset och därav har dem även lagt om taket. Detta påstår säljaren att en entreprenör gjort och det står även så i alla papper från mäklaren "Alltid anlitat entreprenörer". Och eftersom taket är så in åt helvete felgjort så skulle vi kunna stämma honom.

Vår granne sa även att säljaren inte lagt taket eller gjort något själv utan det har alltid varit andra folk. Men han trodde det kunde vara en släkting eller liknande, inget företag.
 
Förstår inte riktigt argumentet att säljaren skulle vara ansvarig för att han lagt om taket. Felet blir inte mer dolt för det.
 
hempularen skrev:
Förstår inte riktigt argumentet att säljaren skulle vara ansvarig för att han lagt om taket. Felet blir inte mer dolt för det.
Nä men om det står på papper att taket är gjort av en entreprenör, då ljuger ju säljaren där direkt då taket är ett rent fuskbygge eller så är denna entreprenör något annat än takläggare. Då blir det väl säljarens ansvar att kontaka de s.k entreprenören och stämma dem eller något.

Vi betalade ganska mycket för huset och fick inte den standard som det påstods att huset skulle vara. Taket innebär ju stora ekonomiska problem i och med att uppvärmningen kostar skjortan då värmen smiter ut genom taket. Sen är presenningen sönder vittrad då plåten säkerligen blir uppemot 100*C på sommaren.

Badrummet måste ju göras om nu då det är mögelangripet men det skulle kosta ca 8000 allt som allt om jag gör det själv med Fibo-trespo osv så den biten betalar jag. Men bara material till taket blir minst 35tkr, sen ska de göras också och med entreprenör lär det hamna på 70-80tkr. Är inga pengar jag har :(
 
Redigerat:
Jag skulle bli mycket förvånad om du kan totalrenovera ett helt badrum för 8000kr.
 
vectrex skrev:
Jag skulle bli mycket förvånad om du kan totalrenovera ett helt badrum för 8000kr.
Det är på drygt 3kvm så. Har även nästan halva priset på våtrumsskivorna samt golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.